Készült: 2024.05.20.10:57:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

82. ülésnap (2023.10.10.), 4. felszólalás
Felszólaló Ágh Péter (Fidesz)
Beosztás Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:44


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! A magyar vasút jövőjéről, azt gondolom, hogy mindannyiunknak van véleménye, és ami a legfontosabb, hogy mi az, amit rögzíteni tudunk. Nyilvánvalóan vannak különböző szempontok. Van a vasúttársaságnak szempontja, van a közlekedésszakma irányítóinak szempontja, és van az utasoknak szempontja. Mi a legfontosabb ezek közül? Az, hogy az utasnak mindig igaza van. Ebből kifolyólag kell megközelítenünk mindazt, amit a magyar vasút jövőjéért teszünk.

Mi a helyzet? A magyar állam egy rendkívül nagy közszolgáltatást tart fönn a Magyar Államvasutakon keresztül, 57 ezer munkavállaló járul hozzá mindennap ahhoz, hogy az emberek el tudjanak jutni arra a helyre, ahová szeretnének. Ez az 57 ezer ember mindennap azon dolgozik, hogy a magyar közlekedés napról napra meg tudjon valósulni. Azt gondolom, hogy köszönettel tartozunk nekik, hiszen ők adják a magyar közlekedés alfáját és ómegáját. Mi az, amit mi tenni tudunk? Azt, hogy egyrészt kezeljük azokat a helyzeteket, amelyek az elmúlt évtizedek különböző magatartásformái miatt előálltak. Mit jelent ez? Voltak olyan időszakok, amikor pontszerű beavatkozásokat hajtottak végre, voltak olyan időszakok, amikor egyáltalán nem foglalkoztak a közlekedéssel, így az elmúlt évtizedek egy nagyon komoly adósságot hoztak létre. A magyar vasút jelentős részén lassújelek vannak érvényben. Ebből kifolyólag feladatunk tehát, hogy egy komoly fejlesztésbe vágjuk a fejszénket.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium pontosan ennek a célnak a mentén dolgozta ki a magyar vasút jövőjéről szóló koncepciót. Ebben arra helyezzük a hangsúlyt, hogy a magyar vasút meg tudjon felelni azoknak a kihívásoknak, amelyeket a XXI. század ad, és meg tudjunk mindannyian felelni azoknak az elvárásoknak, amelyek az utasok részéről érkeznek.

Nyilvánvalóan azonnali és gyors, hatékony intézkedéseket csak abban a szituációban lehet tenni, amelyre a forrás rendelkezésünkre áll. A magyar vasút jövőjéről szóló koncepción keresztül azt szeretnénk elérni, hogy hosszú távon, jelentős mértékben ez a forrás adott lehessen. Most, 2023-ban azon kell dolgoznunk, hogy a különböző, régi adósságok miatt fennálló problémákat kezelni tudjuk. Így volt ez az 1-es vonalnak a felújításánál.

Engedjék meg, hogy e helyről nemcsak a vasúttársaság munkatársainak a munkáját tudjam megköszönni, hanem azoknak a volánosoknak is, akik nap mint nap azon dolgoznak, hogy abban a fajta mobilitásban, ami szükséges ahhoz, hogy ennek, a Magyarország szempontjából létfontosságú vonalnak a közlekedése adott legyen, abban közreműködnek, segítenek. Több tízezer utasnak a szállítását végzik el a Volánon keresztül a kollégák.

(9.10)

A magyar vasút tehát, azt gondolom, hogy egy komoly lehetőséget jelent a magyar állam számára. Mi a kötött pályára a jövőben is úgy tekintünk, mint egy nagy lehetőség. Mindannyian tudjuk azt, hogy ennek a fejlesztéséhez azonban a magyar állam akaratán kívül még európai uniós forrásokat is fel lehetne használni. Azért mondom, hogy fel lehetne, mert önök, a baloldal pártjai folyamatosan azon vannak, hogy akadályozzák a Magyarország számára járó uniós források felhasználását. Gyurcsány Ferenc maga is elmondta azt, hogy ők azon dolgoznak, hogy meggátolják a Magyarországnak járó források kifizetését.

Miért is lenne fontos ez? Azért, mert van egy bizonyos IKOP, és az IKOP-on keresztül például jelentős forrásokat lehetne arra felhasználni, tisztelt képviselő asszony, hogy a kötött pályát, a magyar vasút rendszerét fejleszteni lehessen. Ezért tisztelettel arra kérném a baloldal képviselőit, hogy működjenek közre hazánk közlekedésfejlesztése érdekében, dolgozzanak azon, hogy azok a források, amelyek rendelkezésre állhatnának a magyar vasútrendszer további fejlesztése érdekében, megérkezhessenek. Mi a kormányon továbbra is azon leszünk, hogy a magyar utasoknak, akiknek mindig igazuk van, megfeleljünk. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai