Készült: 2024.05.09.23:15:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

20. ülésnap (2022.07.04.),  246-247. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 4:52


Felszólalások:   244-245   246-247   248-249      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Hegedüs Andrea képviselő asszony, DK-képviselőcsoport. Öné a szó, képviselő asszony.

HEGEDÜS ANDREA (DK): Köszönöm szépen, elnök úr. Nem adom föl, és visszatérően a tanár-diák problématérképet fel szeretném eleveníteni, mert a pedagógusoknak nincs lehetőségük napról napra kopogtatni a parlament ajtaján, de helyettük ezt én szívesen megteszem.

A választás után önök maradtak kormányon, de sajnos a problémák is maradtak. Méghogy maradtak?! Halmozódtak! A meglévő gondokat még tetőzték: 13 százalékos infláció, stagfláció, extraprofit, energiaárak, élelmiszerárak, 400 forintos euró.

Tudják, ez olyan, mint a szemét: gyűlik, gyűlik, majd betemeti a gazdáját. Kivétel, ha a szemetet, galád módon, mindig más háza tájára szórják. Önök mindent az Európai Unióra és a 12 évvel ezelőtti kormányra szórnak. Hiányzik az önkritika, bezzeg van hamis ígéretek garmadája.

Az egyik hírmondójuk által kidoboltattatott, hogy az év második felében a kormány megköti a partnerségi megállapodást az EU-val, és akkor lesz pedagógusbér-emelés. Önök ezt el is hiszik, hogy az EU-s pénzből bért fizethetnek? Erre azt tudom mondani, hogy kamu. És eddig hol volt a partnerség? Akkor a huxit és az „Állítsuk meg Brüsszelt!” most felfüggesztve, csak adják már a pénzt? Ejnye-ejnye!

Amikor egy diák hazamegy, és azt mondja, hogy egyest kapott, de melléteszi, hogy a többiek is, akkor a jó szülőnél kész a válasz: az nem érdekel, hogy ki kapott rajtad kívül elégtelent, az a baj, hogy te kaptál. Önök mindig a külországok statisztikai adataira hivatkozással terelik a felelősséget, és nem hoznak döntést, ha mégis, akkor az könyöradomány, példa rá a háromszor 10 százalék. A tanárok nem alamizsnára várnak. Nem akarnak egy 2022-es feudalizmusban vagy Horthy-világban élni. A tankönyvekbe való a palota, a jobbágyviskó, a papi burzsoázia és a templom előtti szégyenpad a nádpálcával. Bizonyítsák, hogy nem egy jó szlogennel nyertek választást, hanem ettől többre is képesek!

Az önök infójegyzetében itt kint a folyosón szerepel, hogy Magyarországon az elérhető adatok ellentmondásossága miatt nehéz a pedagógushiány mértékét konkretizálni, a betöltetlen álláshelyek arányát mutató KSH-adat arra utal, hogy a hiány kismértékű. Méghogy kismértékű? Egy tanár ilyenkor dühében csikorgatja a táblán a krétát.

Egyszerű telefonhívással kideríthető, hogy egy iskolában mennyi tanár hiányzott tavaly és mennyi most. Kapásból mondták a létszámhiányt a múlt és a jelenlegi lezárt tanévre vonatkozóan. Le kell nyelni a békát: az oktatás a belügyhöz került. Pintér Sándornak nincs és szakmai előéletéből fakadóan nem is lehet víziója az oktatási rendszer átalakításáról. Nem is várható el tőle, de az íróasztal mögött dolgozó és nem katedraközeli oktatási szaktanácsadóiknak már látniuk kell az elmúlt évek félresikerült döntéseit.

(19.30)

Például a rendszer-átalakításuk félresiklott, mert rázúdították az újításaikat a közoktatásra, ahelyett, hogy előtte kísérleti jelleggel vezették volna be. Megszüntették az intézmények szakmai, szervezeti, gazdasági önállóságát. Nincs az intézményvezetőknek döntési kompetenciájuk. A pedagógus-továbbképzési rendszer köddé vált. Nincs szabad tankönyvválasztás. Most már tény, hogy tanárnak, diáknak egyaránt bólogató Jánosként kell megfelelni a központi politikai elvárásoknak.

A remény hal meg utoljára, ezért próbálom a lehetetlent. A jó tanár mindig próbálkozik, hogy a diákok egyéniségéhez és személyiségéhez, ha torzulást tapasztal, akkor megtalálja a helyes módszert. Igaz, hogy kinőttek önök az iskolapadból, de a hatalomtól régóta megszédülve nem látják a fától az erdőt. Javaslat a tanárhiány enyhítésére: versenyképes pedagógusbérekre van szükség, ez az alap. A tanítást tovább vállaló nyugdíjasnak ne kelljen lemondani a nyugdíjáról, mentesüljön a keresete után a nyugdíjjárulék megfizetésétől. A fiatal pályaelhagyókat kizárólag magasabb bérrel és pluszjuttatásokkal vissza kell csábítani.

Ha jól fizetett, tehetséges pedagógusok maradnak, és jönnek vissza a katedrára, akkor tehetséges gyermekekből tehetséges felnőtt válik, és tehetséges társadalom leszünk. Modern dinamizmusra van szükség, ahol a digitális táblára kivetített ppt-n a jövőt tanítják a pedagógusok, és a múlt maradjon a történelemórára. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az ellenzéki padsorokból.)




Felszólalások:   244-245   246-247   248-249      Ülésnap adatai