Készült: 2024.05.10.16:57:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

4. ülésnap (2022.05.16.),  91-92. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:38


Felszólalások:   89-90   91-92   93      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Szintén napirend utáni felszólalásra jelentkezett Apáti István képviselő úr, a Mi Hazánk képviselője. Felszólalásának címe: „Mikor juthatunk el az M49-es úton a csengeri börtönhöz?” Megadom a szót képviselő úrnak. Parancsoljon!

DR. APÁTI ISTVÁN (Mi Hazánk): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! 2017. május 4-én a délelőtti órákban, mielőtt eleredt az eső, tehát közel kettőezer nappal ezelőtt Orbán Viktor azt az egyértelmű és félreérthetetlen ígéretet tette Csenger és a Csengeri járás népének, hogy a lehető legrövidebb időn belül megtörténik az M49-es gyorsforgalmi elkerülő út megépítése, és Csenger határában börtön is fog épülni.

(18.00)

2017. május 4e óta édeskevés történt. A csengeri börtön tervezett területe jelen pillanatban „szántó, legelő” művelési ágban található, egy kapavágás nem történt, és az M49-es gyorsforgalmi elkerülő út megépítése sem kezdődött el érdemben. Azonban ahhoz, hogy megértsük, hogy mi is történik a mátészalkai választókerületben, amely egyébként nemcsak a választókerületemet, hanem közvetlen és közvetve az egész Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét jótékonyan érintő két beruházás lenne, ahhoz vissza kell mennünk az időben.

Kezdjük az M49-es út ügyével, amely körülbelül 25 éves múltra tekint vissza! Ez a mi környékünknek, a szatmári és a szabolcsi térségnek ugyanaz kicsiben, mint volt régen Budapesten a négyesmetró-beruházás. Negyedszázada kábítják ezzel a választópolgárokat, negyedszázada ígérgetik, viszont édeskevés történt még ennek az ügyében. Gyakorlatilag arról lenne szó, hogy az M3-as autópálya mostani 266-os kilométerköve környékétől indulna, és Mátészalka-Kocsord-Győrtelek, az elhíresült Ököritófülpös-Porcsalma-Pátyod-Csenger nyomvonalon, egy meghatározott határmetszéspontnál érné el a magyar-román határt.

Ez az útépítés rengeteg munkahelyet teremtene, és számos vállalkozást fellendítene, feltéve, hogy környékbeli munkavállalók és vállalkozók kapnának lehetőséget, mivel több évig tartana, ezért nagyon jelentős jótékony hatása lenne a környékre. Arról nem beszélve, hogy 25 éve áldatlan állapotok uralkodnak, hiszen az érintett szakaszokon, főleg Kocsord és Mátészalka településeken elviselhetetlen forgalmi helyzetek alakulnak ki mindennap. Egy 2006-os kocsordi forgalomszámlálás adatai szerint 24 óra leforgása alatt, valamennyi gépjárműtípust tekintve 10 250 gépjármű haladt át a településen, 2010-re ez a szám elérte a 16 ezret, és mostanra már bőven kényelmesen 20 ezer fölé emelkedett a 24 órán belül áthaladó gépjárművek száma.

Nyomvályúsak, keskenyek, balesetveszélyesek ezek az utak, a belterületi ingatlanokban komoly károkat okoznak, komoly károkat okoz maga a forgalom, hiszen nincs, ami leterelje, elterelje ezt a forgalmat, és jelzem, hogy Győrtelek kisebb részén, Kocsord és Mátészalka teljes területén nemcsak a Csengersima, hanem Beregsurány vagy Tiszabecs felől érkező forgalom jelentős része is lecsapódik, ez pedig hatványozza a helyzet elviselhetetlenségét. Olyan környékről beszélünk, amely kisebb beruházási lehetőséget, kisebb fejlesztéseket kapott az elmúlt időszakban, ugyanakkor igazán nagy, átütő erejű infrastrukturális beruházásra immár 25 esztendeje várni kell.

Ugyanez a helyzet a csengeri börtön ügyében. Itt annyi a különbség, hogy ezt nem 25 éve, hanem körülbelül 6-7 éve ígérgetik. A leghatározottabb ígéret 2017. május 4-én hangzott el, akkor egyenesen az ország miniszterelnökének a szájából. Ebben az ügyben keringenek különböző hírek. Úgy indult a történet, hogy kilenc börtönt fognak építeni a túlzsúfoltság csökkentése érdekében. Külön ügyvédi üzletág jött létre annak érdekében, hogy az úgynevezett heringpénzeket, tehát a túlzsúfoltságért járó pénzeket, az elítéltenként több millió forintot kipereljék a magyar államból, éppen ezért enyhíteni kell az egy börtönre eső zsúfoltság szintjét. A kilenc fegyintézetet lecsökkentették később háromra, majd a háromból maradt egy, ez pedig kicsiny szülővárosom, Csenger kedvezményezetti helyzetét jelentené, ha történne végre valami. Kezdetben 500 férőhelyes börtönt terveztek, legutóbb már 1000 férőhely létesítéséről szól a történet. Ha 500 férőhelyet számolunk, akkor 250, ha 1000 férőhelyet, akkor akár 500 új munkahely is létesülhetne, ezzel is 2000 ember megélhetését segítené elő, akik döntően környékbeliek lennének.

Az ország legszegényebb járásában ez egy hatalmas fejlődést jelentene, felpezsdülne az ingatlanpiac, és sok olyan kedvező hatása lenne, amelyet már nagyon régen megérdemelne ez a sokat szenvedett és sokkal jobb sorsra érdemes térség. Éppen ezért határozottan követelem a csengeri börtön megépítését, a gyorsforgalmi elkerülő út mielőbbi megépítését, egyáltalán a miniszterelnöki ígéretek beváltását. Köszönöm szépen. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)




Felszólalások:   89-90   91-92   93      Ülésnap adatai