Készült: 2024.05.08.22:47:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

54. ülésnap (2023.03.28.),  9-12. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:43


Felszólalások:   5-8   9-12   13-16      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterhelyettes úr, államtitkár úr. A Mi Hazánk képviselőcsoportjából napirend előtti felszólalásra jelentkezett Dúró Dóra képviselő asszony, az Országgyűlés alelnöke. Parancsoljon, alelnök asszony, öné a szó.

DÚRÓ DÓRA (Mi Hazánk): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az aszódi gyermekbántalmazási ügy folytatódik, csakhogy most már a tankerület is bűnpártolóvá lépett elő. A tankerület ugyanis válaszában leírta, hogy az igazgató meghallgatta az osztálytársakat, szemtanúkat, azonban további bántalmazásról nem szerzett tudomást. Ez egész egyszerűen nem igaz! Nyilvánosságra hoztam azt a hangfelvételt, amelyen maga az igazgató mondja el, hogy a gyerekekkel folytatott beszélgetés során igenis tudomást szerzett arról, hogy nem egyetlen fiú az, akit bántalmaznak az osztályban, hanem gyakorlatilag mindenkit, ez az állapot hónapok óta tart, és erről egyébként írásos bizonyítékot is bemutattam, mert az igazgató ezt le is írta egy levélben. Ezek után a tankerület ne írja ennek homlokegyenest az ellenkezőjét, hogy további bántalmazásról nincs tudomása senkinek, ezért nincs itt semmi látnivaló, s egy figyelmeztetéssel megússza az egészet az iskola.

Az is hazugság a tankerület válaszában, amit szintén leírtak, ráadásul vastagított betűvel, hogy a vizsgálat során nem igazolódott, hogy az intézmény ne tudná szavatolni a tanulók számára a biztonságos iskolai környezethez való jogot. Arról az iskoláról írja le ezt a tankerület, amelyben egy hetedikes fiúnak eltörték az orrát. Több osztálytárs elmondta az igazgatónak, hogy hónapok óta sorozatosan őket is bántalmazták. Nálam újabb szülők jelentkeztek, akik elmondták a saját történetüket, hogy hogyan kellett a színötös tanuló gyermeküket másik iskolába vinni azért, mert köpködték, mert bántalmazták, ráadásul ebben az esetben az édesanya nagyon súlyos beteg. De az ő panaszát sem volt képes sem az igazgató, sem a tankerület megfelelő módon kezelni.

S hogy, hogy nem, már 2005-ben, ami nem most volt, megjelent a sajtóban egy tényfeltáró cikk, amelyben leírták, hogy az egész tantestület is félelemben él, ugyanis az akkori igazgató, aki még most is pedagógusa ennek az iskolának, félelemben tartja a saját kollégáit is. Ebben a tényfeltáró cikkben azt is leírták, hogy maguk a pedagógusok sem mernek beszélni a konkrét esetekről, csak név nélkül.

Rengeteg levelet kaptam diákoktól is, akik leírták, hogy ez nem az első eset volt, csak ez került nyilvánosságra. Ők is átélték ugyanezeket, ők is látták, hogy ez folyik az iskolában, de semmit nem tettek az ő esetükben sem.

Egy négydiplomás pedagógus felmondott az intézményben azért, mert morálisan nem volt képes asszisztálni ahhoz, ami ebben az intézményben folyik. Ezt bezzeg mindenféle vizsgálat vagy az ő személyes meghallgatása nélkül azonnal elfogadta a tankerület. Hát, olyan jól állunk négydiplomás pedagógusokból, hadd menjenek, aznap rúgjuk ki őket! Nem kell meghallgatni őket! Mit tudna mondani egy pedagógus egy tankerületnek egy gyerekbántalmazási ügyben, aki olyan súlyos döntést hozott, hogy ott hagyta az állását morális okok miatt? Őt meg sem hallgatja a tankerület. Felháborító!

Ahogyan említettem a múltkori felszólalásomban, ez az eset csak a jéghegy csúcsa, ebben az iskolában is és országszerte is. Rengetegen mesélték el a történetüket, rengetegen írták le Orosházától Sopronig, Budapest VIII. kerületétől Nyírcsaholyig, de Szegedről is kaptam levelet és Somogy vármegyei kisfalvakból is. És tudják, hogy mi a közös az összesben? Minden egyes esetben az áldozatnak kellett odébb állni, mert nem vizsgálják ki, ezt az esetet sem vizsgálják ki, a tankerület és az igazgató inkább hárítja ezeket az ügyeket, hogy ne kelljen vele foglalkozni. Egy ilyen rendszert működtetünk Magyarországon harminc éve! Ebben az iskolában is betöltetlen az iskolapszichológusi állás, nincs iskolaőr, és ez folyik az egész országban, ez az igazságtalanság, hogy a biztonságos iskolai környezethez való jogot nem tudjuk érvényesíteni azért, mert bizonyos emberek úgy gondolják, hogy terrorban tarthatják az osztálytársaikat. Olyan mértékű alkalmatlanság uralkodik  tisztelet a kivételnek  abban, hogy hogyan kell ezeket az ügyeket kezelni, hogy az döbbenetes. Pedagógusok nem képesek arra, hogy ezeket az ügyeket menedzseljék.

Ha önök valóban komolyan gondolják a gyermekvédelmet, amit annyira sokat hangoztatnak, akkor ezekben az ügyekben is az igazság mellé kellene állniuk, az áldozatok mellé kellene állniuk, és megszüntetni azt az állapotot, ami harminc éve folyik az oktatási rendszerben. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)

(9.30)

ELNÖK: Köszönöm szépen, alelnök asszony. Az alelnök asszony iménti napirend előtti felszólalására a választ Rétvári Bence miniszterhelyettes, államtitkár úr fogja megadni. Parancsoljon!

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! A kormány számára a gyermekek védelme egy olyan kérdés, amelyben semmifajta kompromisszum nem köthető, sem belföldről, sem külföldről nem helyezhető ránk olyan nyomás, amelyre ezt a legfőbb célt, a gyermekek védelmét bármennyire is elengednénk vagy háttérbe szorítanánk. Nyilván minden szülőnek a gyermeke a legfontosabb, amikor iskolába engedi, amikor bármilyen foglalkozásra, órára elengedi, amikor bárhova, bármilyen közösségbe megy, nekünk a gyermekeknek a védelmét, a gyermekeknek a biztonságát szavatolnunk kell.

Fontos ez az iskolákban is, éppen ezért vezettük be 2020. szeptember 1-jétől kezdve az iskolaőröknek az intézményét. Már 571 intézményben vannak iskolaőrök. Emlékezhetünk arra, hogy mind a bevezetéskor rendőrállamoztak itt a baloldalról, mind utána folyamatosan támadták a kormányt, mind a mai napig támadják egyébként a baloldal politikusai az iskolaőrök intézményét vagy sokszor a személyét is. Ehhez képest 385 tankerületi iskolában, 167 szakképzési intézményben, 11 egyházi és 4 egyéb fenntartású intézményben ott vannak az iskolaőrök, és ahova kérik, oda az iskolaőrök mennek és segítenek az iskolában a rend fenntartásában. Mert valóban vannak olyan esetek  és ezért is vezettük be az iskolaőrök intézményét, mert nem lehet ezt a helyzetet tagadni, hogy vannak olyan esetek , amelyek annyira agresszívek, akár nemcsak verbálisan, hanem fizikailag is, amikor a pedagógusok már nem tudnak fellépni. A pedagógusoknak nincs erre kellő kiképzettsége, mert nem azért mentek pedagóguspályára, hogy ilyen helyzeteket kezeljenek, hanem egy iskolaőrre van szükség, aki egy speciális kiképzést kapott, és speciális felhatalmazása, speciális jogosítványai is vannak, hogy akár fizikai erővel is megakadályozza a konfliktust vagy azt, hogy verekedés vagy verés alakuljon ki. Nos, ebben az esetben ő lép közbe minden egyes olyan intézményben, ahova iskolaőrt kérnek, ott ők közbe tudnak avatkozni; ahova nem kérnek iskolaőrt, ott nem tudnak közbeavatkozni, de az nem az iskolaőröknek a hibája.

Fontos ezeknek a helyzeteknek a megelőzése is, ezért növeltük meg az iskolapszichológusoknak a számát. Amikor elkezdtük a kormányzásunkat, akkor kevesebb mint ezer iskolapszichológus volt Magyarországon, 998, most már ennek a duplája, 1922 iskolapszichológus van, pontosan azért, hogy ezekben a helyzetekben, amikor egy iskolában egyre rosszabbá válik a helyzet, megelőző segítséget tudjanak adni az iskolapszichológusok.

Arra törekedtünk tehát az elmúlt években, hogy mind a megelőzésben, ezeknek a helyzeteknek a megelőzésében, mind pedig a konkrét helyzeteknek a megállításában legyenek olyanok  az iskolapszichológusok és az iskolaőrök , akik ott segítséget nyújtanak akár a konfliktushelyzet felszámolásában, akár annak a megelőzésében.

Ami az egyes ügyeket illeti, amelyekről ön beszélt, tisztelt képviselő asszony, a panaszok nyomán az egyik tanulót haladéktalanul figyelmeztető intézkedésben részesítették, két másik tanuló ellen fegyelmi eljárást indítottak, a gyermekvédelem felé történő jelzés lehetőségével is élt az iskola, így a jogszabályok által biztosított eszközök szinte mindegyikével éltek. Ezentúl természetesen meghallgatási lehetőséget biztosítottak, március 6-án büntetést szabtak ki, amelynek a végrehajtása haladéktalanul meg is történt. Volt olyan eset, valóban, amikor a panaszos nem várta meg a fegyelmi eljárásnak a lezárását, hanem a fegyelmi eljárás közben, még a döntés előtt egy másik iskolába vitte a gyermekét.

Nyilvánvalóan az iskolát is kötik a jogszabályok, egy fegyelmi eljárást nem lehet fél óra alatt, egy óra alatt vagy nagyon rövid határidő alatt lebonyolítani, hanem erre napokra vagy hetekre van szükség mindenki meghallgatásával; azt is meg kell hallgatni, aki aztán végül nem él a meghallgatás lehetőségével, és nem megy el oda. Ezt a procedúrát pár nap, pár hét alatt végig kell vinni, és utána  ön is láthatja  az intézkedések megtörténtek. Persze, voltak olyan esetek, amikor ezek lassabban történtek meg, mint kellett volna, ott akkor a tankerületi vezető figyelmét hívták fel arra, hogy itt gyorsabb eljárásra van szükség, mert a gyermekek biztonságát, védelmét minden esetben biztosítani kell, de ugyanakkor az eljárást is alaposan kell lefolytatni, hogy biztosan olyan végeredménye legyen, amely a valós eseményeknek megfelelő.

Azt kell hogy mondjuk, hogy közös feladatunk és közös érdekünk az, hogy nyilván minden iskolában rend és biztonság legyen, hogy a gyerekek valóban biztonságban érezzék magukat, és meglegyenek a tanuláshoz szükséges feltételek. Ezekben az esetekben konkrétan a panaszok nyomán a fegyelmi eljárások lezajlottak, és sok esetben akár a diákok áthelyezésével is végződtek, és nem maradhattak abban a közösségben, ahol korábban feszültséget okoztak.

Mi nyilván azoknak az érdekeit kell hogy védjük, akik az iskolába tanulni járnak, akik az iskolában végzettséget szeretnének szerezni, és azok ellen pedig fel kell lépni, és azoknak valamilyen segítséget is kell nyújtani abban, hogy ez a magatartásformájuk megváltozzon, akik másoknak a tanulását zavarják. Én azt javaslom, hogy ezt ne feszültségkeltésre, hanem valódi segítségnyújtásra használja fel a képviselő asszony is. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   5-8   9-12   13-16      Ülésnap adatai