Készült: 2024.05.09.21:16:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

53. ülésnap (2023.03.27.),  2-4. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:10


Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az elmúlt időszakban három fontos dolog történt a Magyarországra tervezett akkumulátorgyárak ügyében. Egyrészt Győrben több száz ember tüntetett velünk, mert nem szeretnék, hogy a város mellé akkumulátorgyár épüljön Győrben. A civilek és az LMP közösen bizonyították be újra, hogy nemcsak Debrecenben, de az ország egyik városában sem szeretnék a magyar emberek feláldozni a termőföldünket, a vizeinket, az élhető környezetünket a külföldi nagyvállalatok profitéhségének oltárán.

Másrészt, sajnos kevésbé meglepő módon, az NVB elutasította az LMP azon népszavazási kezdeményezését, amely kimondta volna, hogy nem lehet ilyen gyármonstrumokat építeni az ott élők kifejezett jóváhagyása nélkül.

És végül, harmadrészt, a kormány egy újabb olyan héten van túl, amikor úgy tettek, mint hogyha ez a vita nem is létezne. Egy újabb olyan héten vannak túl, amikor meg sem próbáltak érvelni a saját álláspontjuk mellett.

A három eseményből egyértelmű kép rajzolódik ki. A magyar embereknek nagyon határozott véleményük van arról, hogy nem szeretnék, hogyha Magyarországot akkumulátorgyarmattá változtatnák. Ennek szeretnének is hangot adni, azonban a kormány nem hajlandó ezt a vitát lefolytatni, inkább elfojtani kívánja azt. Ennek pedig csak az egyik eszköze az NVB, ami az elmúlt tíz évben úgy működött, hogy minden egyes benyújtott kérdésnél annak nem a tartalmát vizsgálta, hanem kizárólag a benyújtó személyét.

A népszavazási törvény gyakorlatilag egy mondattal leírható: amennyiben a Fidesz kezdeményez népszavazást, akkor arra a válasz: igen; amennyiben az ellenzék, arra a válasz: nem. Mi azonban szeretnénk jelezni, hogy ennek ellenére sem adjuk fel. Mi elmondtuk, hogy minden létező jogi és politikai eszközt meg fogunk ragadni annak érdekében, hogy ne engedjük, hogy akkumulátorgyarmattá változtassák ezt az országot.

(13.10)

Éppen ezért támadtuk meg a debreceni gyár környezethasználati engedélyét, éppen ezért szerveztünk Debrecenben és Győrben is tüntetést, és éppen ezért gyűjtünk aláírásokat országos petíciónkra most is az ország minden pontján, mivel zöldpártként ez a kötelességünk. (Rétvári Bence: Már többen vagytok zöldpártként.) Most kell cselekedni, ezt a tervet most kell megakadályozni, mert mire legközelebb országgyűlési választásokat tartunk, addigra már késő lesz, addigra már visszafordíthatatlan károkat okoztak ezek a gyárak.

Azt látjuk, hogy a kormány nemhogy nem hallotta meg a tiltakozók hangját, hanem már be is jelentették, hogy gázerőműveket fognak építeni a gázválság idején, mindezt azért, hogy ott orosz gázzal energiát termeljenek azokba a kínai gyárakba, amik a német autókba fognak akkumulátorokat gyártani. A kormány nem lassít, nem figyel az emberekre, és nem vállalja a vitát. Ezért holnaptól mi is még nagyobb lendülettel fogjuk folytatni a harcot, és meggyőződésünk, hogy ennek a küzdelemnek az eredménye is meglesz.

Orbán Viktor néhány évvel ezelőtt, amikor visszavonta az internetadóra vonatkozó tervezetét, azt azzal indokolta, hogy „nem vagyunk mi kommunisták, hogy a néppel szemben kormányozzunk”. Márpedig most pont erre készülnek, mert minden mértékadó kutatás azt mutatja, hogy a magyar emberek nem akarják ezeket a gyárakat. A népakarat pedig valóban olyan, mint egy megáradt folyó: azt lehet terelgetni ideig-óráig, azonban egy idő után utat fog törni magának. A helyzet most úgy néz ki, hogy a kormány gátakat épít, mi ezeken próbálunk lyukat ütni, és a víz pedig a mi oldalunkon áll.

Ezért mi három dolgot fogunk tenni. Egyrészt: mivel a jelenlegi döntés indokolása nevetséges, megtámadjuk azt. Bízunk abban, hogy a másodfok majd valódi eredményekkel fog zárulni, itt majd a másodfok a jogszabályokat fogja nézni, és nem kizárólag a benyújtó személyét. Másrészt: új kérdést is adunk be, megvizsgáljuk a jelenlegi érvelést, és ez alapján pontosítjuk a kérdéseinket. És egészen addig fogjuk ezt csinálni, amíg nem marad más választásuk, mint hogy átengedjék a kérdésünket. Harmadrészt pedig: folytatjuk aláírásgyűjtésünket, hiszen szeretnénk megmutatni, hogy az emberek többsége ebben a kérdésben nem a kormánnyal ért egyet, a magyar emberek nem akarják, hogy Magyarországból akkumulátorgyarmat legyen, ezt a Fidesz akarja és a külföldi profitjukat féltő vállalatok.

De azt még önök sem tudják maguknak megengedni, hogy tartósan a népakarattal szemben kormányozzanak. Köszönöm a figyelmüket. (Taps az LMP, az MSZP és a Párbeszéd soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Menczer Tamás államtitkár úr kíván válaszolni az elhangzottakra. Öné a szó, államtitkár úr.

MENCZER TAMÁS külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Mindenekelőtt engedje meg, hogy arra reagáljak: azt mondta, hogy nem vállaljuk a vitát. Ezért jöttünk össze, tehát ez a mai parlamenti ülés is az ön által elmondottak cáfolata. Örülök is, hogy ezt a vitát önnel itt a napirend előtt megvívhatom.

A másik, ha megengedi, mielőtt az akkumulátorgyárakhoz megérkeznénk, az, hogy azért azt ne felejtsük el, önök egy gazdaságpolitikai, iparpolitikai kérdésben kritizálják a kormányt. Azért ne felejtsük el, hogy az a politikai közösség, amelyhez ön és az ön pártja is tartozik, már egyszer gazdaságilag és minden más tekintetben is tönkretette ezt az országot. Tehát ezt a kiindulási pontot azért rögzítsük, amikor az önök kritikáját hallgatjuk és megvizsgáljuk.

A harmadik pedig az, és akkor rátérve az akkumulátorokra, illetőleg az akkumulátorgyárakra, tisztelt képviselő asszony, hogy vannak tények, és nem baj, hogyha a tényekből indulunk ki. Az egyik tény az, és bár erre a felszólalásában kevéssé utalt, de ettől még igaz, hogy az elektromobilitás és az akkumulátorgyárak által tulajdonképpen egy új jelenséget tapasztalunk, nem annyira nagyon újak, de mégis azért relatív újak. Tehát az természetesen érthető, hogy az embereknek vannak kérdéseik, akár félelmeik ezekkel kapcsolatban. Abban teljesen egyetértek, hogy ezekkel a kérdésekkel és félelmekkel kapcsolatban válaszokat kell adni, helyes válaszokat kell adni, igaz válaszokat kell adni, a politikai hisztériakeltést azonban nem tudom támogatni.

Annyit szeretnék még idehozni a frakcióvezető úr jelenlétében is, hogy frakcióvezető úr elmondta a választási vereséget követően  már hogy a baloldali országgyűlési választási vereséget követően , hogy az LMP most már nem szeretné azt a politikát képviselni, amit a Gyurcsány Ferenc által vezetett baloldal, értékelték a helyzetet, és levonták a megfelelő következtetéseket. Egyébként én ezt egy elismerésre méltó és tiszteletre méltó intellektuális és politikai tevékenységnek és teljesítménynek tartom. Kár, hogy ebből mára semmi nem maradt, és pontosan azt mondják önök is, amit Gyurcsány Ferenc vezetésével az összes többi baloldali párt.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Hozzunk ide néhány tényt! Az tény, hogy az Európai Unió döntött arról, hogy 2035-öt követően kizárólag olyan autókat lehet gyártani, amelyek környezetkímélő meghajtásúak. 1. (Közbeszólás az ellenzék soraiból.) Az is…  nem, tegnap is ezt erősítették meg, képviselő úr. 2. Az is tény, hogy Magyarországon több százezer család megélhetését adja az autóipar, egyébként nem függetlenül attól, hogy 2010-ben, amikor átvettük az ország vezetését, az Orbán-kormány átvette a baloldali kudarcos elődöktől, akkor 11-12 százalék volt a munkanélküliség, munkahelyeket kellett teremteni, ez volt az egyik fontos szempont, a családoknak legyen munkahelye, rendszeres bevétele, és ebben az autóiparnak kulcsszerepe van. Tehát több százezer család megélhetése függ az autóipartól, és ez a több százezer család akkor tudja megtartani a munkahelyét és a rendszeres bevételét, illetőleg a gazdasági növekedést akkor tudjuk folytatni, hogyha az itt lévő nyugati autóipari cégekhez a jövő kihívásait és feladatait megértve az akkumulátorgyárak is idetelepülnek.

Az autógyártó cégek nyugatiak, de szeretném önt arról is tájékoztatni, hogy a tíz legnagyobb akkumulátorgyártó cég a világban keleti, hét kínai, három pedig dél-koreai, és ezekért az akkumulátorgyárakért óriási verseny folyik. Az Egyesült Államokban negyven ilyen akkumulátorgyár létrehozását tervezik. A múltkor ilyenkor valaki bekiabálta, hogy igen, de azokat a sivatagban fogják építeni. Mind a negyvenet? Ne vicceljenek már! Németországban 14 ilyen gyár megépítését tervezik. Az önök által leginkább támadott kínai CATL gyára már baloldali Zöldek tapsolása mellett működik Türingiában, Franciaországban a Renault egy kínai-japán konzorciummal működik együtt, és lehetne ezt hosszasan sorolni. A szlovák autóipari szövetség elnöke kis túlzással sírva könyörög, hogy az ő országukba is települjön ilyen gyár, mert lemaradnak.

És még valami, tisztelt Ház. Zárásként az energiát hozta ide. Önök azt állítják, hogy ezeket a gyárakat nem lehet ellátni energiával. Ez nem igaz, de most nem erről akartam elsősorban beszélni (Tordai Bence közbeszól.), hanem arról, hogy… Kérése számomra, Tordai képviselő úrnak, bár tegeződésben nem állapodtunk meg, de parancs. Tehát az energiával el kell látni ezeket a cégeket, ehhez a szükséges beruházásokat a kormány végre fogja hajtani. De annyit engedjenek meg, ez hasonlít ahhoz, mint amikor az ember  és még 10 másodperc türelmet kérek elnök úrtól  egy csinos nőnek udvarol. Van, amikor ez nehéz, abba a munkát bele kell tenni, de ettől még nem az a válasz arra, hogy ezt hagyjuk, mert tudjuk, hogy a végén jó lesz. (Közbeszólások és zaj az ellenzéki sorokban.)

Ugyanez van az akkumulátorgyárakkal is: a munkát bele kell tenni, energiával el kell őket látni, el is fogjuk, de a végén ettől még jó lesz, bízzanak a számokban és a tényekben. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti sorokban.)




Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai