Készült: 2024.05.09.23:17:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

23. ülésnap (2022.07.18.),  273-280. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 10:58


Felszólalások:   263-272   273-280   281-300      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Képviselők! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Magyarország Alaptörvényének tizenegyedik módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A Kocsis Máté, Fidesz; Simicskó István, KDNP; Hollik István, KDNP; Halász János, Fidesz; Kósa Lajos, Fidesz; Nacsa Lőrinc, KDNP; Pósán László, Fidesz és Nyitrai Zsolt, Fidesz, képviselők által benyújtott előterjesztés T/361. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető. Egyben bejelentem, hogy az előterjesztést nemzetiségi napirendi pontként tárgyalja az Országgyűlés.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a TAB álláspontjának megismertetésére kerül sor. Megadom a szót Salacz Lászlónak, a bizottság előadójának. Parancsoljon, képviselő úr!

DR. SALACZ LÁSZLÓ, a Törvényalkotási Bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási Bizottság 2022. július 14-én megtárgyalta a Magyarország Alaptörvényének tizenegyedik módosításáról szóló T/361. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság a házszabály 46. §-a alapján 29 igen szavazattal, 11 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő, Alaptörvényt módosító javaslat fő témái a vármegye megnevezés visszaállítása a közigazgatásban, valamint az önkormányzati és az európai parlamenti választás együttes megtartása.

Az Alaptörvény tizenegyedik módosítása a 2024-ben tartandó európai parlamenti választás és helyi önkormányzati választások egy napon történő lebonyolítását teszi lehetővé, melynek egyik fontos indoka a költséghatékonyság. A háborús helyzet által okozott gazdasági nehézségek miatt észszerű és logikus döntés a módosítással 10 milliárd forint megspórolása. A nemzetközi példák is igazolják ennek a lebonyolítási formának a sikerességét.

A törvényjavaslat másik jelentős kérdése a vármegye megnevezés visszaállítása. A magyar közigazgatás alapvető egységét vármegyeként tartották számon elődeink egészen 1949-ig. A megye kifejezés bevezetése nem egy szakmailag megalapozott módosítás volt, hanem a történelmi múltunk végleges eltörlésének egyik lépcsőfoka. A vármegyék visszaállítása az ezeréves történelmünk folytonosságát hozza vissza, ami fontos eleme a nemzeti szabadság, szuverenitás megőrzésének. Az Alaptörvény e módosítása szimbolikus jelentőséggel bír az elnyomással szembeni fellépés, a hagyományaink és a történelmi múltunkban őrzött értékeink megőrzéséért folytatott küzdelemben. Mindezekre tekintettel javaslom a Magyarország Alaptörvénye tizenegyedik módosításáról szóló törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Kérdezem az előterjesztőt, kíváne hozzászólni. (Jelzésre:) Nem. A kormány részéről kíváne hozzászólni államtitkár úr? (Jelzésre:) Igen, parancsoljon, öné a szó.

DR. RÉPÁSSY RÓBERT igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Ismét csak röviden szeretném jelezni, hogy a kormány támogatja a törvényjavaslatot, az alaptörvény-módosítást.

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. A kijelölt Igazságügyi Bizottság nem állított előadót.

Megadom a szót Grexa Liliánának, ukrán nemzetiségi szószólónak, a vitához kapcsolódó Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága előadójának, aki az első mondatokat nemzetiségi nyelvén ismerteti, majd magyarra fordítja azokat. Parancsoljon!

GREXA LILIÁNA, a Magyarországi Nemzetiségek Bizottságának előadója: Köszönöm a szót, elnök úr! Шановний пане Голово! Шановні депутати, представники національних меншин! Від імені Комісії національних меншин Угорщини та від себе особисто вітаю вас. За дорученням Комісії національних меншин Угорщини дoзвoльтe висловити нашу точку зору стосовно одинадцятої поправки дo Основнoгo закону Угорщини в paмкaх законопроекту Т/361.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselők! Tisztelt Nemzetiségi Szószólók! A Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága nevében tisztelettel köszöntöm önöket. Mint a bizottság által felkért szószóló, engedjék meg, hogy a Magyarország Alaptörvényének tizenegyedik módosítása címmel T/361. szám alatt benyújtott törvényjavaslat tekintetében a részletes vitát követően kifejtsem álláspontunkat.

A törvényjavaslatot a Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága 2022. július 6-án megtartott bizottsági ülésén napirendre tűzte, és az egyes házszabályi rendelkezésekről szóló országgyűlési határozat 44-45. §-a alapján lefolytatta a törvényjavaslat részletes vitáját. A bizottság a törvényjavaslatnak a határozati házszabály 32. § (2) bekezdése szerinti bejelentésében megjelölt rendelkezéseit megvizsgálva megállapította, hogy azok megfelelnek a határozati házszabály 44. § (1) bekezdésében foglalt követelményeknek.

A törvényjavaslathoz nem érkezett részletes vitát lezáró bizottsági módosító javaslat, és bizottságunk sem fogalmazott meg módosításra irányuló szándékot, így a bizottság arról döntött, hogy részletes vitát lezáró módosító javaslatot nem nyújt be.

Az Alaptörvény módosítását a Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága minden esetben kiemelt figyelemmel kíséri. Hiszen ezen jogszabály az általános alapelvek és az állam berendezkedésének alapjai mellett tartalmazza a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak alapvetéseit is. Éppen ezért minden módosítását úgy tekintjük át, hogy vizsgáljuk azt is, hogy az egyébként látszólag a nemzetiségi jogokat közvetlenül nem befolyásoló változások összességükben milyen hatást gyakorolnak közösségeink életére, jövőjére.

Ahogyan azt a szlovák nemzetiségiszószóló-társam az általános vitában már elmondta, a most előttünk lévő tervezet 1. és 2. cikkében éppen az lenne a fontos számunkra, ami sajnálatos módon nem szerepel benne. Vagyis a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választását egy új időpontra áthelyező, valamint azt az európai parlamenti választásokkal összekötő rendelkezés nem tesz említést az eddigi gyakorlat szerint a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásával azonos időpontban megrendezett nemzetiségi önkormányzati választások jövőbeni sorsáról. Ez pedig, ahogyan azt az általános vitában jeleztük, bizonytalanságokhoz vezet.

Köszönjük, hogy időközben a T/559. számú, dr. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes úr által benyújtott, a nemzetiségek jogairól szóló törvény módosítására is vonatkozó javaslatba bekerültek a nemzetiségi önkormányzatok 2024. évi általános választására vonatkozó pontosító rendelkezések is a megfelelő helyekre.

(19.50)

Így tulajdonképpen megszűntek azok az anomáliák, amelyek a T/661. számú javaslat alapján korábban kialakultak. Továbbra is azt gondoljuk azonban, hogy ha az Alaptörvényben a most módosításra kerülő 35. cikk (2) bekezdésében, valamint a záró és vegyes rendelkezések 27. pontjában is explicite szerepelne a „nemzetiségi önkormányzati képviselők választása” kifejezés a megfelelő helyeken, az teljes mértékben egyértelművé tenné a jogalkotó szándékát.

Mindemellett egyetértünk az európai parlamenti képviselők választásának és a helyi, valamint a nemzetiségi önkormányzati választások egy időpontban történő megtartására irányuló javaslat céljával és szándékával, hiszen a választási eljárások egy időpontban történő lebonyolítása jelentős költségmegtakarítást eredményez.

Bizottságunk támogatja a T/361. számú törvényjavaslat 3. cikkében megfogalmazott javaslatot is, hiszen Magyarország nemzetiségei egyöntetűen ragaszkodnak hagyományaikhoz, a történelmi örökségükhöz. E ragaszkodás az ősök hagyatékához teszi lehetővé, hogy közösségeink ne váljanak gyökértelenné, és szilárd, biztos alapokon fejlődjenek tovább, biztosítva a folytonosságot az évszázadok során. Ezek a hagyományok tartják össze társadalmi szervezeteinket, önkormányzatainkat és közösségünket. Éppen ezért értjük és támogatjuk a szándékot, amelyet a mostani alaptörvény-módosítás előterjesztői a javaslatukban és az indokolásban megfogalmaztak.

A fenti érvek alapján a Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága javasolja az Országgyűlésnek a tárgyalt T/361. számú törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Дякую за увагу! (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Most a képviselői felszólalások következnek. Nem látok képviselői felszólalót. A vita során kétperces hozzászólásra nincs lehetőség. Kérdezem, hogy a kormány nevében kívánnake reagálni. (Senki sem jelentkezik.) Nem. (Jelzésre:) Az előterjesztő reagálni kíván. Parancsoljon!

NACSA LŐRINC (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Ahogy szószóló asszony is jelezte, a nemzetiségi törvényben kerül módosításra, és természetesen egy időben lesz a nemzetiségi önkormányzati választás is, amennyiben az Országgyűlés a holnapi napon elfogadja az alaptörvény-módosítást, hogy 2024 tavaszán, április-május-júniusban kerülhet sor az európai parlamenti választásokra és az önkormányzati választásokra, és természetesen ezzel egy időben a nemzetiségi önkormányzati választásokra.

Nagyon fontos intézmények a nemzetiségi önkormányzatok, a nemzetiségi identitáshoz való tartozás, a közös közigazgatás, adminisztráció a nemzetiségi életnek az adminisztratív központjai is a nemzetiségi önkormányzatok.

Természetesen rendkívül fontos, hogy a nemzetiségi kultúrában, oktatásban, civil életben olyan összefogó szereppel rendelkeznek ezek az önkormányzatok, amelyeket mindannyian elismerünk és támogatunk. Ezért fontosnak tartjuk, hogy természetesen a nemzetiségi választás ne váljon el a helyhatósági választásoktól Magyarországon. Ezért természetesen, ahogy szószóló asszony is említette, ezt egy másik törvényben rendezzük, és úgy szerintem teljes lesz az egység.

Arra kérem képviselőtársaimat, hogy a holnapi szavazáson az Alaptörvény módosítását támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   263-272   273-280   281-300      Ülésnap adatai