Készült: 2024.05.09.13:40:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

90. ülésnap (2023.11.20.),  187-190. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:24


Felszólalások:   183-186   187-190   191-194      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterhelyettes úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Csárdi Antal képviselő úr, az LMP képviselője, kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „Mi lesz a Gellért-hegy sorsa a sikló megépítése után?” címmel. Csárdi Antal képviselő urat illeti a szó. Ágh Péter államtitkár úr fog önnek válaszolni. Parancsoljon!

CSÁRDI ANTAL (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! A Gellért-hegy fővárosunk zöld ékköve, országos jelentőségű természetvédelmi terület, a turisták miatt zsúfoltabb idegenforgalmi időszakokban napi 350-400 busz fordul meg a területen.

Fontos hangsúlyozni, hogy erre a problémára nem lehet válasz olyan megoldás, ami szintén komoly környezeti terhelést jelent. Egyértelmű, hogy a Gellért-hegyi sikló megvalósítása nem megoldaná, hanem tetézné a problémákat. A jelenlegi állás szerint egy magáncég  saját elmondása szerint  már engedélyes tervekkel rendelkezik. Egy 2023. szeptemberi kormányhatározat értelmében a sikló kizárólag közberuházásként valósulhatna meg.

Komoly aggodalommal tölti el az itt élőket, hogy természetvédelmi területet vágna ketté a tervezett sikló pályája, amelyhez közel száz fa kivágására lenne szükség. Ezzel védett állat- és növényfajok élőhelyét vágná ketté a beruházás; akár barlangok is veszélybe kerülhetnek. A fokozottan védett Citadella-kristálybarlang felszíni védőövezetétől mindössze 60-70 méterre zajlana építkezés, komoly tájseb keletkezne a budai látképben.

A tervek szerint a siklóberuházás a Gellért-hegy buszos forgalomterhelését egy az egyben a Döbrentei térre terelné át, ami forgalmi káoszt teremtene a sikló tervezett alsó állomásán. Ebben az esetben a forgalomból adódó környezeti teher kizárólag az I. kerület lakóira nehezedne. Ez teljesen elfogadhatatlan!

Tisztelt Államtitkár Úr! Ezeknek a súlyos kockázatoknak és káros hatásoknak az ismeretében is meg kívánjáke valósítani a Gellért-hegyi siklóberuházást? Valóban úgy kívánjáke megépíteni a siklót, hogy ezzel helyrehozhatatlan tájsebet ejtenek vele a Gellért-hegyen? Várom megtisztelő válaszát.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra Ágh Péter államtitkár úrnak adok szót. Parancsoljon!

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Arról tudom tájékoztatni, hogy a kormány kiemelten foglalkozik azzal, hogy miként lehet csökkenteni a Magyarország egyik legkeresettebb turisztikai desztinációjára nehezedő közlekedési terhet.

Éppen ezért a kormány elkötelezett a Gellért-hegyi sikló ügyében. Ön problémának éli meg a fővárosba érkező turistákat, és a fővárosi ikonikus helyek felújítását. Én személy szerint büszke vagyok arra, hogy 2010 óta a magyar kormány az adófizetők pénzéből fölújította a Várkert Bazárt, megszüntette a Kossuth tér olyan állapotát, amiről azt gondolom, hogy egyikünk sem volt rá büszke, hiszen emlékezzünk vissza, hogy a nemzet főterén egy képviselői parkoló üzemelt.

Emellett a kormány a Vár ügyét is felkarolta, és kiemelten foglalkozik a főváros épített, historikus, szimbolikus értékének visszaállításával. Azt gondolom, hogy bármely vidéki város örült volna annak, hogy a kormány hasonló figyelmet fordított volna helyi, vidéki célokra.

Biztos vagyok benne, hogy a Gellért-hegyen működő vállalkozók, akik a turizmusból élnek, bizonyára nem átoknak fogják fel, hogy napi 300-400 busznyi turista érkezik hozzájuk. Őszintén sajnálom, hogy a főváros 150. születésnapján önnek az jutott eszébe, hogy milyen szörnyű is az, ha a kormány a fővárosban költi el az adófizetők pénzét, és hogy áramlanak a turisták a fővárosba.

Ami a konkrét kérdését illeti: a kormány döntött arról, hogy a Gellért-hegyi sikló közberuházásként valósulhat meg. Jelen pillanatban pereskedés van folyamatban. A főváros vezetése támadja a projektet, a kormány ugyanakkor úgy gondolja, hogy a sikló olyan mód lehet, amely jelentősen csökkenti a környék buszos forgalmát.

Köszönöm képviselő úrnak a megtisztelő figyelmét, és azt is, hogy ismételten lehetőséget biztosított ennek a kérdésnek a megvitatására, hiszen délelőtt a parlament Gazdasági Bizottságának meghallgatása során már személyesen választ kapott a témában a miniszter úrtól. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   183-186   187-190   191-194      Ülésnap adatai