Készült: 2024.05.08.23:56:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

71. ülésnap (2023.06.13.),  23-26. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:24


Felszólalások:   19-22   23-26   27-30      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Rétvári Bence államtitkár úr. „Aktuális ügyeinkről” címmel szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Tóth Endre, a Momentum képviselője. Öné a szó, képviselő úr.

TÓTH ENDRE (Momentum): Köszönöm szépen a szót. Képviselőtársak, hidegvérű bosszúállás zajlik e Ház falai között (Rétvári Bence: Gyurcsányról beszélsz?), sok kormánypárti ispán, Döbrögi urasággal az élen, éppen deresre készülnek húzni a tiltakozó pedagógusokat. Mi volt a bűnük? Meg akarták védeni a hivatásuk becsületét, és méltó munkakörülményeket követeltek maguknak. Most aztán jön ezért a 40 botütés a bosszútörvény formájában, mert Döbrögi uraság meg a zsoldosainak bajszos főkapitánya már csak ilyenek. (Rétvári Bence: Te is bajszos vagy!) „Nem a fizetésetek kicsi, hanem a pofátok nagy!”  ordítják oda a tanároknak. Van, akit kirúgnak, van, akit felmondára kényszerítenek, másokat pedig megtörnek, mert nekik a statuálás a lényeg, nem az oktatás. Az oktatás szerintük veszélyes dolog, még a végén túl sok lesz a kritikus gondolkodó, még a végén felnyílik a nép szeme  jobb ez így. A deres fényesen csillog, suhog a gumibot, száll a könnygáz, aprítják azokat, akiknek fontos a nemzet jövője. De ahogy telik-múlik az idő, egyre több marcona legényt kell odarendelni, és egyre erősebb kordont kell építeni Döbrögi uraság várához, ahogy ez ma reggel is látszott, elszemtelenedett ugyanis az a sok Lúdas Matyi.

A szakértelemnek már rég hátat fordítottak, így kénytelenek az izomra és a vasra támaszkodni, pedig valaha nekik is volt oktatáshoz értő mesteremberük, de mára száműzték kertészkedni a Hegyvidékre egy nagy turulmadár árnyékába. Jobb ez így, gondolták, az oktatás egy veszélyes dolog, pedig ígértek korábban értékálló béremelést is a pedagógusoknak. Ebből csak az ígéret maradt meg, az értékálló béremelést az első kanyarban elhajították. Tudhatták volna ezek a tanárok, hogy Hoffmann meséit nem szabad túl komolyan venni.

Azóta legatyásodott mindenki az oktatásban, hiszen az árak nálunk az űrben járnak, a fizetések meg a bányászbéka ülepe alatt, így aztán nehéz szintbe hozni a dolgokat. De nem is nagyon próbálják Döbrögiék, hiszen a kastély meg a sok stadion építése rengeteg pénzt felemészt, meg hát mindig van kire fogni a dolgot. Van, amikor a háború miatt üres a Kincstár, máskor pedig Brüsszel nem adja meg a jussát.

(10.00)

Az uraságra kevesen gyanakodnak, pedig már a Holdról is látszik, hogy a vejével meg a kelekótya cimborájával pakoltatta ki éjjelente a sok aranyat. De oly sok balszerencse közt, oly sok viszály után, megfogyva már és megtörve is tanít majd tovább néhány, pályán maradó tanár. Azt remélik, hogy talán ők megússzák. Talán hozzájuk nem ér majd el a bajszos kapitány fegyelmező keze.

De rossz hírem van: el fog érni. Suhog majd rájuk is a botütés, elcsattan majd egy másik iskolába áthelyezés, egy fegyelmi eljárás, egy hathavi pénzbüntetés, vagy a teljesítménybér lesz hűbéri rendszerben elosztva. Akik kimaradnak a földesúri kegyekből, azoknak valamiért hirtelen elkezd majd hanyatlani a teljesítménye. Furcsa egybeesés.

Hát, igen, Balatonalmádiban is hiányzott az a 2 százalék a sztrájkot szervező pedagógus minősítéséhez. Nem lehet mit tenni, mert, ugye, a tények makacs dolgok. Az, hogy ennek a tanárnak, amikor távozott az iskolából, vastaps szólt a diákjaitól, az nem volt mérvadó, de a portfólió bírálata, az bizony gránitszilárdságú, akár csak az Alaptörvény.

Dolgozik majd a deres továbbra is megállás nélkül, de ki tanítja a gyerekeket, amíg a tanáraikat botozzák? És ki tanítja őket, ha az az 5 ezer tanár, aki bejelentette a felmondását a deres miatt, az ispánok miatt, Döbrögi miatt, szeptembertől már nem tanár? Mert mondjuk ki az igazságot! A fiatalok nem tódulnak a tanári pályára, akármit is rikácsol a kormánypárti papagájkommandó. 22 érettségiző akar idén kémiatanár lenni és 23 fizikatanár. Ezzel szemben jogásznak 4383-an jelentkeztek, gazdálkodási és menedzsment szakra pedig 6900-an. Valószínűleg a deresre húzás nem a legjobb pályaorientáció. Mert hányszor hallani azt a szülőktől, hogy csak tanárnak ne menj, fiam!? És hány pedagógus-házaspár tiltja el a gyermekét a hivatásuk továbbvitelétől?

De nyilván ezek az érvek nem hatják meg sem az ispánokat, sem magát Döbrögit, az együttérzést ugyanis tiltja a Bólogató János szakmai kamara. Kár, hogy oda kötelező a tagság a kormánypártoknál. De tudják, Döbrögi nem nevetett a történet végén, és az ispánok és a martalóc legények sem nevettek. Egyedül Lúdas Matyi nevetett, és most is ő fog, mert amíg világ a világ, a hatalmával visszaélő uraságot móresre tanítja majd a nép, akit ő előtte deresre húzott. (Taps a Momentum és az MSZP padsoraiban.  Dr. Répássy Róbert: Ez a vége volt?)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Tóth Endre képviselő úr. A kormány nevében Dömötör Csaba államtitkár úr fog válaszolni.

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Arra nem szeretnék reagálni, hogy külső karakterjegyek alapján sérteget embereket, csak annyit tennék hozzá, hogy ezért kár volt Oxfordban tanulniuk, hogyha ez a stílus. (Tóth Endre közbeszól.)

Ami  hogy úgy fogalmazzak  a felszólalás érdemi részét illeti. Először is kezdjük a törvénytervezettel! Szeretném felhívni a figyelmét, hogy lehet, hogy a momentumos politikusok összevissza akcióztak különböző köztereken, de a kormány az érdekképviseleti szervekkel több mint húsz alkalommal folytatott egyeztetést. (Rétvári Bence: Így van!  Tóth Endre közbeszól.)

És ami a javaslat fő pontjait illeti. Nézzük már meg, hogy mi van benne, mert az általános lózungokon kívül gyakorlatilag nem hallok egy érdemi javaslatot öntől meg a párttársaitól azzal kapcsolatban, hogy min lenne érdemes módosítani vagy vane új javaslat. Például azzal, hogy 50 nap szabadsága legyen egy pedagógusnak egy évben  ami 10 hétnek megfelelő , mi a problémájuk? Mi a javaslatuk? Kevesebbnek kellene lennie? Ez lenne a büntetés? Vagy például az, hogy ha egy pedagógus többet foglalkozik egy diákkal  vagy azért, mert versenyre készíti fel, vagy azért, mert valamilyen tantárgyból elmaradása van , és ezért több pénzt kaphat, akkor ezzel mi a probléma? Önök ezzel nem értenek egyet, máshogy csinálnák, vagy eltörölnék az egészet? Egyetlenegy érdemi javaslatot nem hallok önöktől ezzel kapcsolatban.

Vagy például nézzük a tanévhosszabbítást! Világosan benne van a javaslatban, hogy csak és kizárólag akkor lehetne hosszabb a tanév, hogyha valamilyen el nem hárítható ok merül fel, például egy járvány. Hát, emlékszünk arra, hogy mindez előfordult, és ebben az esetben a tanítás országosan ellehetetlenült. Tehát a rendkívüli helyzetekre is gondolt ez a törvényjavaslat.

És ami a legfontosabb vagy épp ennyire fontos: ez a törvényjavaslat megteremti a lehetőségét a béremeléseknek. (Szabó Szabolcs: Semmi nem gátolta eddig sem!) Azoknak a béremeléseknek, amelyeknek sokkal magasabbnak kellene lenniük, pontosan ezért várjuk az uniós pénzek megérkezését. Arra, hogy egyébként miért van erre is szükség, kettő dolgot szeretnék mondani. Az uniós pénzek járnak nekünk! Azok a mi pénzeink! Azok a mi pénzeink, szerződésben lefektetett módon.

A másik dolog meg az, hogy szerte Európában jelentősen csökkent a gazdaságok mozgástere, ezért minden lehetséges módot figyelembe kell venni annak érdekében, hogy a pedagógusok bérét is emelhessük, csakúgy, mint más ágazati béremelések esetében.

Azt azért szeretném hozzátenni, hogy akikhez önök csatlakoztak, amikor ők kormányoztak, akkor nem ilyen törvényjavaslatokról ment a vita, ha egyáltalán volt vita. Akkor nem növelték a béreket, meg nem a béremelés növelésén ment a vita, hanem egyetlenegy szavazással elvettek bért. (Kunhalmi Ágnes: 2002-2003!) Akkor nem bővítették a pedagógus-életpályát, hanem tízezreket utcára tettek. Utcára tettek! Nem felújítottak iskolákat, hanem megszüntettek oktatási tevékenységet; tudja, hány helyen? Közel négyszáz helyen, 381 helyen. (Szabó Szabolcs és Kunhalmi Ágnes közbeszólnak.)

És hogyha az egészet költségvetési oldalról közelítem meg, amit önök büntetésnek neveznek, tudja, hogy mennyivel költünk majd többet oktatási kérdésekre, oktatási területre a jövő évben, ha elfogadjuk a költségvetést? 1989 milliárd forinttal, közel 2000 milliárd forinttal. Ennyi a különbség. Tehát 2000 milliárd forintos többletköltés önök szerint büntetés.

Képviselő Úr! Néha az az érzésem, hogy arra nem vették a fáradságot, hogy a számokat, a költségvetési számokat, illetve a törvényjavaslat legfontosabb pontjait megnézzék, miközben az utcákon ezekben a percekben is akcióznak. Látom, hogy próbálnak ezekre a párbeszédekre vagy tüntetésekre rátelepedni. Látom, hogy külföldön is bevetett módszereket akarnak meghonosítani Magyarországon. Azt azért szeretném önnek elmondani, hogy amikor törvényi kereteket átlépő akciókat javasolnak, akkor nem szolgálják a tanárok ügyét. Amikor az önök elnöke az egyik tüntetésen a tömeget megpróbálja rátolni a rendőrökre, mondja már meg, hogy az hogyan szolgálja a tanárok ügyét! Hogyan szolgálja?

És hogy még egyet mondjak: az önök egyik európai parlamenti képviselője, aki esküt tett arra, hogy Magyarországot képviseli, hogy majd a mi érdekeinkben jár el  mármint a magyarok érdekében , kiáll, és egy sajtótájékoztatón azt követeli, hogy újabb feltételeket támasszanak Magyarországgal szemben, hogy csak akkor kaphassuk meg az uniós pénzeket. Erre nem találunk szavakat.

Erre nem találunk szavakat, vagy igazából találunk: amit önök művelnek, az elképesztő képmutatás, cinizmus, és nem utolsósorban pedagógusok elleni cselekedet. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   19-22   23-26   27-30      Ülésnap adatai