Készült: 2024.05.09.04:43:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

35. ülésnap (2022.11.02.),  73-76. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:09


Felszólalások:   69-72   73-76   77-80      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Seszták Miklós képviselő úr, a KDNP képviselője, kérdést kíván feltenni a technológiai és ipari miniszternek: „Miért kulcsfontosságúak a Záhonyt és térségét érintő vasúti fejlesztések?” címmel. Tisztelt Képviselő Úr! Koncz Zsófia miniszterhelyettes, államtitkár asszony fog önnek válaszolni. Képviselő úr, öné a szó. Parancsoljon!

DR. SESZTÁK MIKLÓS (KDNP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Asszony! Október 18-án egy, a magyar-ukrán határhoz közeli kis faluban átadták Európa első, saját 5G-s hálózatot használó, zöldtechnológiára épülő, vasúti nyomtávváltáson alapuló intermodális szárazföldi átrakó terminálját, amely mind elméleti kapacitását, mind területét tekintve az egyik legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen. A terminál elsődleges funkciója, mint ahogy a Záhony-Eperjeske-Fényeslitke háromszögben lévő logisztikai térségnek is, hogy a keletről beérkező vasúti szállítmányokat átrakják az ott használatos, széles nyomtávú vasúti szerelvényekről az Európában kialakított, normál nyomtávú vasúti szerelvényekre. Az ebben a térségben lévő logisztikai kapacitás fénykorában vetekedett a hamburgi kikötő logisztikai kapacitásával.

(13.20)

Az év közepén a kormány bejelentette, hogy Záhonyban és térségében megvalósulhat az a nagy volumenű vasúti fejlesztés, melynek célja, hogy tovább növekedjen az Ukrajnából a záhonyi átrakókörzeten keresztül vasúton hozzánk érkező konténeres szállítmányokon túl a gabona- és más szemestermények szállítható mennyisége, melynek mértéke jelenleg a logisztikai kapacitás fejlesztésén múlik.

A beruházás keretében vágányok, illetve vágányszakaszok átépítésére, felújítására, megerősítésére, váltók átépítésére, transzformátor és térvilágítási tornyok felújítására, biztosítóberendezés újrakábelezésére, valamint töltés helyreállítására kerül sor. A Záhonyt, Fényeslitkét és térségét érintő vasúti fejlesztéseknek megítélésem szerint nemcsak hazai, hanem európai és interkontinentális viszonylatban is jelentős szerepe lehet a keleti irányból vasúton érkező, az ipar és a lakosság számára fontos áruk folyamatos biztosítása szempontjából.

Tisztelettel kérdezem államtitkár asszonyt, miért kulcsfontosságúak a Záhonyt és térségét érintő vasúti fejlesztések. Köszönöm megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra megadom a szót Koncz Zsófia miniszterhelyettes, államtitkár asszonynak. Parancsoljon!

DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Először is köszönöm szépen, hogy egy ilyen fontos témát hozott ide a tisztelt Ház elé.

Azzal kell hogy kezdjük, hogy a balliberális kormányok vasútvonalakat zártak be, vasutascsaládokat tettek tönkre, a MÁV-ot is privatizálták, majd a céget 300 milliárd forintos adóssággal adták át. 2010 után a nemzeti kormány első dolga volt, hogy konszolidálja a vasúttársaságot, és folyamatosan a költségvetésen belül is egyre nagyobb forrást allokálunk vasútfejlesztésre. A ’23-as költségvetésben a közlekedési ágazat fejlesztésére több mint 168 milliárd forint többletforrás szerepel.

A záhonyi átrakókörzet tulajdonképpen Európa egyik legnagyobb szárazföldi kikötője. Területe 84 négyzetkilométer, munkaterületei 11 települést érintenek. A keletről Európába irányuló vasúti forgalom stratégiai jelentőségű állomása, a vasúti nyomtávolság különbsége miatt közel 70 éve folyik a térségnek bevételt termelő, a környező települések sok lakójának munkát adó vasúti tevékenység. Ennek jelentőségét ön mint a térség immár negyedszer újraválasztott képviselője pontosan ismeri és tudja.

Ukrajna bevételeinek jelentős része az agrárexportból származik. Mivel a háború miatt a fekete-tengeri útvonal rendkívül korlátozottá vált, a gabona tetemes része vasúton juthat ki az országból. Afrika és a Közel-Kelet egyes államaiban éhínség lehet, ha az ukrán gabona nem ér célba. A háború tehát rendkívüli mértékben felértékelte a térség és a záhonyi átrakókörzet szerepét. Szakmai vélemények szerint az ukrán gabonaszállítások elsődleges eszköze a következő két-három évben a vasút lesz. Szeptemberi kormányhatározat alapján több mint 12 milliárd forintos beruházással tovább növekedhet az Ukrajnából a záhonyi átrakókörzeten keresztül vasúton hozzánk érkező gabona és termény mennyisége.

Gratulálok képviselő úrnak az eddigi munkájához, és köszönjük a támogatását. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:   69-72   73-76   77-80      Ülésnap adatai