Készült: 2024.05.10.09:45:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

65. ülésnap (2023.05.08.),  2-4. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:36


Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSÁRDI ANTAL (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Alelnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Arra gondoltunk, hogy érdemes lenne reagálni a Rétvári Bence által elmondott, sok részben valótlan állításokra, de azt gondolom, hogy tökéletes az, amit a pedagógusok szakszervezetei a hétvégén kiadtak sajtóközleményben. Annak reményében fogom most felolvasni ezt a sajtóközleményt, hogy hátha el tudjuk vinni ezt a vitát végre a valóság talajára.

A PDSZ és a PSZ közleménye Rétvári Bence államtitkár közvéleményt megtévesztő állításaira. (Rétvári Bence: Visszautasítom!) Rétvári Bence nyilatkozatára reagálunk, amelyben arról tájékoztatta félre a közvéleményt, hogy a kormány minden uniós vállalásának eleget tett, és arra szólított fel bennünket, hogy határolódjunk el az erőszaktól. Mi nemcsak hogy elhatárolódunk, de el is ítéljük az erőszakot, főképpen az emberek, köztük gyerekek elleni erőszakot, amit a Karmelita kolostornál tüntető diákokkal szemben elkövettek.

Rétvári Bence állításaival szemben a pedagógusbérek emelésének nem feltétele az uniós támogatás, normális esetben az Európai Uniótól ilyen célra támogatásokat egyetlen ország sem kap. Amiért az Európai Unió kivételt tett Magyarországgal, az a közoktatás és azon belül az e területen dolgozók nemzetközi statisztikákban is kiugróan rossz helyzete. A magyar kormány az EFOP PLUSZ programon keresztül a legmagasabb összegeket a pedagógus-életpálya címsoron hívhatja le. Ennek azonban feltételei vannak: olyan jogszabályt kell alkotni, amely a pedagógus-életpályát vonzóvá teszi (Rétvári Bence: Nincs jogszabályalkotási kötelezettség!), amely szerzett jogokat nem von el és az autonómia csökkentésével nem jár. A tervezett új jogállási törvény, az úgynevezett státusztörvény ennek a hármas feltételnek még az egyeztetéseken szóban előadott változtatásokkal sem felel meg. A kormány nem mást, hanem saját magát hibáztathatja kizárólag, ha a támogatást nem tudja megszerezni vagy azt netán vissza kell esetleg fizetni.

A kormány vállalásai között szerepel még ugyanis a pedagóguslétszám markáns, 140 ezer főre történő növelése. Ha a státusztörvény bevezetése következtében, illetve a mindenki számára biztos béremelés és a munkaterhek csökkenésének elmaradása miatt ez nem valósul meg, a már felvett támogatást vissza kell majd fizetni. A státusztörvény bevezetése nem szerepel a kormány vállalásai között. Erre figyelmeztetett az Uniónak tett vállalások teljesítését monitorozó bizottság alakuló ülésén a Foglalkoztatás, a Szociális Ügyek és a Társadalmi Befogadás Főigazgatóságának Magyarországért felelős egységvezetője is.

A magyar kormány felelőssége, hogy olyan törvényt akar keresztülerőltetni, amely nemcsak hogy nem felel meg az Európai Uniónak tett vállalásainak, de semmilyen módon nem szolgálja a közoktatás helyzetének javítását sem. Pedig ezen kellene inkább dolgoznia a kormánynak, és ha ennek a munkának végre érdemben nekilátna, tapasztalhatná, hogy ehhez minden szakmai segítséget megkap a szakszervezetektől és a szakmai szervezetektől egyaránt. Mi ugyanis minden politikai pártnak, de legfőképpen a hatalmon levőknek felajánlottuk, hogy tényleges érdemi, szakmai és társadalmi egyeztetésen keresztül olyan koncepció kidolgozásában működünk közre, amely a mindenki számára elérhető közoktatásifeladat-ellátás színvonalát szolgálja, megállítja a pályáról való tömeges elvándorlást, ezáltal a társadalom egészének érdekeit szolgálja. Nem lehet a tüntetők, köztük a diákok, kiskorú középiskolások elleni agresszív akciókkal, diákok diszkriminálásával, a szakszervezetek ellen lejárató kampányokkal tartósan célt érni. Egyértelművé tesszük: az erőszakos fellépést nem támogatják a szakszervezetek, ám az elmúlt évek békés tüntetései után az utóbbi hetekben kialakult erőszakos cselekményekért minden felelősség a kormányt terheli, hiszen nem vette figyelembe a pedagógusok, a diákok és a szülők közös követeléseit. Nem kezdődött meg a párbeszéd az oktatás egyre sürgetőbb átfogó reformjáról!

Rétvári Bence ne adjon a szakszervezeteknek utasításokat, hanem azon dolgozzon, hogy végre érdemi egyeztetésekre kerüljön sor a kormány és a szakszervezetek, valamint a tőle független szakmai szervezetek között annak érdekében, hogy a kormány eleget tegyen az Európai Uniónak tett vállalásainak, és az uniós források révén meginduljon a pedagógusok béremelése  függetlenül a státusztörvénytől. Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete Országos Választmánya, Pedagógusok Szakszervezete Országos Vezetősége. Budapest, 2023. május 6.

Tisztelt Ház! Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az LMP padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A képviselő úr napirend előtti felszólalására a kormány nevében Rétvári Bence miniszterhelyettes, államtitkár úr válaszol. Parancsoljon, öné a szó.

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Azt vártam, hogy önálló gondolata is lesz képviselő úrnak, de hiába vártunk erre öt percet, nem sikerült hozzátenni ilyet. Ungár Péter frakcióvezető kollégájának volt önálló gondolata, ő elmondta ezekről az akciókról a véleményét: ez egy öncélú magamutogatás, aminek nincs más célja, mint bekerülni a médiába. Ő így ítélte meg ezeket az akciókat, amelyek zajlanak.

De térjünk vissza a pedagógus-kérdéskörre! Tudja, Magyarországon az elmúlt 30 évben nem nagyon volt olyan időszak, amikor annyi egyeztetés történt pedagógusokkal, pedagógus-szakszervezetekkel, szülőkkel, tanárokkal, érdekképviseletekkel, mint az elmúlt hónapokban. (Kanász-Nagy Máté: De sikerült?) Indítottuk ezt azzal, hogy három körben a pedagógusok véleményét kértük ki több nagyon fontos kérdésben, ezeknek egy része a mostani új életpályatörvény-tervezetben is szerepel. Erre az első körben 25 ezer pedagógus válaszolt, aztán több mint 30 ezer, 33 ezer, utána pedig 18 ezer. Folytattuk szülői konzultációval, ebben 130 ezer szülő válaszolt a kérdéseinkre. Ezek digitális kérdőívek voltak. Tavaly decemberben pedig 400 iskola vezetőjét is összehívtuk, hol az igazgató, hol az iskola képviselője jött el, és a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen egy egész napos konzultációt tartottunk.

A szakszervezetekkel a konzultációk száma kilenc környékén áll, május 2-án volt az utolsó. Már az előtt is tartottunk egy konzultációt, mielőtt kitettük volna a törvényjavaslatot társadalmi vitára, hogy miként fog maga a konzultáció menete lezajlani, tehát már a konzultációról is konzultáltunk a pedagógus-szakszervezetekkel. Majd utána, húsvét kivételével, szinte minden héten egymásnak adták a kilincset a pedagógus-szakszervezetek. Összehívtuk a köznevelés-stratégiai kerekasztalt a módosítási irányok kapcsán, ülésezett az Országos Köznevelési Tanács, egyeztettünk az Országos Diáktanáccsal, az államtitkár úr részt vett az Országos Diákparlament ülésén.

Elmondható tehát, hogy ennyi egyeztetésre soha nem került sor. Ön ezt egy mondattal elintézte: nincsenek egyeztetések. Ezt mondta ön, tisztelt képviselő úr. Most már több mint két hónapja, március 2-án került ki a javaslat, és március 1-jén volt a javaslatról az első egyeztetés. Nos, erről a folyamatról mondta ön azt, hogy nincs egyeztetés. Azt is tudhatja, ha követi a híreket, persze, ha csak egyik részét olvassa a híreknek, akkor nem tűnt fel, hogy 63 javaslatból, amelyet módosításként nyújtottak be a szakszervezetek még a parlamentnek be nem nyújtott törvényjavaslat kapcsán, körülbelül 45-öt fogadott el teljesen vagy részben a kormányzat, és 18 javaslaton folyik jelenleg az egyeztetés és a vita. Az utolsó, legnagyobb vitát kiváltó pontok természetesen a szakszervezetek saját ügyei: a saját maguk órakedvezménye, jogállása, erről folyik a legtovább a vita a szakszervezetekkel, hogy mi lesz a szakszervezetekkel.

Ennek a módosításnak a célja, tisztelt képviselő úr, valóban az, hogy a magyar diákok számára minél jobb iskolákat tudjunk biztosítani. Amikor a baloldal volt kormányon, bezárták az iskolákat 381 helyen, elbocsátották a tanárokat tömegesen, 15 ezer pedagógust bocsátottak el, és mellette még csökkentették is a pedagógusok fizetését, valamint tandíjassá tették a pedagógusképzést.

(11.10)

Ez az a csomag, amit önök úgy mondanak, hogy vonzóvá teszi a pedagóguspályát. Az, hogy csökken a fizetésed, megszűnik a munkahelyed, bezárják az iskolát, fizetni kell a pedagógusképzésért, nem mondható éppen vonzónak. Ez az, amit a baloldal kínált.

Amit a szakszervezetek az elmúlt időszakban tesznek vagy nem tesznek  nézze, azt most nem én fogom minősíteni, hanem maguk a tagok minősítették. 23 ezer tagja volt a legnagyobb pedagógus-szakszervezetnek nem is olyan rég, pár évvel ezelőtt, 23 ezer  most 9 ezer. Az egyik szakszervezet képviseli a tagok 6 százalékát, a hangosabb 1,3 százalékát, mármint a pedagógusok 6 százalékát és 1,3 százalékát, a Nemzeti Pedagógus Kar pedig több mint 100 ezer pedagógust képvisel. (Arató Gergely: Az kötelező!) Tudja, szerintem az, hogy a szakszervezeteket, a PSZ-t az elmúlt években a tagjaik több mint fele hagyta el, a tagok több mint fele adta vissza a tagkönyvét, a tagok több mint fele fordított hátat a szakszervezeteknek, lehet, hogy pont azért van, mert nem az érdekképviseletet érzik, hanem azt érzik, hogy mintha itt pártközleményeket adnának ki szakszervezeti fejléccel, és ezért mondták azt a tagoknak több mint a fele, hogy ők ebből nem kérnek, ők ebben nem maradnak. Ezért csökken mind a két ismert szakszervezet, a PSZ, PDSZ is messze-messze a reprezentativitási küszöb alá.

Tisztelt Képviselő Úr! Mi azt szeretnénk, hogyha pedagógusbér-emelés lenne (Kanász-Nagy Máté: Mikor?), és azt kérjük önöktől, hogy ezt ne akadályozzák. Ha rajtunk múlna, január 1-jétől már minden magyar pedagógusnak 561 ezer forint lenne az átlagfizetése. Gyurcsány Ferenc, Molnár Csaba és önök ismerték be, hogy az önök európai parlamenti képviselői havi 6 millió forintért azért dolgoznak Brüsszelben, hogy ne legyen a pedagógusok fizetése 2025-től 800 ezer forint (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.), hogy ne kapja meg Magyarország a neki járó forrásokat, a Magyarországnak járó forrásokat.

Én arra szólítom föl önöket, hogy hagyják abba ezt a tevékenységet, és végre engedjék, hogy a magyar pedagógusokhoz eljusson az a forrás, ami őket megilleti! Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti sorokban.)




Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai