Készült: 2024.05.10.04:19:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

43. ülésnap (2022.12.05.),  77-82. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:45


Felszólalások:   71-76   77-82   83-88      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A képviselő asszony nem fogadta el a miniszterhelyettesi választ. Tájékoztatom önöket, hogy az elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalra a szerdai ülésnapunkon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Bencze János, a Jobbik képviselője, interpellációt nyújtott be a gazdaságfejlesztési miniszterhez: „Miért fontosabb a haszonszerzés az ország üzemanyagellátás biztonságánál?” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

BENCZE JÁNOS (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Megdöbbenéssel fogadtuk nemrégen a napvilágra került hírt, ami nem bulvársajtóból jött, nem pletykákból, hogy a MOL minimum 160 ezer liter gázolajat exportál Ukrajnába. És hogy ez hol hangzott el? Ezt Gubik László, a Záhony-Port Logisztikai és Rakománykezelési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés október 14-ei ülésén mondta el. És ez egy minimummennyiség, amit mondtam. Arról is beszámolt, hogy a Záhony-Port átállította a vegyianyag-átfejtőinek kapacitását annak érdekében, hogy üzemanyagot a MOL százhalombattai finomítójából vissza lehessen küldeni Ukrajnába, ennek érdekében pedig egy közel százmillió forint értékű kényszerberuházásról beszélt.

Több mint érdekes, hogy mindezzel kapcsolatban semmilyen kormányzati beszámolóval nem találkoztunk, mondhatni, mélyen hallgattak róla. Az első kérdés az, hogy miért. Egy olyan kiemelt fontosságú kérdésben, mint az üzemanyag, ami nem túlzás, hogy Magyarországon létkérdés, legalább az Országgyűlésnek és a lakosságnak be kellett volna számolni; főleg annak tükrében, hogy az uniós szankciókról való konzultációra rááldoztak jó pár milliárdot.

Mindezt a jelenlegi helyzetben, amikor az országban az üzemanyaghoz való hozzáférése a lakosságnak, a vállalkozóknak, a gazdálkodóknak igen erősen korlátozott, és ami már több száz benzinkút bezárását eredményezte, és valljuk be, hogy eredményezni fogja még többét is. Ezért joggal tartjuk ezt felháborítónak és elfogadhatatlannak.

Azt hiszem, ezek után a legfontosabb kérdéseket jogosan fogom feltenni, és amelyek nagyon egyszerűek, és egyszerű válaszokat kérnék rá. Pontosan hova és kinek ad el külföldre a MOL üzemanyagot, és milyen indokkal, amikor idehaza üzemanyaghiány áll fenn? Milyen áron értékesíti a MOL Ukrajnának az üzemanyagot, és mekkora bevétellel számol? Ebben a helyzetben miért nem a hazai üzemanyag-ellátás biztosítása az első?

Tisztelt Államtitkár Úr! Mielőtt azzal bújnának ki a felelősség alól, hogy a kormánynak kevés ráhatása van a MOL ügyleteire, emlékeztetnék mindenkit, hogy a magyar államnak különféle módokon szavazatelsőbbségi jogokat biztosító részvénytulajdona van a MOL-ban. Tehát gyakorlatilag erről az ügyről a kormánynak tudnia kellett. Ha esetleg valamilyen csoda folytán mégsem tudott, az óriási baj, ha meg tudott róla, az meg még nagyobb baj. Elfogadhatatlan, hogy miközben az ország üzemanyaghiánytól szenved, a MOL külföldre adja el az üzemanyagot, a magyar kormány pedig mindenről csendben van.

Meddig kívánja a MOL az üzemanyagot külföldre exportálni, és mikor fogja a meglévő kapacitását maximálisan a hazai ellátásra fordítani? És mielőtt azt mondanák, hogy nem igaz: én sem tudtam ma tankolni; többen jelezték az én vidékemről, Tolna megyéből, de szerte az országból, hogy sem hatóságiár-sapkás, sem másik, piaci áras üzemanyag nincs; egyszerűen az emberek, a gazdálkodók, a fuvarozók Magyarországon nem tudnak tankolni, amíg az összes környező országban nincs ilyen probléma, még Ukrajnában sem. Köszönöm. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Az interpellációra Fónagy János államtitkár úr válaszol. Öné a szó, államtitkár úr.

DR. FÓNAGY JÁNOS, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A magyar állam a tulajdonában álló A-sorozatú, MOL által kibocsátott törzsrészvényeket  alapítói vagyonjuttatás jogcímén  a MOL Új Európa Alapítvány tulajdonába adta.

A magyar államnak, ahogy ön is mondta, egy darab, B-sorozatú, névre szóló, ezer forint névértékű, alapszabályban meghatározott szavazatelsőbbségi jogokat biztosító részvénye van. A B-sorozatú, szavazatelsőbbségi jogokat biztosító részvény  eltérően az ön kérdésében megfogalmazott álláspontjától  az alapszabály értelmében nem ruházza fel olyan jogokkal a részvény tulajdonosát, amelynek alapján befolyással lenne a társaság önálló üzleti körben meghozott döntéseire.

A szóban forgó és ön által felhozott üzleti döntéseket a MOL önálló üzleti tevékenységi körében hozta, arra a magyar államnak ráhatása nincs. Köszönöm a lehetőséget, elnök úr. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Kérdezem a képviselő urat, elfogadjae az államtitkári választ.

BENCZE JÁNOS (Jobbik): Hát, lenne itt egy kis problémánk. Ugyanis bármire tudnak ársapkát tenni. Megtiltották a mezőgazdasági termékek exportját, külön engedéllyel lehet exportálni. Megtiltották a tűzifaexportot, tehát tudtak róla, de az üzemanyagexportot, ami az országot működteti, amivel közlekednek az emberek, szántanak a gazdák, fuvaroznak a fuvarozók, valamilyen érdekes oknál fogva nem tudták megtiltani, egyszerűen ügyet sem vetettek rá.

Úgy érzem, hogy ez  kimondhatom  aljas üzleti érdekből történt, a magyar emberek, a magyar lakosság kárára. Ez a döntés egyformán sújt mindenkit, bármilyen pártszimpátiája van, nem tud tankolni a fideszes, a jobbikos, a DK-s, az MSZP-s, senki! Ez egy óriási probléma! Nem tudom elfogadni a választ, és arra kérném önöket: tegyenek meg mindent az ország üzemanyag-ellátásának biztonságáért. Köszönöm. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:   71-76   77-82   83-88      Ülésnap adatai