Készült: 2024.05.09.20:11:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

23. ülésnap (2022.07.18.),  249-254. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 12:13


Felszólalások:   245-248   249-254   255-260      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az egyes gazdaságszabályozási tárgyú törvények módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/366. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a Törvényalkotási Bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Megadom a szót Héjj Dávid képviselő úrnak, a bizottság előadójának. Parancsoljon!

HÉJJ DÁVID, a Törvényalkotási Bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási Bizottság 2022. július 14-én tartott ülésén megtárgyalta az egyes gazdaságszabályozási tárgyú törvények módosításáról szóló T/366. számú törvényjavaslatot. Az öszszegző módosító javaslatot és összegző jelentést a bizottság a házszabály 46. §-a alapján 25 igen szavazattal, 11 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk fekvő törvényjavaslat több törvény módosítását veti fel, úgymint a bányászatról szóló törvény, a szerencsejáték-szervezésről szóló törvény, valamint a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény.

Tisztelt Képviselőtársaim! Kérem, engedjék meg, hogy csupán néhány példán keresztül ismertessem a benyújtott törvényjavaslat főbb pontjait. A bányászatról szóló törvény módosítása kapcsán elmondható, hogy célja elsősorban a gyakorlati jogalkalmazás során felmerült kérdések kezelése, továbbá a törvényi szabályozás pontosítása. A szerencsejáték-szervezésről szóló törvényből kikerülnek az ajándéksorsolások, tekintettel arra, hogy azok nem minősülnek szerencsejátéknak. Az ajándéksorsolások fogyasztóvédelmi felügyeletét a többi akcióhoz hasonlóan jelenleg és a jövőben is a kormányhivatalok mint általános fogyasztóvédelmi szervek látják el.

(19.00)

A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény módosítása bevezeti a jogosulatlan dohánytermék-kiskereskedelem fogalmát. A szabályozás egyértelművé kívánja tenni ugyanis, hogy a csak dohányboltban forgalmazható termékek dohánybolton kívüli értékesítése jogsértő, továbbá azt is, hogy az olyan dohánytermékek értékesítése, amelyeknek a Magyarországon történő forgalomba hozatala tilos, szintén jogosulatlan tevékenységnek minősül. Kiemelendő, hogy a dohányboltban forgalmazható, nem trafikköteles termékek köre a jövőben nem törvényi szinten, hanem a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága elnökének rendeletében kerül majd szabályozásra.

(Az elnöki széket dr. Oláh Lajos, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Tisztelt Ház! Úgy vélem, a törvényjavaslat általános és részletes vitája során kellőképpen ismertetésre kerültek annak lényegi rendelkezései, éppen ezért az elhangzottak ismeretében a benyújtott törvényjavaslat támogatandó. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Köszönöm szépen a szót, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK : Köszönöm. Üdvözlök mindenkit. Megkérdezem az előterjesztőt, hogy kíváne hozzászólni. (Dr. Koncz Zsófia jelzésére:) Nem kíván hozzászólni, köszönöm.

Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Gazdasági Bizottság nem állított előadót.

Most a képviselői felszólalások következnek a napirend szerinti időkeretben. Elsőként megadom a szót Keresztes Lórántnak. Parancsoljon, képviselő úr!

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Államtitkár asszonyhoz igazából néhány rövid kérdést szeretnék intézni. Ennek a törvényjavaslatnak, ennek a salátatörvénynek az egyik fontos eleme a bányászatról szóló törvény módosítása, amire egyébként az elmúlt egy évben, ha jól számolom, harmadszor kerül sor. Mi indokolja ezt?

Továbbá jól látható, hogy a kormány minden erővel a nyersanyagbányászat erőltetését tűzte ki célul, miközben a feldolgozásra nem fordít kapacitást, és látható egyébként, hogy az építőipari hulladék újrafeldolgozására nincsenek, elégtelenek a kapacitások Magyarországon. Azt gondolom, nem lehet elég erőteljesen hangsúlyozni, hogy mennyire fontos lenne, hogy egyre inkább újrafeldolgozással tudjuk megalapozni az ilyen építési beruházásokat.

Az illegális bányászati tevékenységekkel kapcsolatban mikor tervez a kormány olyan jogszabály-módosításokat hozni, hogy ezek erőteljesebben, hatékonyan szankcionálhatók legyenek?

És végül egy olyan kérdés, amely különösen izgalmas szűkebb hazám, Pécs és Baranya számára: ezek az uránbányászattal kapcsolatos kérdések, az uránbányászatra vonatkozó tervekkel kapcsolatos aktualitások. Én, ugye, kérdést tettem fel államtitkár asszonynak, illetve Palkovics miniszter úrnak, csak államtitkár asszonytól kaptam választ, azzal kapcsolatban, hogy Palkovics miniszter úr egy ilyen lehetséges tartalékmegoldásként felvetette a mecseki uránbányászatnak az esetleges újraindítását, holott pontosan tudjuk, hogy ez semmilyen módon Magyarország energia-önrendelkezését, energiabiztonságát nem szolgálná, hiszen ezen túl is, ha ez megvalósulna, akkor is csak az oroszoktól tudnánk nukleáris fűtőelemeket vásárolni, tehát egy magyarországi uránbányászat nem jelentene energia-önrendelkezést.

A másik oldalról pedig azt is pontosan tudjuk, hogy milyen brutális környezetpusztítással járt és járna az uránbányászat. Az egykori uránbányászat Pécs, Kővágószőlős térségében olyan környezetpusztítást okozott, amit soha nem lehet teljes mértékben helyreállítani. Ez körülbelül már 30 milliárd forintot emésztett fel a rekultiváció költségeit tekintve, és folyamatosan éves szinten hatalmas összegekből kell védeni a pécsi vízbázist az egykori uránbányászat tevékenysége miatt.

Tudjuk, hogy bő egy évtizede folyamatosan különböző befektetők küzdenek, hogy ismét engedélyt kapjanak uránbányászati tevékenységre. Államtitkár asszonytól olyan választ kaptam, miszerint nincs ilyen eljárás Magyarországon, holott megérkezett egyébként a Baranya Megyei Kormányhivatalnak a megkeresése azzal kapcsolatban, hogy a Magyar Urán Resources Kft. bizony elindított ismét egy ilyen uránbányászati tevékenység vizsgálatára vonatkozó eljárást.

Mi alapozza meg ezt az ellentmondást? Hogyan fordulhat elő, hogy a kormánynak nincs tudomása arról, hogy ismét elindították az uránbányászattal kapcsolatos eljárásokat? Illetve hogyhogy nem értesült a kormányhivatal arról, hogy mondjuk, Magyarország Kormányának nincs ilyen jellegű szándéka? És miért nem tudja a magyar kormány végre végérvényesen lezárni ezt a kérdést, holott Pécs városa kinyilvánította, hogy semmilyen módon nem tűrne meg, nem támogatna olyan uránbányászati tevékenységet, ami pusztán gazdasági szempontból is csak károkat okozna, ellentétes Pécs és Baranya fejlesztési céljaival? Ez munkahelyeket alig-alig jelentene, Pécs városnak semmiféle iparűzésiadó-bevételt nem jelentene, és önmagában egyébként, konkrétan még a bányászati tevékenységen túl, egy bányatelek-kialakítás több mint ezer pécsi ingatlan esetében jelentene igen jelentős értékcsökkenést.

Úgyhogy szeretnék választ kapni erre, hogyhogy nem látja a kormány, hogy itt vannak ilyen eljárások, mi az álláspontja a kormánynak, és számíthatunke arra, hogy a kormány Pécs mellé áll, és nem engedélyez semmiféle környezetpusztító és gazdasági szempontból is káros uránbányászati tevékenységet Pécs határában. Köszönöm előre is a válaszokat.

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. A vita során kétperces hozzászólásra nincs lehetőség. További hozzászólót nem látok. Tisztelt Országgyűlés! A vitát lezárom.

Megkérdezem az előterjesztőt, kíváne válaszolni a vitában elhangzottakra. (Dr. Koncz Zsófia jelzésére:) Parancsoljon, öné a szó, államtitkár asszony.

DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Először is szeretném megköszönni az eddigi támogatásukat és a vitában történő részvételüket, egyben tájékoztatom önöket, hogy a törvényjavaslathoz egyéni képviselői módosítási szándék nem érkezett. A Törvényalkotási Bizottság a normavilágosságot szolgáló, a jogrendszer koherenciáját biztosító, valamint jogtechnikai pontosításokat tartalmazó módosító csomagot nyújtott be, amelyet a kormány és a bizottság is támogatott.

Ahogy már az expozémban is említettem, a törvényjavaslat célja a magyar energiaellátás stabilitásának megőrzése, az építőipar számára fontos hazai kitermelés fellendítése és a nyersanyagellátás biztosítása, a szerencsejáték területén pedig a játékosvédelmi szabályok megerősítése, valamint a dohánytermék-kiskereskedelem kapcsán gyermekeink védelme.

Keresztes képviselő úr a bányászatról szóló törvényt érintette részben, sok olyan kérdést vet fel, amely igazából nem része az összegző módosító javaslatnak. Ha megengedi, akkor én maradnék magának ennek a törvényjavaslatnak a keretein belül, amelynek a bányászatot érintő módosításai alapvetően a hazai kitermelés fellendítésére és a nyersanyagellátás biztosítására vonatkoznak, és ezzel kapcsolatban fogalmaztak meg módosításokat. Ha megengedi, csak ezzel kapcsolatban néhány gondolatot mondanék.

Zökkenőmentes átmenet zajlott a Magyar Bányászati és Földtani Szolgálat, illetve a kormányhivatalok szervezetéből az SZTFH integrációjába, ezzel párhuzamosan az ágazati jogszabályok kapcsán határidőre megtörtént a korábbi kormány-, illetve miniszteri rendeleteknek a kiváltása SZTFH-rendeletekkel, és egyidejűleg a jogalkalmazói tapasztalatok alapján szükségessé vált módosítások is megtörténtek ott, ahol ez lehetséges volt. Több új jogszabálytervezet is kidolgozásra került, illetve folyamatban van.

Mivel a képviselő úr által említett kérdések most nem részei ennek a csomagnak, így további információkat ezzel kapcsolatban nem adnék, mert ahogy említette már, ezt megtette más fórumon.

Amit viszont szeretnék kiemelni, és úgy gondolom, nagyon fontos részét képezi ennek a csomagnak, az az Elf Bar kérdése. A legutóbbi általános vitában egyébként erről sok szó esett, és azt gondolom, egy nagyon fontos előrelépés a kérdéssel kapcsolatban ez az elkészült törvényjavaslat.

Tájékoztatom önöket, hogy a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága számos intézkedéssel küzd a jelenség ellen. Az elmúlt hetekben ez egy fontos új hír, és azt gondolom, itt a parlamentben is ki kell emelni, hogy az elmúlt hetekben elindította az 1828-as ingyenesen hívható tájékoztató és bejelentő zöldszámot, ahol akár névtelenül is információt közölhet az, aki valahol illegális termékértékesítésről szerez tudomást. Ezenfelül a hatóság elnöke levélben fordult a nagyvárosok polgármestereihez, arra kérve őket, hogy a közterület-felügyeletek közreműködésével segítsék az Elf Bar visszaszorítását, illetve a nagy reklámcégekkel is felvette a kapcsolatot annak érde-kében, hogy tartózkodjanak a termék reklámozásától.

Emellett fontos azt is kiemelni, hogy a prevenció érdekében kiemelten fontosnak tartjuk a szülőknek és a gyermekeknek a tájékoztatását, ezért az Erzsébet-táborokban szintén felhívják a figyelmet az eszköz veszélyességére, ősztől pedig 3500 iskolában külön osztályfőnöki órán mutatják majd be annak káros hatásait. Úgy gondolom, hogy ez egy nagyon fontos része a törvényjavaslatnak.

Még egyszer köszönöm szépen az eddigi támogatást, és kérem önöket, hogy szavazatukkal pedig majd támogassák a törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(19.10)




Felszólalások:   245-248   249-254   255-260      Ülésnap adatai