Készült: 2024.05.09.07:03:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

86. ülésnap (2023.11.06.),  199-202. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:01


Felszólalások:   193-198   199-202   203-206      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Rétvári államtitkár úr! Tisztelt Országgyűlés! Dudás Róbert, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszter úrnak: „Három alapvető változtatásra van szükség ahhoz, hogy ne omoljon össze a szállítmányozás.” címmel. Dudás Róbert képviselő urat illeti a szó.

DUDÁS RÓBERT (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Mindenhol Európában megbecsülik a szállítmányozásban szereplő személyeket, kivéve nálunk, és ennek köszönhetően állt elő mára az a helyzet, hogy több magyar sofőr dolgozik külföldön, mint itthon. Rengeteg dologban, rengeteg területen kellene változtatást eszközölni, és ezt meg is kell tenni, van viszont három alapvető dolog, amivel ezt kezdeni kell.

Önök megszüntették az állami támogatást a jogosítványok megszerzésénél. Ezt vissza kell állítani, mert sem a fiataloknak, de egyébként az idősebbeknek sincsenek millióik arra, hogy a szükséges dokumentációkat, hogy a fuvarozásban részt vehessenek, beszerezzék. Mindenhol elismerik mind az árufuvarozásban, mind a személyszállításban szereplő személyeket szakemberként, szakmunkásként, szakképzett emberként, kivéve Magyarországon az Unióban, nem kapják meg azt az elismerést, hogy szakmaként tekinthessenek a saját munkájukra. Ezt a megbecsülést meg kell nekik adni.

A harmadik pedig az, hogy főleg a nemzetközi árufuvarozásban szereplők számára biztosított a megfelelő juttatás, viszont ez úgy jön össze, úgy tevődik össze, hogy több béren kívüli juttatás tevődik rá az alapbérükre, és így van meg egy megfelelő bér. Viszont minimálbérre vannak bejelentve, egy váratlan betegség esetén, a nyugdíjba vonulás esetén a minimálbérből fogják számítani az ő juttatásukat. A kifizetett béren kívüli juttatásokat teljes mértékben bele kell számítaniuk a nyugdíj-, illetve a társadalombiztosítási alapba, ezzel adjuk meg nekik egyébként rövid, hosszú távon a kiszámíthatóságot és a megbecsülést, amit egyébként maximálisan megérdemelnek.

Ezek azok az alapok, amelyekben változásra van szükség, államtitkár úr. Határozati javaslatot nyújtok be ezzel a három kérdéssel kapcsolatban, kérem a kormánypárti képviselőket, hogy támogassák azt. (Taps a Jobbik és a DK soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Dudás Róbert képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Nagy Bálint államtitkár úrnak.

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Amiről beszél, az egy sajnálatos európai probléma, egy nemzetközi felmérés alapján Magyarországon 5,8 százalékos a sofőrhiány, míg Európa más országaiban, például Lengyelországban, Németországban vagy Olaszországban 10 százalék körüli ez az arány. A helyzet nem egyszerű. A kormány természetesen foglalkozik a kérdéssel, azonban megítélésem szerint itt a B kategóriánál kell kezdenünk a munkát, ugyanis azt gondolom, hogy államérdek az, hogy minél több fiatal rendelkezzen és rendelkezhessen jogosítvánnyal.

A kormány a tehergépkocsi- és autóbusz-vezetői engedély és szakképzettség megszerzése kapcsán a korábbi szakképzés keretein belül 2016 februárjában módosította az Országos Képzési Jegyzéket, és felvette a megszerezhető, állam által elismert szakképesítések közé az autóbusz-vezető és a tehergépkocsi-vezető szakképesítéseket is.

Ön állami támogatást javasol, tisztelt képviselő úr, azonban felhívom a figyelmét a felszólalásom elejére, ahol külföldi országok sofőrhiányait ismertettem. Az államilag támogatott képzésekkel sajnos az volt a tapasztalat, hogy vagy nem a szakmában helyezkedtek el, vagy külföldre mentek, így a befektetett forintok külföldi vállalkozások gépjárművezető-problémáit oldották meg. A szakmai álláspont szerint csak a képzés közvetlen támogatásával, illetve ingyenessé tételével a sofőrhiány nem kezelhető, úgy gondoljuk, hogy sokkal inkább hatásos lépések azok, amelyekről már döntöttünk is az idei évben, például az, hogy közvetlenül a B kategóriás jogosítványról D kategóriás jogosítványt szerezhessenek meg az érdeklődők; egyrészt ez komoly költségcsökkentést jelent, másrészt jelentős időbeni csökkenést is jelent. Vagy egy ehhez hasonló, szintén a szakmából érkező kérést vettünk figyelembe, amikor úgy döntöttünk, hogy a GKI, gépjárművezetői képesítési igazolvány ötéves megújító vizsgáztatásánál nagyon komoly kedvezményeket, illetve alternatívákat tettünk.

Azt gondolom, hogy ezek azok a döntések, amelyek valóban segítséget tudnak nyújtani (Az elnök csenget.) a szakterületnek. Ezen dolgozunk, és természetesen  ahogy eddig is  minden fontos szakmai kérdést csak a szakmával közösen fogunk meghozni. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   193-198   199-202   203-206      Ülésnap adatai