Készült: 2024.05.19.19:34:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

26. ülésnap, 93. felszólalás
Felszólaló Szabó Szabolcs (Momentum)
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 2:48

Felszólalások:  <<  93  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABÓ SZABOLCS (Momentum): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Megtisztelő, hogy egyből miniszter úr válaszol. Nem először kérdezem, akkor még nem önhöz tartozott a terület. Általában, amikor kérdezgettem, Fónagy úr, mint az akkori illetékes államtitkár válaszolt csepeli ügyekben, a csepeli HÉV meg a ráckevei HÉV ügyében. Én nagyon örülök egyébként, hogy azóta  mert akkor én megkaptam, hogy én vagyok a rossz, aki metrót akar, mert az nem jó  a kormány elindult ebbe az irányba. Én örömmel tapasztaltam, hogy szakmailag nagyon jó kezekbe került a BFK-nál Vitézy Dávid vezetésével a projekt. Még személyes tájékoztatást is kaptam tőlük, örültem.

De ehhez képest meglepő volt az, hogy a választások előtt a kiírt közbeszerzési eljárást a járművekre visszavonták, és nagyon furcsa híreket hallunk a választások óta eltelt időben. Először a BFK-t átnevezték, utána, ha jól halljuk, akkor a metróprojekten dolgozó kollégák egy jelentős részét mintha áthelyezték volna onnan. Még olyan híreket is hallottam, hogy az engedélyezési eljárások egy bizonyos körét felfüggesztették.

Ez azért életbevágó kérdés Csepel és Soroksár életében, tehát a választókerületem életében, mert még itt a Covid utáni időszakban is, amikor nem rendeződött teljesen vissza a tömegközlekedés, még mindig napi 60 ezer ember utazik a két HÉV-vonalon, nagyjából most öt évtizedes szerelvényeken, és olyan pályán, ami többé-kevésbé azért már felújításra érett. Tehát nagyon kellene, hogy legyenek új szerelvények, felújított pálya, és ez legyen meghosszabbítva. Most már teljesen egyetértünk a kormánnyal, meg mindenki ebben az országban a szakmával együtt, hogy a Kálvin térig meg kell hosszabbítani, és 5-ös metrót kell építeni.

Ha most azonnal elindítanánk ezt a projektet, mondjuk, a járművek beszerzésére a közbeszerzési eljárást újra kiírnánk, akkor körülbelül három év, mire az első szerelvény megjelenhetne. Nagyjából hasonló ez, mint annak idején a tramtrain volt, bőven van tapasztalata miniszter úrnak, hogy ez bonyolult. Ez is sok szempontból egy egyedi jármű, amit ide tervezni kéne.

Ha most azonnal elindítanánk az összes engedélyezési eljárást a meglévő pályák felújítására és meghosszabbítására, mondom, egészen a Kálvin térig, hát, nagyon optimista becslés a 2030. Tehát minden egyes nap csúszás csak azt eredményezi, hogy még rosszabb, még régebbi infrastruktúrát használva utazunk, és akkor nem öt, hanem majd hat évtizedes szerelvényeken kell utaznunk. Ezért kérdezem, és kérdezik a csepeli és soroksári választók tőlem állandóan  és ezért akkor miniszter úrtól is kérdezem , hogy hogy áll konkrétan ez a projekt, és a megszorítások milyen csúszást eredményeznek majd ebben a projektben. Várhatóe ilyen csúszás? Köszönöm szépen.

Felszólalások:  <<  93  >>    Ülésnap adatai