Készült: 2024.05.08.10:22:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

101. ülésnap (2024.02.26.),  132-137. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:04


Felszólalások:   126-131   132-137   138-143      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el a miniszteri választ. Az elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalra a holnapi ülésnapon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Bánki Erik, a Fidesz képviselője, interpellációt nyújtott be az építési és közlekedési miniszterhez: „Hogyan segíti a közösségi közlekedést a tarifarendszer átalakítása?” címmel. Bánki Erik képviselő urat illeti a szó.

BÁNKI ERIK (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Lassan már tíz hónapja, hogy bevezetésre került a vármegye- és országbérlet Magyarországon, amely végre egy egyszerű, átlátható, olcsó és igazságos rendszer az állami közlekedésben. Fontos közlekedéspolitikai cél hozzájárulni a lakosság mobilizációjához és a gazdasági növekedéshez, amelyhez a Fidesz- és a KDNP-frakció a továbbiakban is mindenféle támogatást megad a kormánynak.

Sajnos a Karácsony Gergely vezette főváros erről egészen másképp vélekedik, hiszen mint ismeretes, áremeléseket és járatritkításokat eszközöltek az elmúlt időszakban. Ma egy BKK-vonaljegy ára 450 forint, a buszokon megvásárolható jegy ára már 600 forint, egy tízes gyűjtőjegy pedig 4 ezer forintba kerül. A baloldali városvezetés mindenféle előzetes értesítés, valamint társadalmi egyeztetés nélkül ritkított meg több mint 50, egyébként fontos útvonalon közlekedő járatot. Egyik napról a másikra szembesültek a budapestiek azzal, hogy a megszokottnál ritkábban jön több fővárosi üzemeltetésű tömegközlekedési járat. Amikor az utasok érzékelni kezdték ezt, és reklamálni kezdtek ez ügyben, Karácsony Gergely összevissza hazudozott. Először próbálta tagadni, majd miután a BKK vezérigazgatója beismerte, hogy járatritkítás történt, elkezdett menekülni az újságírók elől, és amikor végül már nem maradt más választása, csak beismerte azt, amit már a legelején is tudtunk, hogy mégis járatritkítás történt Budapesten. Ez Karácsony Gergely, tisztelt hölgyeim és uraim.

Nagy előrelépés, hogy az ország- és vármegyebérletek eredményeire építve megszületett az az új megállapodás, mely Budapesten és a főváros agglomerációjában is olcsóbbá és igazságosabbá teszi a közlekedési szolgáltatások rendszerét, hiszen március 1-jétől a BKV járatain is érvényesek lesznek az ország- és vármegyebérletek. Az újraalkotott tarifarendszernek köszönhetően a vidékről ingázók az országbérletükkel immáron a fővároson belül a BKV járatain is utazhatnak, míg az agglomerációból ingázók esetében 75 ezer felnőttnek csaknem tízezer forinttal, 85 ezer diáknak pedig mintegy 3500 forinttal kerül majd kevesebbe a havi közlekedése. Az agglomerációban élő 14 éven aluli diákok Budapestig, illetve azon belül is teljesen ingyenesen utazhatnak, míg mintegy 200 ezer fővárosi, 14 év feletti diák 3450 forintos Budapest-bérlet helyett mindössze 945 forintért, azaz kevesebb mint az egyharmadáért válthat majd vármegyebérletet.

Tisztelt Miniszter Úr! Szeretném öntől megkérdezni, hogy ez az új rendszer, amelynek létrehozását mindkét frakció, a KDNP- és a Fidesz-frakció is üdvözli, hogyan, milyen módon segítheti még a közlekedési tarifarendszer jobbá tételét, igazságosabbá és átláthatóbbá tételét. Várom megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypárti oldalon.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Az interpellációra Lázár János miniszter úr válaszol. Miniszter úr, öné a szó.

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Két minőségben vesz részt a magyar állam a választópolgárok számára a tömegközlekedés megszervezésében. Először is nyilvánvaló, hogy a magyar állam megrendeli a tömegközlekedést a választók érdekében. Szeretném az Országgyűlést tájékoztatni arról, hogy idén szeretnék egy olyan törvényjavaslattal élni, amelyben világosan tisztáznánk azt, hogy milyen alapjog a tömegközlekedéshez való jog, hogy egy magyar választópolgár, akinek Magyarországon állandó lakóhelye van, milyen tömegközlekedési szolgáltatásra számíthat, honnan kell direkt elszállítanunk és hová, és mit jelent az, amit alanyi jogon kell számára biztosítunk térítés ellenében.

Tehát a magyar állam megrendeli a tömegközlekedést, illetve a magyar állam, bár megtehetné, hogy nem teszi, mégis megteszi, a tömegközlekedés lehetőségét biztosítja mindenki számára a vállalatai segítségével. Megtehetnénk azt, hogy piaci szolgáltatókat veszünk igénybe és magánvállalatokkal szállíttatjuk az embereket. Hogy milyen komoly kérdésről van szó? Négy és fél millió ember ingázik naponta Magyarországon, négy és fél millió ember ingázik, ezért az az ötlet, hogy vezessünk be egy egyszerű vármegye- és országbérletet, tegyük egyszerűbbé és hozzáférhetőbbé a tömegközlekedést, óriási sikert aratott Magyarországon.

Friss számokat szeretnék mondani önöknek. 2022-ben a magyar MÁV és Volán-csoport jegyértékesítésből származó bevétele 112 milliárd forint volt, 2023-ban pedig 118 milliárd. Azt mondta a közvéleményben számos ellenzéki párti kritikusunk, hogy ha bevezetjük a vármegye- és országbérletet, akkor 40 milliárdba fog kerülni, ehhez képest 6 milliárd többletet hozott, mert a kleine Fische, gute Fische elvére alapozva, a sűrű fillérből kiindulva olcsó és egyszerű szolgáltatást próbálunk biztosítani március 1-jétől, a teljes tarifarendszert megváltoztatva, Magyarországon.

Szeretném azt is elmondani, hogy ennek mi a hatása. 2022-ben a MÁV-START-nál, csak a vasútnál 134 millió utazás volt, ’23-ban 180 millió utazás, ami az elmúlt 35 év legtöbb utasa a Magyar Államvasutaknál. Tehát ha a magyar állam megrendeli a szolgáltatást és olcsón biztosítja azt, akkor ezzel segít négy és fél millió embert Magyarországon napi rendszerességgel, olcsóbbá teszi a hozzáférést, egyáltalán biztosítja a hozzáférés lehetőségét mindenki számára, és a mobilitás, például a munkaerő-mobilitás, iskolai mobilitás vagy egészségügyi mobilitás jelentősen javulni fog. Ennél nagyobb rezsicsökkentést az utóbbi években nem hajtottunk végre.

Szeretném az Országgyűlés figyelmébe ajánlani, hogy a vármegyebérletből és az országbérletből 2023-ban összesen már eladtunk 6,8 millió darabot, tehát iszonyatos mennyiségű bérletet adtunk el, ami azt bizonyítja, hogy az emberekben bőségesen van erre igény. Néhány szám március 1-jétől, amit csak megismételni és aláhúzni tudok. 700 ezer olyan gyerek van Magyarországon, aki 6 évnél idősebb és 14 évnél fiatalabb, ők díjmentesen fognak a helyközi közlekedésben közlekedni. Egymillió olyan fiatal van, diák és nem diák, aki 14 és 25 év közötti, tehát azok a fiatal melósok is benne vannak, akik 22 évesen gyárakban dolgoznak, ők fognak kapni egy félárú közlekedést Magyarországon. 300 ezer olyan nyugdíjas van, aki 65 év alatti és innentől kezdve ingyenesen utazik ugyanúgy, mint a 65 év fölöttiek. Egymillió olyan közalkalmazottunk van, aki mind ez idáig 12 alkalommal kapott 50 százalékos kedvezményt, most ezt megkapja korlátlanul, amennyiben regisztrál. 200 ezer olyan nagycsaládos van, aki ha a családjával együtt utazik, akkor ezt térítésmentesen teheti meg, és 900 ezer olyan magyar igazolvánnyal rendelkező, nem Magyarországon élő magyar állampolgártársunk van, aki 12 alkalmas ingyenes utazásra kap lehetőséget az országban a nemzethez való tartozás jegyében. Szeretném még azt is elmondani önöknek, hogy 280 ezer olyan fogyatékos van, aki március 1-jétől teljes egészében ingyenesen utazik.

A fővárosi megállapodásról csak egy mondatot szeretnék mondani. 200 ezer olyan budapesti diák van, aki 3450 forintot fizetett eddig és március 1-jétől 945 forintért fog utazni. Azt gondolom, a 2024-es esztendőnek ez a legnagyobb vívmánya eddig, amit el tudtunk érni közösen. Köszönöm szépen a támogatásukat. (Taps a kormánypárti oldalon.)

ELNÖK: Megköszönöm miniszter úr válaszát. Megkérdezem képviselő urat, elfogadjae a választ. Parancsoljon!

BÁNKI ERIK (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Nyilván a téma fontosságát az is jelzi, hogy ezen a késői órán személyesen tartózkodik velünk itt a parlamentben, hogy ezekre a kérdésekre választ adjon és ezeket a statisztikai adatokat személyesen mondja el nekünk.

Azt gondolom én is, hallva ezeket a számokat, hogy hatalmas sikerről beszélhetünk. Alátámasztja a kormány ezen intézkedése Einsteinnek azt a mondását, miszerint a kreativitás kockázatokból születik. Nyilvánvaló, hogy nem volt kockázatmentes a dolog, de ismét bebizonyosodott, miniszter úr, ami az adórendszer átalakításánál is, amikor a magyar kormány olyan mértékben merte csökkenteni az adókulcsokat és egyszerűsíteni az adórendszert, pedig az ellenzék folyamatosan azt vizionálta, hogy össze fog omlani a költségvetés, és most ugyanaz történt, mint abban az esetben: 6 milliárd forinttal nőtt a bevétel és tízmillió utassal több utazott Magyarországon. Tehát ezt a rendszert is örömmel vették a magyarok.

Hálásak vagyunk a kormánynak ezért, és a továbbiakban is minden észszerűsítést támogatunk. Köszönjük szépen. Köszönöm a választ is, elfogadom. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:   126-131   132-137   138-143      Ülésnap adatai