Készült: 2024.05.08.08:48:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

7. ülésnap (2022.05.24.),  21-24. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:53


Felszólalások:   17-20   21-24   25-28      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterhelyettes úr. Tisztelt Országgyűlés! Napirend előtti felszólalásra jelentkezett Brenner Koloman képviselő úr, Jobbik-képviselőcsoport: „Széll Kálmán Terv újratöltve” címmel. Öné a szó.

DR. BRENNER KOLOMAN (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Azt gondolom, hogy az elmúlt 12 év fideszes tudás- és értelmiségellenes politikájának szomorú szimbólumát láthattuk néhány nappal ezelőtt a Deák téren, ahol szégyenszemre egy középiskolai tanár kollégánk koldulni kényszerült.

Én azt gondolom, jómagam ugyan nyelvész vagyok, de az alapdiplomám történelem-német szakos középiskolai tanár, hogy ez mindannyiunk szégyene, és főleg az önök szégyene, hiszen az elmúlt 12 évben önök juttatták el odáig a magyar pedagógustársadalmat, hogy az EU OECD-tagállamai közül a magyar pedagógusok bére a legalacsonyabb, a legalacsonyabb!

Azt kell hogy mondjuk, hogy az Eötvös Loránd kutatóintézet átfogó elemzése nagyon jól megmutatja részleteiben is ennek a tudás- és értelmiségellenes politikának az eredményeit. Többek között arról szól egy nagyon részletes felmérés és elemzés, hogy gyakorlatilag az összes oktatási mutató romlott az elmúlt évtizedben. Ami nekünk a Jobbikban, az ellenzék jobbközép nemzeti pártjában különösen fáj (Rétvári Bence: Mi is volt? Még egyszer!), az a kistelepüléseken és a vidéki iskolákban felnövekvő fiatal felnőttek és gyermekek sorsa, akik egyre nagyobb létszámban szorulnak ki a minőségi oktatásból. (Rétvári Bence: Ez nem így van!) Ez egyébként a koronavírus-járvány időszakában hatványozottan érvényesült, sajnos.

Ráadásul, azt kell hogy mondjam, hogy a pedagógus végzettségű kollegák fele nem pedagógusként helyezkedik el. Ez nem csoda, hiszen kiemelkedően magas munkaterhelés mellé kiemelkedően alacsony bér jár a magyar pedagógusoknak, avagy az is bolond, aki Magyarországon pedagógus lészen.

Én azt gondolom, hogy ebben az összképben különösen érdemes felidéznünk azt, hogy a bekövetkező szociális és gazdasági válságban önök 12 év kormányzás után mire fognak készülni, lesze Széll Kálmán-terv újratöltve. Én annak idején egyetemi vezetőként voltam kénytelen megélni a Széll Kálmán-terv I.-et és II.-t. Lefordítom: ez megszorítást jelentett fideszesül, csak elnevezték Széll Kálmán-tervnek; gyaníthatólag a mostani megszorítást az oktatás területén Rogán Antal-tervnek fogják hívni, ha jól gondolom. A Széll Kálmán-terv idején önök százmilliárdokat vontak ki a magyar oktatásból, csak éppen elnevezték Széll Kálmán-tervnek, és ezért nem a megszorítás szó jut erről eszébe manapság egy magyar polgárnak. Én, ezt Rétvári államtitkár úrnak jelzem így előre is, mielőtt a válaszában majd felteszi az „önök új szövetségesei mit tettek 2010 előtt” best of CD lemezét, hogy én 2006-ban is felléptem a tandíj ellen egyetemi vezetőként, és 2011-ben is felléptem, amikor a Széll Kálmán-terv keretében Matolcsy György önfenntartó felsőoktatásról vizionált, kedves fideszes képviselőtársam, mielőtt itt tandíjaznak meg baloldaliznak. Önök akarták az egész magyar felsőoktatást önfenntartóvá tenni, tandíjjal, tisztelt fideszes képviselőtársam! (Z. Kárpát Dániel: Így van!) Én jól emlékszem rá, az önök propagandamédiája persze ezt eltussolhatja  de készüle az új Széll Kálmán-terv, a Rogán Antal-terv?

Látjuk, hogy a szélesebb tömegek számára is nagyon fontos lenne a Jobbik javaslata a nullaszázalékos áfakulcsról, hiszen nemcsak a tanárok állnak ott, hogy koldulásra kényszerülnek, hanem a rossz sorsú magyar polgárok egyre szélesebb körének lenne nagyon komoly segítség az, hogyha önök elfogadnák a mi javaslatunkat arról, hogy az alapvető élelmiszerek áfáját nulla százalékra csökkentsék, hiszen nekünk a Jobbikban, az ellenzék jobbközép keresztényszociális néppártjában (Rétvári Bence: Na, még egyszer!) az oktatás kiemelt nemzetstratégiai ágazat, ahol válságidőszakban nem 6, hanem 8 százalékát kellene költeni a bruttó hazai összterméknek. Az a konzervatív politika, kedves fideszes képviselőtársaim, nem az, amit önök tesznek, hogy az oktatásból vonnak ki majd megint pénzt! Biztosak vagyunk benne, hogy ez fog bekövetkezni. Biztosak vagyunk benne, mert ezt tették akkor, amikor a 2008-as világgazdasági válsággal egyfajta utóvédharcot folytattak.

Én azt gondolom, hogy összefoglalóan meg kell hát állapítanunk, hogy nagyon komoly figyelemmel fogjuk kísérni azt, hogy a magyar oktatásból ne vonjanak el több pénzt, mert a XXI. században, a tudás és az információ évszázadában ez jelenti a magyar polgárok számára a jólétet és szabadságot, amit megérdemelnek. Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr, miniszterhelyettes kíván válaszolni. Öné a szó, miniszterhelyettes úr.

RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! A Jobbik öndefinícióját, bár kétszer mondta el, de szerintem így sem sikerült megtanulnunk (Közbeszólás a Jobbik padsoraiból: Nem tehetsz róla, hogy nem érted!  Dr. Brenner Koloman: Majd tartok szövegértési szemináriumot!), hogy pontosan mi, de nem is akarjuk, mert egy év múlva úgyis más lesz. (Z. Kárpát Dániel: Rossz papírt vettél elő!)

Viszont az ön egyik nyitómondata tökéletesen megmutatja, hogy hogyan lett a Jobbik egy nemzeti gondolkodású pártból egy baloldali-liberális mantrákat folyamatosan mondó, újra és újra ismétlő párt, amikor ön az egész magyar oktatási rendszert pedagógusostul, diákostul leminősítette, hogy ennél rosszabb aztán Európában nincs, mert ennél rosszabb teljesítményt senki nem nyújt. (Dr. Brenner Koloman: Statisztikai adatot mondtam, drága barátom!) Na, ez az, ami a baloldal sajátja, hogy hogyan mondhatjuk azt a tények, számok, adatok ellenére, hogy a magyaroknál senki sem teljesít rosszabbul.

(12.00)

Még akkor is, amikor hála istennek, itt most fogok önnek eredményeket mondani, amelyek azt mutatják, hogy hála istennek, ebben az átlagot (Dr. Brenner Koloman közbeszól.  Az elnök csenget.) legalább hozzuk, de inkább általában felülmúljuk, és javuló eredményeink vannak. De mivel önök baloldali párttá váltak, ezért önöknek csak egyvalami fontos, hogy a magyarokat leminősítsék, és azt mondják, hogy mások jól csinálják, akik több száz kilométerre vannak innen, azok nagyon jók (Dr. Brenner Koloman: Szlovénia! Szlovákia!  Z. Kárpát Dániel: Szlovénia hány száz kilométerre van, barátom?), mi, magyarok mindig csak rosszabbul tudjuk csinálni, ezért adjuk is föl azt, hogy mi magunk döntsünk a saját kérdéseinkről (Dr. Brenner Koloman: Semmi ilyenről nem beszéltem!), ha másoknak úgyis jobban megy, vegyük át az ottani mintákat, és ne foglalkozzunk azzal, hogy milyen lehetne egy magyar modell.

Tisztelt Képviselő Úr! Nézzük a TIMSS-vizsgálat eredményeit, ami a diákok szövegértését is vizsgálja, a természettudományi és matematikai ismereteit is vizsgálja! Ennek négy kategóriája van, ebben egyben vagyunk az európai átlagon, háromban pedig az európai átlagot messze meghaladjuk. Nézzük, mondjuk, a matematikát! 58 országot hasonlítok össze. Ha a 4. évfolyamos diákoknál nézzük, ott vagyunk, mint Dánia, Svédország, Németország és Lengyelország, valahol az európai átlag szintjén. Ha a 8. évfolyamosokat nézzük, akkor matekból messze átlag felettiek vagyunk, az Európai Unió 504 pontos átlaggal jelentkezik, mi 517-tel. Erre mondta ön azt, képviselő úr, a baloldalivá vált Jobbik, hogy a magyarnál rosszabb nincsen. (Dr. Brenner Koloman: Nem ezt mondtam! Szövegértés!)

De nézzük a természettudományt! Negyedik évfolyamos diákok, szintén az 58 ország átlagánál lényegesen jobb. Ha a 8. évfolyamot nézem, a magyar nyolcadikos diákokat, természettudományból ebben a TIMSS-jelentésben 39 országból világszerte csak 6 ország volt jobb, mint a magyar átlag, az Unión belül pedig csak Finnország. Így teljesítenek a magyar diákok, és ön képes itt a parlamentben azt mondani, hogy a magyar oktatás, a magyar diákok a legrosszabbak az Európai Unióban (Dr. Brenner Koloman: Nem ezt mondtam! Szövegértés!), miközben Finnország mögött a második helyen vagyunk.

Ha nézzük a magyar kompetenciamérést, ami évről évre hasonlítja össze a diákok szintjét, itt is emelkedés látható, 1613 pontról 1670 pontra. Nyilván ennek egy bonyolult és összetett mechanizmusa van, de a lényeg, hogy itt is emelkedés várható, ami elismerést jelent. El is kell ismerjük a magyar diákok teljesítményét és a magyar pedagógusokét, és nem felállni a parlamentben, és azt mondani, hogy értelmiségellenesség van Magyarországon, a magyar diákok rosszak, a magyar pedagógusok rosszak, az egész oktatási rendszer úgy rossz, ahogy van, cseréljük ki valami másra. (Dr. Brenner Koloman: Koldulnak a tanárok, arra mondj valamit, kis barátom!)

A PISA-jelentés, amit önök a legjobban szeretnek: mennyi volt a legfrissebb, és mennyi volt az az előttiben az eredményünk? Szövegértés területén most a 29-38. helyen vagyunk, korábban a 35-47. hely között voltunk. Matematikából legutóbb a 31-37. helyen voltunk, előtte a 35-39.-en. Természettudományból 29-34. helyen voltunk legutóbb, azelőtt 34-39. helyen voltunk. Mindegyik területen, képviselő úr, javítottunk az eredményünkön. És ön azt mondja, hogy a magyar oktatás egyre rosszabbul teljesít, és egyre kevésbé lesznek kiműveltek a magyar diákok, amikor kijárják az iskolát. (Dr. Brenner Koloman: Nem ezt mondtam!)

A családi háttér meghatározó ereje; ön is arról beszélt, arra utalt, hogy nyilván, ha nehezebb háttérből érkezik egy gyerek, mennyire befolyásolja ez a tanulmányi eredményeit. Amikor a korábbi mérés volt, azt láttuk, hogy Magyarországon, mielőtt elkezdtük a kormányzást, 26 százalékos mértékben  a PISA-mérés szerint, tehát nem egy magyar mérés szerint  határozta meg a családi háttér a diák teljesítményét, most ez 19,1. Csökkent tehát az, ha valaki hátrányos helyzetből indul, akkor az iskola csak konzerválja a hátrányait, sikerül azoknak is kitörni az iskoláknak köszönhetően, akik nehezebb helyzetből indultak. És ebben benne van, tisztelt képviselő úr, az is, hogy az iskolák állami fenntartásban vannak, benne van az új NAT is, benne vannak az új generációs tankönyvek is, benne van az Okosportál is, benne van az is, hogy 2013-17 között nem volt az OECD-ben olyan ország, ahol nagyobb mértékben emelkedtek volna a pedagógusbérek, mint most, ezek mind benne vannak (Z. Kárpát Dániel: Éljen a párt! Éljen a párt!), meg a magyar diákok és a magyar tanárok szorgalma és kitartása abban, hogy minden területen, amit felolvastam önöknek, ott mind-mind tényszerűen javult a magyar oktatás teljesítménye.

De a baloldalivá vált Jobbiknak (Az elnök a csengője megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) ez nem fontos, önök csak leminősíteni akarják, leszólni akarják, hogy ami magyar, az rossz. Hála istennek, erre a magyar választók is nemet mondtak. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.  Dr. Brenner Koloman: Elnök úr, tíz másodperccel több volt kicsit a kelleténél!)




Felszólalások:   17-20   21-24   25-28      Ülésnap adatai