Készült: 2024.05.10.04:13:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.),  84-89. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:09


Felszólalások:   78-83   84-89   90-95      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Tájékoztatom önöket, hogy elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalra még a mai ülésnapunkon sor kerül.

Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Szabó Rebeka és Tordai Bence képviselők, a Párbeszéd képviselői, interpellációt nyújtottak be a Miniszterelnökséget vezető miniszterhez: „Miért fontosabb az akkumulátoripar, mint az emberek és a környezet biztonsága?” címmel. Tisztelt Képviselő Úr! Az interpelláció megválaszolásával a miniszterelnök úr a téma szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező Lantos Csaba energiaügyi miniszter urat bízta meg, akinek a felkérésére Koncz Zsófia miniszterhelyettes, államtitkár asszony fog önnek válaszolni. Tordai Bence képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon!

TORDAI BENCE (Párbeszéd): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Asszony! Márciusban egy üzemi balesetben két munkás meghalt a dél-koreai SungEel Hitech Hungary Kft. szigetszentmiklósi hulladékakkumulátor-feldolgozó üzemében. Korábban ugyanez a cég többször is súlyosan megszegte a munkavégzés szabályait, a határértéket meghaladó légszennyezettségnek és rákkeltő anyagoknak téve ki dolgozóit.

A katasztrófavédelem vizsgálata megállapította, hogy a vállalat nem alakította ki a biztonságos üzemeltetés feltételeit. Ugyanennek a cégnek a bezáratott bátonyterenyei üzeme is gyakori szereplője a híreknek: ez az az üzem, ahol még a hatósági ellenőrök is mérgezést kaptak egy ellenőrzés során, és ahonnan most nagy tömegű, túltárolt veszélyes hulladékot kell elszállítani.

A fentiek fényében sajnos kevéssé meglepő, de annál felháborítóbb, hogy néhány napja egy újabb tűzeset történt ebben a szigetszentmiklósi hulladékakkumulátor-feldolgozóban. Ennek ellenére az üzem töretlenül élvezi a kormányhivatal bizalmát.

A Párbeszéd-Zöldek nemrég határozati javaslatban szorgalmazta, hogy minden olyan akkumulátorgyár vagy feldolgozó engedélyét függesszék fel, és folytassák le újra az engedélyezést, ahol súlyos üzemi baleset vagy környezetszennyezés történt.

(15.50)

A kormányoldal nemhogy nem támogatta a javaslatunkat, de a kormány nemrég egy olyan botrányos, a jövő nemzedékek szószólója szerint is alkotmánysértő rendeletet adott ki, amely alapján a kormányhivatalok bírság és érdemi szankció helyett egy környezetvédelmi hatósági szerződéssel futni hagyják a környezet- és egészségkárosító üzemeket. Az óriási közfelháborodásra aztán a rendelet módosítását ígérték, de idáig semmiféle érdemi módosítást nem láttunk, sem a kohászatra, sem a Dunaferr-re utaló módosítást.

A helyzet tehát a következő. Önök megszüntették a független zöldhatóságok korábban viszonylag jól működő rendszerét. A politikai irányítású kormányhivatalok nem képesek ellátni a feladatukat, nem tudják biztosítani az emberi egészség védelmét és a környezet biztonságát. Még a dolgozók halálával járó balesetek sem jelentenek elég okot a kormányhivatalok számára, hogy érdemben fellépjenek ezeknek az üzemeknek a mindannyiunkat veszélyeztető működése ellen, sőt önök további lazításokat próbálnak keresztülvinni.

Mondjuk ki megint: Magyarországon az akkumulátoripar betelepítésének intézményi feltételei sem adottak. Önök az akkumulátor-nagyhatalommá válás lázálmában az egészségünk, a környezetünk súlyos veszélyeztetéséhez asszisztálnak. Kérdezem tehát, hogy képese szembenézni a kormány a bűnös hanyagságával, és hajlandóe végre érdemi lépéseket tenni a környezeti biztonság érdekében. Tisztelettel várom válaszát. (Taps az LMP padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. És mint említettem, a választ Koncz Zsófia miniszterhelyettes, államtitkár asszonytól fogjuk hallani. Parancsoljon!

DR. KONCZ ZSÓFIA energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Sokszor elmondtuk azt, hogy Magyarországon minden beruházónak be kell tartania a szabályokat, ebbe beleértendők azok a környezetvédelmi szabályok is, amelyek rendkívül szigorúak.

Ön említette Bátonyterenyét. Ezzel kapcsolatban azért szeretném kiemelni, hogy ön egy fontos tényt nagyvonalúan nem emelt ki, mégpedig azt, hogy a céget hat alkalommal közel 100 millió forint büntetésre, bírságra ítélték, viszont a végén úgy döntött a Nógrád Vármegyei Kormányhivatal 2023. augusztus 22-én, hogy az üzem tevékenységét felfüggeszti  ez, ugye, itt nem hangzott el , és mindaddig nem indulhat újra a munka, ameddig a cég nem teremti meg a jogszerű működés feltételeit. (Tordai Bence közbeszól.)

Tájékoztatom, hogy az említett szigetszentmiklósi üzemben pár nappal ezelőtt történt tűzeset kapcsán a cég az előírások szerint értesítette a Pest Vármegyei Kormányhivatalt, a tájékoztatási kötelezettségének ezzel eleget tett. A kormányhivatal és a katasztrófavédelem helyszíni ellenőrzést tartott. Természetesen, ha ezek alapján intézkedés válik szükségessé, a hatóságok ezt meg fogják tenni.

Szeretném a képviselő urat arra emlékeztetni, hogy azért akkumulátortémában az önök szövetségese és a zöldpártok bizony úgy gondolják, hogy ez a jövő kulcsa, a jövő záloga. Ezt azért fontos kiemelni, mert korábban egyébként önök is olyan nyilatkozatokat tettek, hogy a magyar kormány hogyan tudná még jobban támogatni az elektromos autó terjedését. Robert Habeck német alkancellár klímaügyi és gazdasági miniszter májusban egy új akkumulátorgyár-beruházás bejelentésekor azt mondta: Németország az európai energia- és közlekedési átalakulás egyik zászlóshajójává válik, ráadásul egy olyan beruházás segítségével, amely több ezer zöldtechnológiai munkahelyet teremt.

Türingia miniszterelnöke pedig úgy fogalmazott: a kínai cég betartott minden környezetvédelmi előírást; úgy építette fel az üzemet, hogy nem történt semmiféle vegyi szennyeződés; az üzem a lehető legkörnyezetbarátabb modern gyártelep, amelynek működése során semmiféle környezetpusztítás nem lesz. Ugye, ezeket emelik ki az önök nyugat-európai szövetségesei, és mindeközben arról nem beszélnek, hogy hazánkban maga az autóipar közvetve félmillió embernek ad munkát, biztosít megélhetést, és az a helyzet, hogy ha a technológiai változásokra mi magunk nem reagálunk, akkor ezeket a munkahelyeket bizony nagy veszélybe tudjuk sodorni.

Szóba került a környezetvédelmi hatósági szerződés is, a mai nap erről már volt szó. Én csak szeretném megerősíteni, hogy ennek a bevezetése egyedül a Dunaferr megmentése miatt történt, és a kormány azért küzd, hogy megmentse az egyébként a baloldal által 2004-ben privatizált céget és több ezer ember munkahelyét. Bizony itt is közvetlenül több mint 4 ezer, közvetve pedig 15 ezer ember munkájáról van szó. Azt gondolom, ez egy hihetetlenül fontos szempont.

És hogyha már zölddolgokról beszélünk, akkor a Dunaferr kapcsán is ki kell emelni azt, hogy a Dunaferr egyébként zöldátalakulás előtt áll: szén-dioxid-mentesítési terv készül, a szénalapú acélgyártásról az elektromos ívkemencés technológiára tér át, amely jóval nagyobb hozzáadott értéket jelent, valamint a hazai gazdaság ökológiai lábnyomát is jelentősen csökkenti, akár 80 százalékkal csökkentve a cég közvetlen szén-dioxid-kibocsátását. Ezzel a Dunaferr Európa egyik legmodernebb acélgyártójává válhat. Kérem képviselő urat, hogy ebben támogassa a kormány elképzeléseit. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterhelyettes asszony. Kérdezem Tordai Bence képviselő urat, hogy elfogadjae az imént elhangzott miniszterhelyettesi választ.

TORDAI BENCE (Párbeszéd): Miniszterhelyettes Asszony! Lehet, hogy Németországban betartják a környezetvédelmi előírásokat. Éppen ön mondta, hogy hányszor bírságolták meg ezeket a cégeket Magyarországon, tehát itt nem tartják be ezeket az előírásokat. Nem az a baj, hogy bírságolják, az a baj, hogy nem bírságolják eléggé, tehát néhány milliós, néhány tíz milliós bírságokat adnak olyan cégeknek, amelyek többmilliárdos magyar adófizetői támogatásokat élveznek és több tíz milliárdos éves forgalomra tesznek szert. Úgyhogy ennyi a rendkívül szigorú szabályokról.

Valóban, a bátonyterenyei üzemnek, miután a Párbeszéd-Zöldek tüntetett ott ellene, felfüggesztették a működését. Pontosan ezt fogjuk tenni, pontosan ezt követeljük a szigetszentmiklósi, szintén sokszorosan bírságolt, tehát a szabályokat be nem tartó üzemnél. A Párbeszéd-Zöldek most pénteken, 13-án 17 órától Szigetszentmiklóson tüntet, és nagyon türelmetlenül várják, hogy annak az üzemnek a működését is függesszék fel. Akkor lehet engedélyezni ilyen üzemeket, és akkor használnak a zöldátállásnak bármit is, hogyha nem szétmérgezik a környezetet és veszélyeztetik az emberek egészségét, hanem hogyha ezt biztonságos módon képesek csinálni.

Az önök államában erre semmilyen garancia nincsen, úgyhogy addig kénytelenek bezáratni ezeket az üzemeket. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) Kíváncsian várjuk, és a választ nem fogadom el.




Felszólalások:   78-83   84-89   90-95      Ülésnap adatai