Készült: 2024.05.20.03:26:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

83. ülésnap (2023.10.24.), 70. felszólalás
Felszólaló Szabadi István (Mi Hazánk)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:12


Felszólalások:  Előző  70  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABADI ISTVÁN (Mi Hazánk): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! Az interpellációmat egy találós kérdéssel tenném fel tisztelt képviselőtársaimnak, ahogy már hallották is elnök úrtól. Mi az: drága is lesz, lassú is lesz? Ez a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza, a Budapest-Kelebia szakasz. Ugyanis egyes szakértők szerint közel ezer év kell ahhoz, hogy ez megtérüljön, ráadásul a kínai fél egy olyan biztosítási, biztonsági berendezést képtelen az európai szabvány szerint megépíteni, amely lehetővé teszi azt, hogy a felújított vasútvonalak 160 kilométer/órás sebességre legyenek képesek, helyette 100 kilométer/órás sebességre lesznek képesek.

A dél-alföldi régióban élők tulajdonképpen két, folyamatban lévő vasútfejlesztésnek a tanúi, ez a Budapest-Belgrád és a Szeged-Szabadka vasútvonal, amely egyébként összefügg egymással, hiszen a Szeged-Szabadka vonalon történik  30 év után először  2022. augusztus 1-je óta a teherforgalom elvitele, ugyanis a Budapest-Kelebia vasútvonal munkálatai miatt nyilván a teherforgalom ott nem tud járni. Egyébként amire még szeretném felhívni a figyelmet, hogy a Budapest-Kelebia vasútvonal fejlesztésének becsült összköltsége az időközben elrendelt pótmunkákkal együtt közel 800 milliárd forint.

Amivel szintén rendkívül szeretném, hogyha mindenki tisztában lenne, az az, hogy a szerb szakaszon a fővállalkozóként eljáró orosz állami vasút kilométerenként másfél milliárd forinttal olcsóbban dolgozik, mint a kínai vasúttársaság magyarországi képviseletéből és a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó RM International Zrt.-ből álló konzorcium. A Szeged-Röszke vasútvonal felújítása pedig 45 milliárd forintba kerül, és a szintén Mészáros Lőrinchez köthető V-Híd Zrt. végzi. Azért ki lehet számolni, hogy hány kilométerről van szó, és ez mind kilométerenként másfél milliárd forinttal kerül nekünk többe.

A Budapest-Kelebia vasútvonalon a biztonságos és pontos vasúti közlekedést garantáló biztosítóberendezések telepítése a kezdetektől kérdéses volt. A kínai fél nem tudja ezt rendezni, illetve megoldani a helyzetet. Fokozza, hogy a Budapest-Győr vasútvonal felújításához szükséges 32 milliárd forintot, a gépeket és a munkaerőt a V-Híd Zrt. a Budapest-Kelebia vasútvonal építéséről átcsoportosította, így kérdésessé vált a projekt 2025 második felében történő befejezése.

(A jegyzői székben Hiszékeny Dezsőt Szabó Sándor váltja fel.)

Kérem tisztelt államtitkár úr válaszát azzal kapcsolatban, hogy a Szeged-Szabadka vasútvonalon júliusban milyen műszaki és technikai problémák miatt szüneteltette a kivitelezést a V-Híd Zrt. A MÁV Zrt. elégedette a V-Híd Zrt. és a biztosítóberendezéseket telepítő cseh alvállalkozó munkájával? Októberben megindulhate a személyforgalom a Szeged-Szabadka vonalon? A Budapest-Kelebia vasútvonalon miért a kínai félre bízzák a biztosítóberendezések telepítését, amikor köztudott volt, hogy nem tudja az európai szabványoknak megfelelően ezt telepíteni? Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  70  Következő    Ülésnap adatai