Készült: 2024.05.09.20:46:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

62. ülésnap (2023.05.02.),  302-303. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:25


Felszólalások:   300-301   302-303   304      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Ráczné Földi Judit, a Demokratikus Koalíció képviselőcsoportjából: „Jó gazdájae a Tankerület a székesfehérvári iskoláknak?” címmel. Parancsoljon!

RÁCZNÉ FÖLDI JUDIT (DK): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! 2013-ig az általános iskolák gazdái a települési önkormányzatok voltak, Székesfehérvár közgyűlése is minden évben az éves költségvetésében tervezte meg iskoláinak a költségeit, amire a fedezetet az állami költségvetésből nyújtott normatíva és a település saját bevétele nyújtotta. Székesfehérvár dönthetett az intézményt érintő minden kérdésben, így többek között meghatározta az intézmény szervezeti és működési szabályzatát, pedagógiai programját, éves munkatervét. Az iskolaigazgatók szabadon gazdálkodhattak az intézmény részére jóváhagyott költségvetésből. A helyi önkormányzat belelátott az iskolák életébe, mindennapi problémáikkal pontosan tisztában volt. A szoros helyi kapcsolat miatt a lehető leggyorsabban tudott intézkedni, nem kellett a bürokratikus utat végigjárni például egy kazán meghibásodása miatt. Székesfehérvár az anyagi és pénzügyi lehetőségei szerint az államosítás előtt mintegy 7500 tanuló és ezer dolgozó érdekeit figyelembe véve hozta meg az iskolákat érintő döntéseit.

Az Országgyűlés 2012. november végén fogadta el a köznevelési intézmények állami fenntartásba vételére vonatkozó törvényt, ami alapján 2013. január 1-jétől a pedagógusok munkáltatói joga, a bérfinanszírozásuk, valamint a taneszközellátás is az állam feladatai közé került. A jogszabályt Székesfehérvár országgyűlési képviselői, Varga Tamás, Törő Gábor és Cser-Palkovics András, a város polgármestere szavazatukkal támogatták, így hozzájárultak ahhoz, hogy a székesfehérvári általános iskolák Székesfehérvár városától állami irányítás alá kerüljenek. Az államosítás sem tudja azonban eltakarni azt, hogy az Európai Unión belül Magyarország 2019-ben GDP-arányosan a negyedik legkisebb mennyiségű pénzt fordította közoktatásra, 2020-ban a GDP 4,7 százalékát költötte közoktatásra, amíg például Svédország 7 százalékot. Ez is jelzi, hogy Orbán Viktor kormánya számára sosem volt fontos az oktatás helyzetének javítása és a pedagógusaink megbecsülése.

Az iskolaépületek legtöbb esetben önkormányzati tulajdonban voltak az államosítást megelőzően, s abban maradtak azt követően is, azokat azonban a tankerületi központok részére vagyonkezelésbe kellett adni. Túltoltuk a biciklit  mondja ezt Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere. A túlzott központosításon enyhítettek e mondatok után, a csúfosan megbukott KLIK helyett pedig 2016-tól felállításra kerültek a tankerületi központok. Az államosítást követően Székesfehérvárnak már nincsen beleszólása, hogy mi történik a tulajdonában lévő általános iskolákban, a fenntartónak kizárólag Székesfehérvár közgyűlésének véleményét kell bekérnie egy iskola megszüntetésével, átszervezésével, feladatának megváltoztatásával, nevének megállapításával összefüggő döntése előtt. Székesfehérvár városa az államosítást követően sem hagyta magára az általános iskoláit, teszi mindezt azért, hogy a gyermekek minél többet sportolhassanak állami keretek között, a székesfehérváriak pénzéből.

Székesfehérvár város 2023. április 6-ai közgyűlésén derült égből villámcsapásként érkezett az előterjesztés, hogy a Vasvári Pál Általános Iskola Bory Jenő Tagiskolája jogutóddal megszűnik. Ez az iskola 40 éves múltra tekint vissza. Az előterjesztést megelőzően sehol sem jelent meg a hír, mint ahogy azóta sem lehet tudni, hogy a szülők tájékoztatása milyen módon történt meg. A tankerület a megszüntetést a tanulói létszám csökkentésével (sic!) indokolta. A tanulók a 750 méter távolságra lévő székhely épületében folytatják a munkát. Ez mutatja a tankerület teljes érzéketlenségét. Itt nem távolságról beszélünk, itt gyerekekről, szülőkről, dolgozókról beszélünk. Jól mutatja a tájékoztatás hiányát, hogy a megszüntetésre ítélt általános iskola továbbra is várta személyes beiratkozásra a diákokat. De vajon szükség lesze a székhelyintézményben is a rendszergazda, az iskolatitkár, a karbantartó, a hét takarító munkájára?

Jó gazdája a tankerület a székesfehérvári iskoláknak? Mi már tudjuk a választ: határozottan nem. A pedagógusok, illetve az egész oktatás ennek a kormánynak 13 éve mostohagyermekei. Amikor gyerekek tömegei nem kapnak megfelelő oktatást, mert nincs szaktanár, vagy egyáltalán nincs délutáni foglalkoztatás, vagy nyelvtanárokat nem találnak, akkor azt úgy hívjuk, hogy összeomlott az oktatás. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a DK és a függetlenek soraiban.)




Felszólalások:   300-301   302-303   304      Ülésnap adatai