Készült: 2024.05.09.13:59:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

62. ülésnap (2023.05.02.),  206-208. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 8:42


Felszólalások:   202-206   206-208   208-221      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Államtitkár Úr! Tájékoztatom önt, hogy a házszabályi előírásoknak megfelelően a vitában történő felszólalásra és az esetleges zárszó ismertetésére összesen 15 perces időkeret áll az ön rendelkezésére. Ennek megfelelően az elmondott 3 perc 22 másodperces hozzászólása következtében önnek a vitára és a zárszóra még 11 perc 38 másodperc időkerete maradt.

Most a képviselői felszólalások következnek a napirend szerinti időkeretekben. A vita során kétperces hozzászólásra nincs lehetőség. (A kijelzőre tekintve:) Arra vártam, hogy az időkeretek közben megjelenjenek a képernyőn.

Megkérdezem tisztelt képviselőtársaimat, hogy ki kíván a vitában felszólalni. (Nincs ilyen jelzés.) Jelentkezőt nem látok, a vitát lezárom. Most megkérdezem Fónagy János államtitkár urat mint előterjesztőt, hogy kíváne válaszolni a vitában elhangzottakra. (Dr. Fónagy János: Köszönöm, nem.) Köszönöm szépen.

Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapunkon kerül sor.

Most soron következik az egyes külügyi tárgyú törvények módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/3515. számon a Ház informatikai hálózatán valamennyiünk számára elérhető.

A vitában elsőként a Törvényalkotási Bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Felkérem ezért Illés Boglárka képviselő asszonyt mint a bizottság előadóját, hogy szíveskedjék azt ismertetni. Parancsoljon, öné a szó.

ILLÉS BOGLÁRKA, a Törvényalkotási Bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási Bizottság 2023. április 27-én megtárgyalta az egyes külügyi tárgyú törvények módosításáról szóló T/3515. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság a házszabály 46. §-a alapján 27 igen szavazattal, 5 nem szavazat ellenében, 6 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Képviselőtársaim! Lehetőségem volt arra, hogy vezérszónokként az általános vitában már részletesen is bemutassam az érintett törvényjavaslatot, azonban annak érdekében, hogy minél több képviselőtársamat meggyőzzem a törvényjavaslat mellett, egy-két pontot kiemelnék ebből a törvényjavaslatból. A törvényjavaslat ugyanis olyan jogszabály-módosításokat tartalmaz, amelyek a tartós külszolgálati rendszer, valamint a konzuli szolgálat megfelelő működése és a konzuli védelem ellátása érdekében, továbbá a magyar külpolitikai érdekek hatékony képviseletének ellátása érdekében egyértelműen szükségesek. Ezek a módosítások az egységes alkalmazhatóságot, valamint a magas szintű feladatellátás további biztosítását szolgálják, ezzel jelentős mértékben hozzá kívánnak járulni az egységes külképviseleti rendszer megfelelő működéséhez.

A fentieken kívül, ami a magyar állampolgárokat vagy a magyar állampolgárok szélesebb körét közvetlenül is érintheti, az a biztonsági besorolások kategóriái, ugyanis ez a jogszabály-módosítás ezt is pontosítja, helyesebben: ezt is kiegészíti, ugyanis a konzuli szolgálat az egyes országokat vagy térségeket, mint ahogyan valamennyiünk számára ismert, a külföldre utazással kapcsolatban bizonyos kockázati tényezők mérlegelése alapján besorolja. A biztonsági besorolások alkalmazásának kezdete óta már hosszú idő telt el, és ez idő alatt nagyon sok tapasztalatot gyűjtöttünk össze. Ezért új kategória kerül bevezetésre, amelynek célja, hogy pontosabban érzékeltesse az egyes országokban, térségekben előforduló biztonsági kockázatokat és a fenyegetettség eltérő szintjeit az oda utazást tervező vagy az ott tartózkodó magyar állampolgárok vonatkozásában.

Az új kategória megteremtésével egyértelműen lehetővé válik annak az érzékeltetése, hogy ha egy adott ország biztonsági jellemzői, bár jelentős kockázatot rejtenek magukban, azonban a konzuli védelem az adott országban még biztosítható, az adott ország működése egészségügyi- hatósági segítségnyújtást, ha nehezített körülmények között, de mégis lehetővé tesz, és így, hogyha halaszthatatlan ügyben szükséges valakinek odautaznia, akkor nem kell lemondania az odautat, tehát nem kell hogy feltétlenül lemondásra kerüljön, és utazási biztosítás is köthető még ezen országok vonatkozásában.

Ezenkívül a törvénymódosítás a szakdiplomata-törvény meghatározását is magába foglalja, ami egészen pontosan kiegészítésre kerül: a különleges jogállású szervekről és az általuk foglalkoztatottak jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó, különleges jogállású szerv is tartós külszolgálati kihelyezésre jelölheti, valamint a szakdiplomata-feladatok ellátására határozott időre  ezt szeretném hangsúlyozni, hogy határozott időre  áthelyezheti a kihelyezésre kerülő személyt. Erre tekintettel a szakdiplomaták irányítására és kapcsolattartására vonatkozó szabályozás is pontosításra kerül, valamint lehetőség nyílik arra, hogy az Európai Unió melletti Állandó Képviseletre történő kihelyezés előtt az európai uniós ügyek koordinációjáért felelős miniszter által irányított minisztériumban az adott szakdiplomata kirendelésre kerüljön.

Jelentősebb módosítás, hogy a tartós külszolgálati munkakörben ellátandó feladatok munkaköri leírás helyett meghatározhatók a kihelyező szerv szabályzatára történő hivatkozással.

(17.50)

Pontosításra került továbbá még az euró- vagy dollárárfolyam-emelkedés hatásának mérséklésére biztosítható árfolyam-kompenzáció személyi köre, és ugyanezen tárgykörben a kompenzáció biztosítására jogosult kihelyező szerv is egyértelműen meghatározásra került. A módosítás további jogintézményt bevezetve szabályozza a rendvédelmi szervektől tartós külszolgálatra átvezényeltek helyzetét is. Ezenkívül a módosítás tartalmaz még a közszolgálatban részt vevők egészségügyi ellátása költségeinek a megelőlegezésére vonatkozó egyértelműsítő rendelkezéseket is.

A Törvényalkotási Bizottság egy módosítót fogadott el a javaslathoz, amely kevésbé érdemi, sokkal inkább nyelvhelyességi, kodifikációs és jogtechnikai pontosításokat tartalmazott. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Megkérdezem Azbej Tristan államtitkár urat, hogy kíváne most felszólalni. (Jelzésre:) Nem kíván. Köszönöm szépen. Ennek megfelelően, amennyiben zárszó lesz, 15 perces időkeret áll majd az ön rendelkezésére.

Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Külügyi Bizottság előadót nem állított.

Most a képviselői felszólalások következnek, a napirend szerinti időkeretben. A vita során kétperces felszólalásra nincs lehetőség. Az időkeretek a hirdetőtáblán fent vannak. Kérdezem tisztelt képviselőtársaimat, kíváne valaki felszólalni a vitában. (Senki sem jelentkezik.) Jelentkezőt nem látok, a vitát lezárom.

Megkérdezem Azbej Tristan államtitkár urat, hogy kíváne zárszót mondani. (Jelzésre:) Nem kíván. Köszönöm szépen.

Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapunkon kerül sor.

Soron következik a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/3526. számon a Ház informatikai hálózatán valamennyiünk számára elérhető.

A vitában elsőként a Törvényalkotási Bizottság álláspontjának, valamint a megfogalmazott kisebbségi vélemény ismertetésére kerül sor. Megadom a szót Salacz László képviselő úrnak, a bizottság előadójának, az időkeret nyolc perc. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.




Felszólalások:   202-206   206-208   208-221      Ülésnap adatai