Felszólalás adatai
81. ülésnap (2023.10.09.), 81. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Fónagy János (Fidesz) |
Beosztás | Gazdaságfejlesztési Minisztérium államtitkára |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | interpelláció szóban megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 3:38 |
Felszólalások: Előző 81 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. FÓNAGY JÁNOS gazdaságfejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A kérdései mozaikkockákból állnak, a mozaikkockák színe helyes, csak a kép nem áll össze, ezért engedje meg, hogy lépésről lépésre menjek. Az első az, amiben, gondolom, egyetértünk, hogy a kormány célja változatlanul az, hogy az év végére egy számjegyűre csökkentse le az inflációt éppen a családok és a gazdaság védelme érdekében.
Nyilvánvaló, hogy erre a mindig szemünk előtt lévő célra az üzemanyagok árváltozása hatással van, emelkedik az üzemanyag ára, az növeli az inflációt. Ez tetten érhető volt az augusztusi inflációs adatokban is, hiszen a növekvő üzemanyagárak miatt a kormányzati várakozáshoz képest 0,4 százalékkal magasabb szinten maradt az infláció, mint ahogy azt az előzetes számításaink szerint vártuk.
Ami a jövedéki adót illeti, Magyarország évek óta kockáztat egy kötelezettségszegési eljárást, mert az uniós szintnél hosszú évek óta alacsonyabb szinten határoztuk meg a jövedéki adó mértékét. A jövedéki adó esetében a kormánynak már ’23. január 1-jétől alkalmaznia kellett volna azokat az adószinteket, amelyeket csak ’24. január 1-jétől szándékozunk bevezetni. Az adószint emelése helyett a kormány a legkritikusabb időszakban az Európai Bizottság ez irányú vizsgálata és elvárása ellenére is kiállt amellett, hogy nem emeljük meg a jövedéki adót. Az elmúlt időszakban jelentősen, a KSH adatai szerint júliushoz képest 8,2 százalékkal emelkedett a járműüzemanyagok ára.
Tisztelt Képviselő Úr! Az áremelkedés mögött elsősorban nemzetközi és országspecifikus tényezők állnak, jelenleg a MOL a piaci átlag 3-5-szörösét kénytelen kifizetni a szállításért az ukrán és a horvát vezetékhálózat tranzitdíjának növekedése miatt. Ez Magyarország számára mintegy 48 milliárd forintnyi többletkiadást jelent.
Ön is pontosan tudja, hogy a benzinkereskedelemben, üzemanyag-kereskedelemben a kormány nem szereplő. Magyarországon ezt a magángazdaság intézi. A 48 milliárd forint többletköltséget a magángazdaság szereplői beépítik az árakba, ami megemeli a benzin árát, és természetszerűen növeli az inflációt. Annak ellenére, hogy az üzemanyagok árváltozása hatással van az infláció alakulására, meggyőződésünk szerint nincs veszélyben az a célkitűzésünk, hogy az év végére egy számjegyűre csökkentsük az inflációt.
Ezzel együtt a kormány minden lehetséges eszközzel tompítani kívánja az üzemanyagárak növelését. Teszi mindezt annak érdekében, hogy a lakosságot érintő terhek csökkenjenek, folytassuk az infláció elleni küzdelmet, ugyanakkor ne sérüljön az ország üzemanyaggal történő ellátásának biztonsága. Ez sem sérülhet, gondolom, a képviselő úr ezzel egyetért. Köszönöm a figyelmét. Elnök úr, köszönöm a lehetőséget. (Taps a kormánypárti padsorokból.)
Felszólalások: Előző 81 Következő Ülésnap adatai