Készült: 2024.05.31.18:43:03 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.), 20-22. felszólalás
Felszólaló Dömötör Csaba (Fidesz)
Beosztás Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:05


Felszólalások:  Előző  20 - 22  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Engedje meg, hogy ha már a programjára utalt, akkor emlékeztessem annak a pártnak a korábbi állásfoglalására, amelyben ön is politizált korábban: „a Lehet Más a Politika az elektromos autók, a megújuló energia nyerteseivé akarja tenni a magyar embereket”, aztán rögtön egy másik: „Az elektromos autózás megállíthatatlanul terjed, és a várakozások szerint tíz éven belül a globális autóértékesítés 20-25 százalékát adja majd. Ehhez képest mi mit teszünk? Bezárjuk magunkat a múlt struktúrájába.”  idézet vége. Tehát volt pár évvel ezelőtt egy pillanat, amikor önök is nagyon jól tudták, hogy nagy átrendeződés van nemcsak az európai autóiparban, nemcsak a világ autóiparában, hanem az egész iparban, és követelték azt, hogy mi ebben részt vegyünk.

Most ez az átalakulás, ez a változás, ez nem majd valamikor bekövetkezik, hanem már zajlik, olyannyira, hogy az a döntés született uniós szinten, hogy 2035-től csak nem hagyományos meghajtású járművet lehet majd forgalomba hozni. Ez azt is jelenti, hogy most dől el, hogy mely európai országokban lesznek a jövő iparágai, és most dől el, hogy mely európai országban lesznek a jövő autógyárai. És 2035-re sokan mondhatják, önök is mondhatják, hogy az még odébb van, több mint tíz év, de nagyon sok gyár már most megkezdte az átállást.

(13.40)

Hogyha például megnézi a Suzuki-gyárat, ott már a termelési kapacitások jelentős részét most is hibrid autók gyártására használják, és 2025-től új, teljesen tisztán áramos meghajtású autót is gyártanak majd valószínűleg az esztergomi üzemben.

Sokadjára tesszük fel önöknek a kérdést, hogy ami jó Franciaországban mint iparág, jó Németországban mint iparág  ahol egyébként a Zöldek is üdvözlik , ami jó Lengyelországban, az önöknek miért nem jó. És csak merjük remélni, hogy ennek a nagyon furcsa álláspontnak semmi, de semmi köze nincs ahhoz, hogy hónapok óta külföldről kapnak jelentős összegű támogatást.

Felhívom a figyelmét arra, hogy a tíz legnagyobb akkumulátorgyár közül hat kínai, három dél-koreai és egy japán. Ez azt is jelenti, hogy a nyugat-európai autógyárak is nagyban fognak építeni ezekre a kapacitásokra. Ezek most már megkerülhetetlen technológiák a világpiacon.

Ami a környezetvédelmi szabályokat illeti, teljesen egyértelmű az álláspontunk: aki Magyarországra jön befektetőként, kutya kötelessége betartani a szabályokat (Szabó Rebeka közbeszól.), és ha nem teszi, akkor a hatóságok a lehető legnagyobb szigorral (Szabó Rebeka közbeszól.  Tordai Bence: Akkor sincs semmi!) kell hogy lesújtsanak.

ELNÖK: Képviselő asszony, elmondta a véleményét, legyen szíves végighallgatni államtitkár urat (Szabó Rebeka: Én hallgatom!), ha sokáig akar a teremben maradni. Parancsoljon, államtitkár úr!

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Egy dologra szeretném még önöket kérni. Menjenek el Esztergomba, menjenek el Kecskemétre, menjenek el Győrbe, és mondják az ottani munkások szemébe, hogy azokra a munkahelyekre, amelyeken ők dolgoznak (Dr. Lukács László György: Amit elvesznek tőlük!), azokra, ha önökön múlik, nem lesz szükség, mert ilyen szavakat használnak, hogy ilyen munkahelyekre nincsen szükség. Mondják a szemükbe, és mondják meg nekik, hogy ehelyett milyen munkalehetőséget javasolnának nekik! Tudjuk nagyon jól, hogy milyen az, amikor a baloldalon múlik a munkaerőpiaci helyzet: 12 százalékos munkanélküliséget jelent. Ezt hoznák vissza. Ezt hoznák vissza!

S hogyha már itt vagyunk, szeretnék még egy dologra reagálni  és azért itt teszem meg, mert mégiscsak az önök főpolgármesteréről van szó , kiderült, hogy óriási mértékű jutalomosztás történt a Városházán, százmilliós nagyságendű. Kapott nem kicsi jutalmat az egyébként is luxusban élő közművezér és a közlekedésért felelős vezetők is.

Tisztelt Képviselő Asszony! Nem önmagában azzal van gond, hogy jutalmakat ítélnek meg. Azzal van a gond, hogy olyan területeken osztják ezeket, ahol finoman szólva sem parádés a főváros teljesítménye. Állandósul Budapesten a közlekedési káosz. Gyakran kódfejtési képességekre van szükség ahhoz, hogy valaki eligazodjon a sávok felfestésében. A szervezetlenség miatt folyamatosak a dugók, emellett látványos a köztisztaság romlása is, és nem lenne szükségszerű, hogy így legyen. Ja, és a BKV-jegyek árát közel 30 százalékkal megemelték.

Az külön érdekesség, hogy a főpolgármester, miközben arra hivatkozik, hogy kiürült a főváros kasszája, máskor mágnás életet élő közművezetőt jutalmaz, és hogyha valaki ezt szóvá teszi, az érintett közművezető arra hivatkozik, hogy ő Cambridge-ben végzett, mások pedig nem végeztek ott.

Ezekről a jutalmakról egyébként Karácsony Gergely saját hatáskörben dönthetett, de aligha saját kútfős ötletről van szó. Gyurcsány frakcióvezető úr nemrég azt mondta, hogy több Mártha Imre kell, hát több is lett, úgyhogy erre mi is szeretnénk válaszokat várni önöktől. Köszönöm, hogy meghallgatott. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  20 - 22  Következő    Ülésnap adatai