Készült: 2024.05.09.20:19:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

62. ülésnap (2023.05.02.),  296-297. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 4:58


Felszólalások:   294-295   296-297   298-299      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Hegedüs Andrea, a DK képviselőcsoportjából: „Az Orbán-kormány elrabolta az iskoláinkat és porig alázza a pedagógusokat. A miskolci tanárok nem kérnek a bosszútörvényből!” címmel. Parancsoljon, képviselő asszony!

HEGEDÜS ANDREA (DK): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! A miskolci pedagógusok a kockás inges, esernyős tüntetésről és a tudásmenetről híresek országszerte. De nem hírnévre vágynak, hanem szabadságra, megbecsülésre és a demokratikus munkafeltételek biztosítására. Nem rabszolgák, nem napszámosok és nem robotok ők: tanítani szeretnének, a diákok pedig egyszerűen tanulni. Tanítani és tanulni  olyan egyszerű, mint az egyszeregy, de önöknek már ez sem megy.

Az újabb fideszes boszorkánykonyha üstjében forr a tanárt, diákot, szülőt gúzsba kötő tervezet. A méreg alkotóelemei: a felmondási és próbaidő növelése, a pedagógusok szólásszabadságának megszüntetése, a fideszes káderekre bízott pedagógiai programok elfogadása és a tanár, a szülő megfélemlítése, megfigyelése.

Készül azonban az ellenoldat is. Ismét Miskolcról indul a PSZ és a Tanítanék Mozgalom akciósorozata, melyben megkérdezték a tankerületi fenntartású gimnáziumban tanító tanárokat, hogy ront vagy javít a közoktatás helyzetén a tervezett státusztörvény bevezetése. Száz százaléka mondta ki a megkérdezetteknek, hogy rontana. Több mint kétszázan írták alá azt a petíciót, amely arról szól, hogy ártalmas a státusztörvény.

(21.40)

A szakszervezet azonban  nagyon helyesen  nem áll meg, és készíti az általános iskolai tanárok, tanítók közötti felmérést is. Nem vagyok jós, de szerintem hasonló lesz a helyzet és az eredmény. Tudják egyáltalán, hogy a tanítás-tanulás folyamatának mi is a lényege? Az a lényege, hogy élményt nyújtson és sikerként élje meg tanár és diák egyaránt ezt a folyamatot. A tehetségfejlesztés, az esélyegyenlőség, a diszkriminációmentesség, az egyéni képességek erősítése a cél, mint Európa többi országában, ahol minden gyermek európai színvonalú, demokratikus, szabad oktatásban részesül.

A Demokratikus Koalíció árnyékkormánya ezért dolgozik. Ezzel szemben a ma iskolája a Fidesz iskolája; nem mindannyiunké, hanem az övéké. Az Orbán-kormány oktatásstratégiája kudarcra van ítélve, a bosszúra épít, a megfélemlítésre. A szellemi tudás korlátozásának fókusza áll a középpontban, a szellemi tudás korlátozására fókuszál, ahol a diák azon izgul, hogy vajon holnap szaktanári képesítéssel rendelkező tanártól fogjae megkapni a tanítási órát, a napi tudásadagját, vagy bizony egyszerűen csak gyermekmegőrzésre lesz ítélve, az értékes tanítási órát pedig elveszíti.

Hogyan biztosítsa a szülő a gyermeke számára a stabil, kiszámítható jövőt, ha várhatóan a bosszútörvény-tervezet miatt 25 ezer pedagógus fog hiányozni az iskolai rendszerből? Már most 16 ezer tanárral és 14 ezer tanítást-tanulást segítő kollégával van kevesebb. A statisztika szerint a miskolci tankerületi központ 2021-ben 54 fővel, 2022-ben 107 fővel kevesebb pedagógust foglalkoztatott. A pintéri belügynek, úgy látszik, az a terve, hogy a gondolkodni képes emberre nincs szükség, gondolkodni képes ember ne legyen ebben az országban, ebben az egyre fogyó kicsi hazában, hogy teljesen felforgassa a közoktatásban dolgozók életét. Ma a tanárok vannak soron. És holnap?

Az ország minden lakosának ébrednie kell, a közönyt fel kell váltania az aktivitásnak. Az oktatás nemzeti ügy. Nem lehetünk bólogató Jánosok országa, ahol úgy táncolunk, ahogy a Fidesz fütyül. A Fidesz-KDNP elrabolta az iskoláinkat, és porig alázza a pedagógusainkat. A miskolci tanárok nem kérnek a státusztörvényből, nem kérnek a bosszútörvényből. Az orbáni rendszer újabb oktatási béklyója, rablánca ellen az árnyékkormány jelenti az egyetlen esélyt, reményt és alternatívát. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a DK soraiban.)




Felszólalások:   294-295   296-297   298-299      Ülésnap adatai