Készült: 2024.05.12.10:59:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

69. ülésnap (2023.05.30.),  81-84. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:06


Felszólalások:   77-80   81-84   85-88      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Miniszterhelyettes, Államtitkár Úr! Önre is vonatkozik a figyelmeztetésem.

Tisztelt Országgyűlés! Ander Balázs képviselő úr, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni a belügyminiszternek: „Leszneke elég ’bátorak’ beismerni, hogy a hamis statisztikákkal arcul csapták a magyar pedagógustársadalmat?” címmel. Tisztelt Képviselő Úr! Rétvári Bence miniszterhelyettes, államtitkár úr fog önnek válaszolni. Parancsoljon, öné a szó.

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A múlt heti egyeztetésen belügyminiszter úr felvetésemre azt mondta, hogy a statisztikai adatok alapján nem tapasztalja, hogy a pedagógusok vagy a diákok túlterheltek lennének. Nos, ezek a statisztikai adatok egész biztos, hogy öntől származnak, hiszen emlékezetes, négy évvel ezelőtt egy akkori kérdésemre válaszolva ön azt felelte, hogy gyakorlatilag a magyar pedagógusok töltik a legkevesebb időt a diákokkal, összesen csak 608 órát tanítanak éves szinten, szemben az EU-átlag 680 órával, illetve az OECD-átlag 735 órával. Ezzel a kijelentésével gyakorlatilag vérig sértette a pedagóguskollégákat.

Az a helyzet, hogy ha segítségül hívjuk az elemi matematikát, akkor bizony az is cáfolni fogja önt, hiszen ha a heti 22 minimumórát megszorozzuk 36 tanítási héttel, akkor 792 óra jön ki. Ez 30 százalékkal több, mint amiről ön beszélt.

Volt még jó néhány ilyen vérforraló nyilatkozat. Az egyik ilyen volt, amikor Orbán Viktor barátja, tanácsadója, Parragh László, az iparkamara elnöke, csuklóján egy 11 milliós arany Rolexszel valami olyasmiről értekezett, hogy jobb, ha a pedagógusbérek kapcsán a tanárok nem rinyálnak annyit, ott van nekik a nyári szünet, motiválja őket az. Valóban, a fizetés nem nagyon tudja őket motiválni, mert ha OECD-felméréseket nézünk, akkor, ha a diplomás átlagbérekhez viszonyítjuk a tanári kereseteket, akkor Magyarország leghátul kullog.

Államtitkár úr, az a helyzet, hogy a Jobbik-Konzervatívok nevében valljuk, hogy megbecsült tanár nélkül ennek az országnak nem lesz jövője. Egyetlenegy dolgot kérdezek öntől: beismerike, hogy éveken keresztül tulajdonképpen valótlant állítottak azzal kapcsolatosan, hogy mekkora a pedagógusok munkaterhelése? Hiszen OECD-felmérések szerint világosan látni, hogy a nemzetközi átlag fölött teljesítenek a pedagóguskollégák, a felső harmadba tartoznak (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), annyi órát tanítanak éves szinten, mint egy holland, egy dán vagy éppen egy norvég pedagógus. Várom a beismerést és a bocsánatkérést. Köszönöm. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Rétvári Bence miniszterhelyettes, államtitkár úr válaszol önnek. Parancsoljon!

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Nem gondoltam, hogy önnek közel egy évtizednyi képviselőség után meg a pedagóguspályán eltöltött jó pár év után a négy alapműveletet kell hogy itt a figyelmébe ajánljam, de ha már ön megkérdezett, akkor szívesen megteszem. Tudja, Magyarországon a tanítási órákat úgy határozták meg, hogy 45 perc. Az OECD 60 percben méri az egy órát. És egyébként vannak olyan országok, ahol nem 45 meg nem 60, hanem mondjuk, 90 perc is lehet egy tanítási óra. Tehát az OECD előbb átszámolja a magyar 45 perces órákat 60 perces munkaórába, és így hasonlítja össze az országokat, mert van, ahol 45, van, ahol 60, van, ahol 90, de így lehet összehasonlítani az órákat egymással. Tehát nagyon egyszerű a megoldás az ön által ezek szerint négy éve görgetett problémára, nem tudta megtalálni a nyitját, hogy mi a 30 százalékos különbség a két szám között. Hát, pontosan ez: a 45 perc és a 60 perc közötti különbség. Úgyhogy örülök, hogy egy egyszerű matematikai művelettel önnek ezt a dilemmáját fel tudom oldani.

És ha ön megnézi az OECD kimutatásait, azok nem a magyar kormány kimutatásai, hanem az OECD kimutatásai, amelyek valóban azokat az eredményeket hozzák, amelyekről az elmúlt években is beszéltünk. És szerintem ez nem minősít bárkit le vagy föl, az oktatás egészét kell hogy tekintsük, és azt kell hogy egyre jobbá tegyük. Az új pedagóguséletpálya-törvény is erről szól, hogy aki több órát tart, aki több tanórán kívüli foglalkozást tart, az végre többen keressen, hogy ő legyen a példa, ő az, akit elismerünk, a szülők őt ismerik el, mert nekik hálásak azért, amiért a gyerekükért többet tesz, mint az átlag. Ha a szülő hálásabb, ha a gyerek többet kap, akkor a fizetésében ez miért nem nyilvánul meg?

(13.30)

Miért van az, hogy önök, a baloldal ezt folyamatosan támadják, és nem hajlandóak tudomásul venni, hogy ez mennyire a gyerekek érdekét szolgálná? Ha ön is megnézi az OECD számait Magyarországon alsó tagozaton vagy akár felső tagozaton, vagy középiskolában tanulókról, azokat a számokat találja az OECD honlapján az OECD kimutatásaiban, amiket a magyar kormány is elmondott (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.), úgyhogy elfogadjuk, hogyha ön kér bocsánatot tőlünk. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.  Ander Balázs közbeszól.)




Felszólalások:   77-80   81-84   85-88      Ülésnap adatai