Készült: 2024.05.08.06:57:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

31. ülésnap (2022.10.24.),  64-72. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések vitája
Felszólalás ideje 15:39


Felszólalások:   48-63   64-72   73      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterhelyettes úr. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a mai ülésnapunkon sor kerül.

Tisztelt Országgyűlés! Most soron következik a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvénynek a veszélyhelyzet meghosszabbításával összefüggő módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentés vitája. A Kocsis Máté, Simicskó István, Dunai Mónika, Illés Boglárka, Kontrát Károly, Kósa Lajos és Nacsa Lőrinc képviselőtársaink által benyújtott előterjesztés T/1308. számon a tisztelt Ház informatikai hálózatán valamennyiünk számára elérhető.

(15.40)

Most megkérdezem az előterjesztő Illés Boglárka képviselő asszonyt, hogy kíváne felszólalni. (Illés Boglárka nemet int.) Nem kíván. Tájékoztatom önt, tisztelt képviselő asszony, hogy a zárszóra így 15 perces időkeret áll majd az ön rendelkezésére.

Tisztelettel megkérdezem a kormány képviselőjét, hogy kíváne felszólalni. (Vargha Tamás nemet int.) Nem kíván. Köszönöm szépen. Tisztelettel tájékoztatom önt, államtitkár úr, hogy akkor 15 perc időkeret áll majd az ön rendelkezésére a vitában való felszólalások során, mert zárszót csak az előterjesztő mondhat.

Tisztelt Országgyűlés! Tájékoztatom önöket, hogy a kijelölt Honvédelmi és Rendészeti Bizottság előadót nem állított.

Most a képviselői felszólalások következnek, a napirend szerinti időkeretekben, amelyek a hirdetőtáblán már megjelentek, mindenki ebből követheti, hogy mennyi idő áll még a felszólalásában rendelkezésre. Arról is tájékoztatom a tisztelt képviselőtársaimat, hogy a vita során kétperces hozzászólásra nincs lehetőség.

Megkérdezem képviselőtársaimat, ki kíván élni a felszólalás lehetőségével. (Jelzésre:) Elsőnek Novák Előd képviselő úrnak adok szót, a Mi Hazánk képviselőcsoportjából, aki írásban jelentkezett felszólalásra. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

NOVÁK ELŐD (Mi Hazánk): Köszönöm a szót, elnök úr. Nem egyszerű Szabó Szabolcs ellenzéki képviselőtársam módosító javaslatát méltatnom, de mégis ezt kell tegyem, hiszen a Mi Hazánk Mozgalom megígérte, hogy nem azt nézzük, hogy ki javasol valamit, hanem hogy mikor értünk egyet vele. Magam is számos alkalommal kifogásoltam azt, hogy lényegében megszüntették az Alkotmánybírósághoz való fordulás jogát a magyar emberek esetében, ezért azt gondolom, hogy egy minimális kompromisszum az, hogy legalább veszélyhelyzet idején megtehessék ezt, legalább az országgyűlési képviselők, hiszen jelenleg még országgyűlési képviselőként sem fordulhatunk Alkotmánybírósághoz.

Azt, hogy erről három napon belül döntenie kelljene veszélyhelyzet idején az Alkotmánybíróságnak, ezt már a bizottságban is vita tárgyává tettem. Azt gondoltam, hogy erről még akár lehetne is vitatkozni, hogy nem kevés időe ez a három nap, még ha el is várjuk, hogy az Alkotmánybíróság a lehető leghamarabb döntsön, de szokás szerint lesöpörték, mint minden ellenzéki javaslatot, ezt is, így erről a részkérdésről már nem is nyílt meg sajnos a vita.

Szerintem elfogadhatatlan végső soron és a zárószavazást illetően is így ez a javaslat, hiszen nem fogadták el a különböző észrevételeinket, a bizottság nem tartotta szükségesnek megfontolni sem azokat. A Mi Hazánk Mozgalom viszont szükségesnek tartja leszögezni, hogy nem támogatjuk az új világrendet, szabadságjogaink korlátozását, az egymást váltó, de folyamatos rendkívüli jogrendeket, a Covid-diktatúrát és más Covid típusú lezárásokat, korlátozásokat sem, melyek most az államcsőd szélén alapvető intézmények bezárását jelentik a rezsinövelés miatt.

Nincs jogrend, nincs igazságszolgáltatás, de már jogszolgáltatás sem. Erről azért Budaházy György tudna beszélni, hiszen most már éhségsztrájkot kellett indítson a mai naptól annak érdekében, hogy például a fellebbezési jogaira lehetőséget biztosítson a büntetés-végrehajtási intézmény. De sajnos egyre szélesebb körben tapasztaljuk ezeket, különösen rendkívüli jogrendekben természetesen. Ezzel a törvénymódosítással pedig az aránytalan jogkorlátozásokat akarják palástolni: korlátlan hosszúságú veszélyhelyzet helyett akárhányszor 180 napos jogfosztás lehet. Most ennek kellene hogy örüljünk?

Nem támogatta a veszélyhelyzet kiszélesítését célzó alaptörvény-módosítást a Mi Hazánk akkor sem, amikor a szomszédos országokban zajló háborús helyzetre való hivatkozással próbálkozott bővíteni a különleges jogrend fenntartására vonatkozó lehetőségeit a kormány. A koronavírus után láthatóan új apropót keresnek arra, hogy rendkívüli jogrendben, folyamatosan korlátozások között tarthassák az embereket, de rá kell világítsunk annak álságosságára. Ugyanis a háborús helyzet kihirdetése fegyveres készülődést is jelent, diplomáciailag is rendkívül rossz üzenete van. Inkább a külföldi NATO-harccsoportokat Magyarországra beengedő kormányhatározatot kellene visszavonni, mert hazánk katonai felvonulási területté tétele okoz igazi veszélyhelyzetet hazánkra nézve.

Miután a kormány, korábbi ígérete ellenére, mégis engedte a NATO-csapatok hazánkba telepítését az amerikai-orosz háború keretében, a Mi Hazánk maradt az egyetlen párt, mely Magyarország függetlensége mellett szót emel. Idegen haderőknek nincs helyük hazánkban, mert Magyarország a magyaroké. S a NATO-tagságunkból fakadó szerződéses kötelezettségünk csak arra volna, hogy egy tagállam megtámadása esetén segítsünk annak védelmében, de hát Ukrajna nem NATO-tag.

Elleneznünk kellene a kárpátaljai magyar nemzetrésszel szemben elnyomó politikát folytató, soviniszta Ukrajna katonai támogatását, illetve az amerikai érdekek kiszolgálását. Sajnos ezt a magyar kormány sem teszi teljes mértékben. Az oroszok elleni embargó így is felbecsülhetetlen károkat okozott a magyar gazdaságnak. Most már a magyar érdek kellene legyen az első. A magyar kormánynak sem kellene provokálnia az oroszokat Ukrajna feltétel nélküli EU-csatlakozásának támogatásával és háborús veszélyhelyzet fenntartásával, katonai készülődéssel sem.

Elfogadhatatlan az is, hogy a Magyar Honvédség parancsnoka júliusban titokban meglátogatta az ukrán vezérkart. Erről csak utólag, ugye, ukrán híradásból értesültünk. Az ottani fegyveres erők vezetője úgy nyilatkozott, hogy elégedett Ukrajna és Magyarország katonai együttműködésének a szintjével. Vajon mit tudhat még ő, amit a kormányunk nem köt az orrunkra? Azóta kiderült, hogy a balti légteret ismét magyar Gripenek biztosítják, és már konfliktusba is kerültek orosz vadászgépekkel.

Zárásként annyit, hogy a különböző veszélyhelyzetek között adják tovább tulajdonképpen a stafétabotot. Ez az, amit a Mi Hazánk Mozgalom nem tud elfogadni. Sőt, nemcsak mi, Schiffer András is például  hogy egy baloldali gondolkodót idézzek  nyilatkozott már többször, hogy az Alaptörvény még különleges jogrendben sem engedi meg az alapvető jogok felfüggesztését, illetve szükséges-arányos mértéken túli korlátozását. Ezt bizony láthattuk, hiszen a munkahely elvételével való zsarolást kellett elszenvedjék nagyon sokan mint kormányzati túlkapást, ugye, az oltások rákényszerítése ügyében, és nagyon sokszor nemcsak túlkapás volt, hanem kontraproduktív is volt. Gondoljunk az uszodák bezárására, vagy hogy futni sem lehetett, mondjuk, a gyermekek lefektetése után, a korai boltzárakra, amellyel összezsúfolták az embereket, és még hosszasan sorolhatnánk a kontraproduktív és sok esetben kormányzati túlkapásokat, amelyeket a Mi Hazánk Mozgalom nem tud támogatni. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A következő felszólaló a DK képviselőcsoportjából Arató Gergely képviselő úr. Parancsoljon, öné a szó.

ARATÓ GERGELY (DK): Tisztelt Elnök Úr! Nem ezért kértem eredetileg szót, de mégiscsak kénytelen vagyok kiigazítani előttem szóló képviselőtársamat egy kérdésben.

Nincs amerikai-orosz háború, bármit állít erről a kormánypropaganda vérmesebb része vagy éppen a vele olyannyira összefonódott és szoros szövetségben álló Mi Hazánk. Ukrajnát érte orosz támadás, Ukrajna az áldozata az orosz agressziónak, és azt gondolom, az lehet mérlegelés kérdése, hogy Magyarország milyen szerepet vállal az ezen agresszió elleni küzdelemben, milyen támogatást tartunk nemzeti érdeknek, erről lehet vitatkozni, erről lehet beszélni, azonban az orosz agresszorok mellé, vagy hogy pontosabb legyek  mert nem is akarom az orosz népet kárhoztatni , Putyin elnök mellé állni ebben az ügyben, az minimum nem összeegyeztethető a magyar nemzeti érdekekkel, és akkor nagyon kulturáltan fogalmaztam, tudom ezt sokkal durvábban is mondani.

ELNÖK: Ne tegye!

ARATÓ GERGELY (DK): Nem ezért kértem szót, hanem azért, hogy nagyon röviden felhívjam a figyelmet arra, amit már több alkalommal megtettem.

Tisztelt Képviselőtársaim! Továbbra is az a helyzet, hogy Magyarország államformája veszélyhelyzet, önök folyamatosan egy alkotmányon kívüli állapotot tartanak fenn annak érdekében, hogy egy sor fontos döntést az Országgyűlés megkerülésével hozhassanak meg. Mert miközben itt majd nagyon izgalmas vitát fogunk folytatni az oszakai világkiállításról, és bizonyára izgalommal látjuk majd különösen azt, hogy ki nyeri meg az odatartozó beszerzéseket, közben a kormány a veszélyhelyzet mögé bújva folyamatosan hoz olyan döntéseket, amelyek nagyon jelentős források átcsoportosításával járnak  magyarán szólva, osztogatják a pénzt ész nélkül , vagy éppen azzal járnak, hogy ennek vagy annak a társadalmi csoportnak az érdekeit csorbítják, jogait vonják el.

(15.50)

Hadd emlékeztessek arra, hogy a pedagógusok sztrájkjogának megvonása először egy ilyen veszélyhelyzeti kormányrendeletben jelent meg.

Akkor tehát, amikor mi azt mondjuk, hogy nem támogatjuk a folyamatos veszélyhelyzetet, azt, hogy önök folyamatosan fenntartsanak egy olyan állapotot, ahol nem érvényesül teljes mértékben még az a formális parlamentarizmus és demokratikus működés sem, amit az úgynevezett Alaptörvény lehetővé tesz, ebben az esetben valójában nem elvekről vitatkozunk, nemcsak arról vitatkozunk, hogy hogyan kellene működnie egy jogállamnak, hanem elsősorban arról vitatkozunk, hogy önök fenn akarják tartani azt a helyzetet, amelyikben módjukban áll korlátozás nélkül szórni a pénzt, módjukban áll átírni a költségvetést. Ma a költségvetés csak egy fikció, egy álom, egy science fiction-mű, aminek semmi köze nincsen a valósághoz, így aztán azt kell mondanom önöknek, hogy mi abban sosem leszünk partnerek, hogy önök fenntarthassák ezt a fajta túlhatalmat, hogy önök folyamatosan hosszabbítgassák meg a veszélyhelyzetet.

Hadd utaljak még egy apróságra! A bevándorlás miatti különleges állapot 2015 óta folyamatosan fennáll. Ha vannak migránsok, ha nincsenek, ha jön valaki, ha nem jön valaki, önök ezekkel olyanok, mint a megszálló szovjet hadsereg, amelyik ideiglenesen érkezett, aztán folyamatosan itt maradt. Önök pontosan ugyanezt a trükköt alkalmazzák, bevezetnek ilyen rendkívüli helyzeteket, aztán ezeket fenntartják végestelen-végig.

Ezt nem támogattuk, és nem támogatjuk továbbra sem. Ez a javaslat sajnos a módosító indítványoktól sem lett jobb  nem fogadták el azokat sem, amik egy kicsit javítottak volna rajta , így aztán semmilyen módon nem tudjuk ezt támogatni. Köszönöm szépen. (Taps a DK padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Megkérdezem képviselőtársaimat, hogy kíváne még valaki a vitában felszólalni. (Nincs ilyen jelzés.) Jelentkezőt nem látok. A vitát lezárom.

Megkérdezem miniszterhelyettes, államtitkár urat, hogy kíváne élni a felszólalás lehetőségével. (Vargha Tamás nemet int.) Nem. Köszönöm szépen.

Megkérdezem az előterjesztőt, Illés Boglárka képviselő asszonyt, hogy kíváne élni a zárszó lehetőségével. (Jelzésre:) Igen, kíván. Parancsoljon, képviselő asszony, öné a szó. 15 perc az időkerete, parancsoljon!

ILLÉS BOGLÁRKA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Nagyon röviden szeretnék hozzászólni ehhez a vitához a zárszó keretében, hiszen október 4-én volt arra lehetőségünk, hogy ezen kívül hosszabban tárgyaljunk az előttünk fekvő javaslatról, és a megszólaló képviselőtársaimnak is volt arra lehetősége, hogy a véleményüket elmondják. Most a vita során én azt tapasztaltam, hogy az ismétlés lehetőségével éltek, hiszen nem érzékeltem, hogy újabb érveket felsorakoztattak volna; azokat az érveket mondták el, amelyek október 4-én már elhangzottak.

Amikor azt kérték, hogy időbeli korlátot vezessünk be, akkor az jó lett volna számukra; most, hogy az időbeli korlát bevezetésére sor kerül, ez mégsem jó a számukra. Én azt szeretném kihangsúlyozni, hogy mi nem szeretnénk fenntartani a veszélyhelyzetet. A szomszédunkban háború dúl, és ez kényszerít minket arra, hogy fenntartsuk, időbeli korláttal együtt a veszélyhelyzetet.

Én arra szeretném kérni a tisztelt képviselőtársaimat is, hogy tegyenek meg minden tőlük telhetőt annak érdekében, hogy a szomszédunkban minél hamarabb béke legyen, a tűzszünetre minél hamarabb sor kerüljön, és minél hamarabb elinduljanak az ezzel kapcsolatos tárgyalások. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Ház! A határozathozatalokra a mai ülésnapunkon, pár perc múlva kerül sor. Addig is kérem képviselőtársaimat, hogy csöndben foglalják el a helyüket; ellenőrizzék, hogy elhelyeztéke és megfelelően elhelyeztéke a kártyájukat a szavazógépben. Ránézve a monitorra, látom, hogy még van 6 perc 16 óráig, úgyhogy erre az időszakra szünetet rendelek el, de arra kérem képviselőtársaimat, hogy akit a szükség nem kényszerít az ülésterem elhagyására, az inkább tartózkodjon bent.

(Szünet: 15.54  16.01

Elnök: dr. Latorcai János

Jegyzők: dr. Szűcs Lajos és Hiszékeny Dezső)




Felszólalások:   48-63   64-72   73      Ülésnap adatai