Készült: 2024.05.09.03:47:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

107. ülésnap (2024.03.25.),  173-182. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:47


Felszólalások:   173   173-182   183-190      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen a választ, legfőbbügyész-helyettes úr. Tisztelt Országgyűlés! Kanász-Nagy Máté, az LMP képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a miniszterelnök úrnak: „Miért van ez, Miniszterelnök Úr?” címmel. Tájékoztatom a tisztelt Országgyűlést, hogy az LMP frakcióvezetője előzetesen úgy nyilatkozott, hogy személyes válaszadást kér, így miniszterelnök úrnak távolléte miatt a soron következő azonnali kérdések órájában kell majd válaszolnia.

Most az LMP-frakció soron következő kérdést feltenni kívánó képviselője következik, aki úgyszintén Kanász-Nagy Máté képviselő úr, az LMP képviselője, aki azonnali kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszter úrnak: „Miért bünteti a kormány Budapestet a HÉV-felújítás halogatásával is?” címmel. A miniszter távolléte miatt válaszadásra Ágh Péter államtitkár urat jogosította fel. Kérdezem képviselő urat, hogy elfogadjae a válaszadó személyét, vagy a minisztertől személyesen kéri a választ.

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Elfogadom.

ELNÖK: Elfogadja. Akkor öné a szó, Kanász-Nagy Máté képviselő úr.

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Mindenki tudja, hogy Budapestnek új HÉV-kocsikra van szüksége és arra, hogy a HÉV-vonalakat felújítsák, korszerűsítsék. Erre nem majd lesz szükség, hanem most van rá szükség. De sajnos, ha most is születne meg a döntés ezekről a beszerzésekről, erről a felújításról, akkor is évekbe telne ennek a megvalósítása. Márpedig a HÉV-hálózat, amely a budapesti elővárosi közlekedés egyik gerince, gerinchálózata, most is túlterhelt, korszerűtlen, amin a tavaly év végi járatritkítás csak tovább rontott.

A közösségi közlekedés romlása azért is jelent problémát, mert az autósforgalom növekedését hozza maga után, hiszen az autós közlekedés felé tereli az embereket, az utazókat, ami a dugók növekedésével, a zajszint, a szennyezés, a zsúfoltság növekedésével jár, és egészségügyi káros hatásai is vannak. Sajnos 2020-ban lefújták a folyamatban lévő tendert, pedig ha ez végigfut, ma már az új kocsikkal lehetne közlekedni.

Költői kérdés egyébként az is, hogy miért vette el a fővárosi közlekedés szerves részét képező HÉV-hálózatot a kormány, ha nem fejleszti azt. Miért vették el ezt a fővárostól, ha nem fejlesztik?

A következő aktuális kérdéseket szeretném feltenni, amelyekre várom a választ. Mikor írják ki a HÉV járműbeszerzésére és a vonalak felújítására a tendert? Mikor szereltetnek fel kamerákat a HÉV-kocsikra, hogy legalább a biztonságot javítsák? Mikor folytatják az 5-ös metró tervezését és a gödöllői HÉV-metró összeköttetésének a tervezését? Ezek is elengedhetetlen részei Budapest távlatos fejlesztésének. Mikor lép a kormány ez ügyben? Köszönöm szépen és várom a válaszát.

(14.50)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Ágh Péter államtitkár úrnak.

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! A kérdésével azt sejteti, minthogyha a kormánynak nem lenne érdeke Budapest fejlesztése, a Budapesten élők helyzetének a javítása. Engedje meg, hogy nagy tisztelettel arról tájékoztassam, hogy az elmúlt 14 évben 2100 milliárd forint állt rendelkezésre a fővárosban zajló beruházások megvalósítása érdekében, a főváros fejlesztése érdekében, mindez azt szolgálta, hogy Magyarország fővárosa egy olyan hely legyen, amelyre minden magyar büszke lehet.

Természetesen folyamatosan sokat kell tennünk annak érdekében, hogy a helyzet napról napra jobb lehessen. Kiemelném az Építési és Közlekedési Minisztérium munkájának köszönhetően a tarifaközösséget például, amely nagy segítséget jelent például a Budapesten és az agglomerációban élők helyzetének a javítása szempontjából, hiszen számukra ez a lehetőség azt kínálja, hogy a korábbi két bérlet helyett elég egyet megvásárolniuk. Ez is egy újabb nagy előrelépés.

Ami a HÉV-eket érinti, engedje meg, hogy nagy tisztelettel arról tájékoztassam, hogy a kormány megtárgyalta a magyar vasút jövőjéről szóló tízéves stratégiai elképzelést, amelynek természetesen kiemelt célja a magyar vasút, azon belül a magyar gördülőállomány és természetesen így a HÉV-ek fejlesztése is. Ennek keretében vizsgáljuk azt, hogy ehhez milyen lehetőségeket lehet bevonni, milyen magyar kapacitások vannak ennek a megvalósítására. Azt tudom a HÉV-ek kapcsán önnek elmondani, hogy ebben a kérdésben az idei évben konkrét előrelépésről tehetünk bejelentést. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Ágh Péter államtitkár úr. Egyperces viszonválaszra van lehetősége Kanász-Nagy Máté képviselő úrnak.

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót, tisztelt elnök úr. Én várom akkor ezeket a bejelentéseket, illetve a budapestiek várják ezeket a bejelentéseket. A probléma, ugye, pont az, hogy évek óta várják, tehát évek óta nem történtek meg ezek a lépések, és hogyha a mai napon döntenének ezekről a fejlesztési célokról  ezek szerint legalább foglalkoznak ezzel a kérdéssel, ugye, vannak itt tervezések, dokumentumok, előkészítő munka, de ha a mai napon döntenének róla , akkor is éveket kellene várni, míg ezek a beszerzések lefutnak, míg megújul a HÉV pályája, míg fejlődik a kötöttpályás közlekedés.

Nem tudom, hogy el tudnae nekem árulni egy picit bővebb információt ezekről a tervekről, hogy pontosan miről akarnak dönteni, és mikor élvezhetik, mikor érezhetik a budapestiek ezeknek a fejlesztéseknek az eredményét, mikor újul meg a hálózat, mikor cserélik le a jelenlegi, tényleg retró HÉV-kocsikat. Ezeknek már réges-régen a múzeumban lenne a helyük, nem arra valók, hogy napi szinten közlekedjünk velük, iszonyatos állapotban vannak  várjuk a lépéseket. Erre válaszoljon! Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Viszonválaszra van lehetősége Ágh Péter államtitkár úrnak is.

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm. Tisztelt Képviselő Úr! Az imént éveket emlegetett. Engedje meg, hogy emlékeztessen önt arra, hogy az ön baloldali képviselőtársai éveket vettek el Magyarországtól azzal, hogy gátolták a hazánknak jogosan járó, a magyar embereknek jogosan járó uniós források megszerzését. Hogyha ezeket az éveket nem vették volna el a magyar emberektől, akkor, azt gondolom, már jóval előrébb járhatnánk. Nagyon kétszínű, gátlástalan véleményalkotás az, amikor éveken keresztül harcolnak azért, hogy Magyarország ne kapja meg a jogosan járó forrásokat, majd pedig, amikor ebből kifolyólag elmaradnak fejlesztések, akkor a kormányt számonkérik. Képviselő úr, hogyan is van ez? Mit tettek a baloldali képviselők az elmúlt években, hogy a hazánknak járó magyar fejlesztési források itt lehessenek?

Én azt tudom mondani, az Építési és Közlekedési Minisztérium nevében azt tudom mondani önnek és minden egyes képviselőnek, hogy akár a magyar, akár az uniós források rendelkezésre állása kapcsán mi azon fogunk dolgozni, hogy a magyar közlekedés ügyét előrébb tudjuk vinni. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   173   173-182   183-190      Ülésnap adatai