Készült: 2024.05.08.07:09:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

104. ülésnap (2024.03.18.),  84-89. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:20


Felszólalások:   78-83   84-89   90-95      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Berki képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Keresztes László Lóránt, az LMP képviselője, interpellációt nyújtott be az építési és közlekedési miniszter úrhoz: „Mikor kapnak támogatást a vidéki városok a helyi közösségi közlekedés működtetéséhez?” címmel. Az interpellációs kérdésre Ágh Péter államtitkár úr fog majd válaszolni. Megadom a szót Keresztes László Lóránt képviselő úrnak, frakcióvezető úrnak.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Lázár János miniszter úr év elején igen jelentős változásokat jelentett be országosan a helyközi közösségi közlekedésre vonatkozóan, ugyanakkor egy szót sem mondott arról a helyzetről, hogy a magyarországi vidéki városok egy fillér támogatást nem kapnak a kormánytól, nem kapnak a központi költségvetésből a helyi tömegközlekedés fenntartására. Így tulajdonképpen Pécsről, Debrecenről, Miskolcról, Szegedről, és valamennyi városról elmondhatjuk, hogy az ezekben a városokban élő emberek magukra maradtak e fontos, a városok életében egyébként megkerülhetetlen közszolgáltatás fenntartásában.

Több alkalommal tettem fel kérdést írásban az önök minisztériuma felé, és nem jött egyértelmű válasz; nem válaszoltak ara, hogy átgondoljáke azt a 2021-es döntést, amivel végleg kivonultak a vidéki városok helyi tömegközlekedésének a támogatásából. Az elmúlt években több alkalommal, sőt gyakorlatilag minden költségvetési vita alkalmával nyújtottam be módosítást, amely egyrészt ezeket a forrásokat országos érvénnyel behozta volna a központi költségvetésbe, hogy a vidéki városok is kaphassanak támogatást a helyi közösségi közlekedéshez. Illetve szűkebb hazám, Pécs esetében is mindig voltak módosító javaslataim, hogy megérkezhessenek ezek a fontos források Pécs városába. Sajnos a kormánypárti képviselők, a kormánypárti többség minden alkalommal leszavazta ezeket a módosításokat.

Én azt gondolom, hogy vannak olyan kérdések, amelyek nem jelenthetik pártpolitikai viták tárgyát, és ilyen egyébként a helyi tömegközlekedés fenntartása a vidéki városokban. Én pécsi vagyok; Pécsett valamennyi politikai szereplővel igyekeztem konzultálni erről, hogy ki mit gondol erről a fontos kérdésről, és egy fórumon még egy fideszes képviselő is elismerte, hogy valóban szüksége lenne a városnak ezekre a forrásokra. Sőt, még arra is igennel válaszolt, hogy képes lennee vagy kész lennee arra, hogy közösen kérjük azt a kormánytól, hogy vizsgálja felül ezeket a korábbi döntéseket, és ne hagyják magukra a vidéki városokat a közösségi közlekedés, e rendkívül fontos közszolgáltatás fenntartásában.

Nos, mivel egyértelmű válaszok eddig nem születtek, ezért a kérdéseim a következők, tisztelt államtitkár úr. Miért hozta meg ezt a döntést a kormány, a kormányoldal 2021-ben, hogy kivonult gyakorlatilag a vidéki városok helyi tömegközlekedésének a támogatásából? És vajon úgy gondoljáke, hogy nem jár neki, nem érdemli meg a vidéki városok közössége ezt a fontos támogatást? Tudjuk, hogy több millió embert érint ez a kérdés, nemcsak a vidéki városokban élő embereket, hanem mindazokat, akik naponta bejárnak dolgozni vagy tanulni ezekbe a városokba.

Számíthatunke arra, hogy változtat a kormány ezen a helyzeten? És amennyiben igen, mikor lehet erre számítani, és milyen jellegű támogatást kaphatnak a vidéki városok, hogy fenntartsák ezt a rendkívül fontos, de amúgy minden város számára megterhelő közszolgáltatást? Vane erről valamiféle egyeztetés a kormányon belül, illetve az Építési és Közlekedési Minisztérium folytate az érintett önkormányzatokkal megbeszélést annak érdekében, hogy egy ilyen jellegű támogatás visszatérhessen a vidéki városokba? Köszönöm, elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm szépen, Keresztes László Lóránt képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Ágh Péter államtitkár úrnak.

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Mielőtt válaszolnék, engedje meg, hogy megjegyezzek egy dolgot. Ön az írásban beadott kérdésében úgy fogalmaz, idézem: úgy gondolják, hogy a vidéki városok nem érdemelnek támogatást?

(15.40)

Tisztelt Képviselő Úr! Azért mégiscsak álságos ezt a kérdést megfogalmazni azzal a kormánnyal szemben, amely 2010-ben az önkormányzatok adósságát átvállalta, és ezzel tulajdonképpen 1300 milliárd forintnyi terhet vett le róluk. Ilyen szintű támogatásban 1990 óta egyik kormány sem részesítette az önkormányzatokat. Ezt ajánlom mindenkinek a figyelmébe, és ne felejtsük el, hogy ezt követően mennyi támogatás érkezett a vidéki településekre.

A kérdését több irányból is meg lehet közelíteni. Az első lehetséges mód elvi, mondhatni, jogi megközelítés, amely azt az államszervezési, filozófiai kérdést teszi fel, hogy feladatae az államnak, hogy bármely jogi személy, nevezetesen önkormányzat által vállalt feladatot támogasson. Erre a kérdésre szerintem nem adható egyértelműen pozitív válasz. Ezt csak azért hozom ide, mert egyedül a főváros esetében írja elő a törvény a helyi közlekedés fenntartását, mindenhol máshol önként vállalja az önkormányzat. Ugyanakkor önnek természetesen igaza van: mivel a megyei jogú városokban működő gazdasági, kulturális, oktatási és egészségügyi centrumok elérése a kormányzat szempontjából is kulcskérdés, ezért partnerek tudunk lenni ezután is, ahogy eddig is azok voltunk.

Rögzítsünk pár dolgot, képviselő úr! A helyi vagy az országos közlekedési rendszerek fenntartása rendkívül drága. Egy olyan szolgáltatásról beszélünk, amelyre az államnak vagy az önkormányzatoknak mindig is áldoznia kell. Jóllehet a jegyeladásokból jön a bevétel, de csak hogy érzékeltessem önnel az arányokat: a MÁV költségvetése 1200 milliárd forint, és tavaly 120 milliárd forint értékben adtunk el jegyeket, bérleteket úgy, hogy rekordévet zártunk.

Ennek tükrében egy önkormányzatnak a helyi közlekedés finanszírozásában természetesen van feladata, ezt az állam elismeri és segíti; mindenekelőtt az önkormányzatoknál marad a helyi iparűzési adó, amely az ön által említett városokban egy igen jelentős tétel. Természetesen nem akarunk más zsebében turkálni, de a vita mégiscsak anyagi természetű.

Ezen túlmenően a tisztelt képviselő urat tájékoztatom, hogy a 2022. évben a szociálpolitikai menetdíj-támogatás keretében a kedvezményes személyszállítási közszolgáltatási tevékenység során a megyei jogú városok összesen 4,68 milliárd forrást kaptak. Ugyancsak a 2022. évben a díjmentes személyszállítási közszolgáltatási tevékenységek során a megyei jogú városok összesen 3,3 milliárd forint forráshoz jutottak. Összesen 7,98 milliárd forint támogatás történt a 2022. évben.

A 2023. év első háromnegyed évében a szociálpolitikai menetdíj-támogatás keretében a kedvezményes személyszállítási közszolgáltatási tevékenységek során a megyei jogú városok összesen 3,79 milliárd forint forrást kaptak. A 2023. év első háromnegyed évében a díjmentes személyszállítási közszolgáltatási tevékenységek során a megyei jogú városokhoz összesen 2,05 milliárd forint forrás került kiutalásra. Összesen 5,84 milliárd forint támogatás történt a 2023. év első háromnegyed évében.

Természetesen minden önkormányzat megkeresését készek vagyunk mérlegelni, ahogy például a Volán irányában fennálló, évek óta húzódó adóssággal is sokáig elnéző volt a kormány. Ugyanakkor dolgozunk tovább, hiszen az ország- és vármegyebérletek sikeressége természetesen erre ösztönöz mindannyiunkat.

Szeretném megjegyezni, hogy ha az államnak a fővárossal létrejött megállapodására tekintünk, akkor azt láthatjuk, hogy egy kedvező megállapodás született, amely kedvező az államnak, kedvező az utasoknak. Az önkormányzati választások után készek vagyunk bármelyik várossal leülni és tárgyalni, egyeztetni a tarifaközösségről és az elszámolás menetéről. (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.) Az állam csak olyan megállapodást fog kötni, amely kedvező az utasoknak és kedvező az államnak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Ágh Péter államtitkár úr. Megkérdezem képviselő urat, elfogadjae az államtitkári választ.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm a szót, tisztelt elnök úr. Röviden azért reagálnék arra, tisztelt államtitkár úr, hogy 2014 környékén talán, amikor az önkormányzati adósságállományok rendezése volt, akkor nem a kormány vállalta át az önkormányzatok adósságállományát, hanem a magyar állam, tulajdonképpen a magyar adófizetők: szétterítették ezt a hatalmas adósságkupacot tulajdonképpen, és cserébe elvontak rengeteg fontos forrást és rengeteg jogkört a vidéki önkormányzatoktól és egyébként valamennyi önkormányzattól.

Tisztelt Államtitkár Úr! Én nem hallgattam túl nagy örömmel az ön válaszát, ugyanis ön világossá tette, hogy semmiféle rendszerszintű megoldást nem készítenek elő, ami ezt a rendkívül igazságtalan helyzetet kezelné, miszerint Magyarország valamennyi vidéki városában magára hagyták az ott élő embereket a helyiadó-befizetésekkel és minden egyébbel, hogy ezt a rendkívül fontos és a városok életében nélkülözhetetlen közszolgáltatást fenntartsák. Tehát itt egyértelmű és világos a beszéd: a kormány nem kíván segíteni Magyarország vidéki városainak, hogy ezt a rendkívül fontos közszolgáltatást fenntartsák.

Én arra kérem, tisztelt államtitkár úr, hogy gondolják át ezt a döntést. Ez nem előrevisz (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.), hanem gyakorlatilag egy óriási érvágás a vidéki városoknak. A válaszát ebből kifolyólag nem tudom elfogadni. Köszönöm elnök úr türelmét.




Felszólalások:   78-83   84-89   90-95      Ülésnap adatai