Készült: 2024.05.10.00:10:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

91. ülésnap (2023.11.21.),  211-212. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:15


Felszólalások:   209-210   211-212   213      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, jegyző úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! A Mi Hazánk képviselőcsoportjából napirend utáni felszólalásra jelentkezett Dócs Dávid képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

DÓCS DÁVID (Mi Hazánk): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Talán nem is a hosszú ülés, hanem az volt a legfájdalmasabb, hogy ma kultúrtörténeti mélyütéseknek lehettünk a szem- és fültanúi. Magam sem tudom eldönteni, hogy melyik fájt jobban, a baloldal által, a DK által Wass Albert, az egyik legnagyobb nemzeti írónk negatív kontextusban való említése, avagy a fideszes képviselő által említett Fülöp-szigeteki vendégmunkás, aki a „Nélküled”-et tört magyarsággal énekelte. Nekem mindkettő egyformán fájó volt.

Na de hogy a lényegre térjek, egy teljesen más témáról szeretnék beszélni. Szűkebb hazám, Nógrád vármegye példáján szeretnék egy országosan fennálló problémát bemutatni, elsőként a kormánypárti képviselőknek és az ő szavazóiknak. Ugyanis a kormány ellenzékből még erősen bírálta a vonalbezárásokat, aztán az idei évben arra vetemedett, hogy követte a baloldali kormányok példáját, és augusztus 1-jével tíz vasúti mellékvonalat zárt be. Természetesen csak átmenetileg szünetelteti a forgalmat ezeken a vonalakon, de ezt láttuk a baloldali kormányok alatt, hogy ezeken a vonalakon aztán már soha nem járt vonat.

Reméljük egyébként, hogy a Fidesz-kormánynál ez nem így lesz, hiszen maga Lázár János építési és közlekedési miniszter mondta azt, hogy ahol ellenállásba ütköznek ezek a vonalbezárások, illetve forgalomszüneteltetések, ott felülvizsgálják majd ezt a dolgot.

Mi ezt reméljük, hiszen nálunk, az északi gúnyhatár mentén a balassagyarmat-ipolytarnóci vonalra is lakat került. Ez a vonal egyébként 1896-tól működött, és egészen Losoncig ért, az volt a csomópont. Tehát a hatvanas években sajnos értelmét veszítette, hiszen a másik vége nem Balassagyarmatig, hanem Ipolyságig ért. Természetesen a Trianon előtt épülő vonalról el kell mondani, hogy ennek a valódi értelme akkor volt, hiszen most a semmiből sehová vezet, de amikor Ipolyságot kötötte össze Losonccal, akkor egy kiemelten fontos, gazdaságilag is fontos vasútvonalról beszéltünk. A hatvanas években viszont felszedték Ipolyság és Drégelypalánk között azt a 6,6 kilométeres szakaszt, amelynek a visszaépítése egyébként feltétlenül fontos lenne, hiszen az Ipoly-völgyi vasút ekkor nyerhetné el valódi értelmét.

Azt gondoljuk, hogy hazánkban óriási lehetőségekként kéne tekinteni a vasútvonalakra mind a személyszállítás, mind a teherszállítás terén, főleg azért, mivel a teherszállítás, ha ez a 6,6 kilométeres szakasz visszaépülne, akkor mind a szlovákok, mind a lengyelek által egy keresett dolog lenne. Arról nem beszélve, hogy a szlovák személyszállítás már régen jelezte az igényét, hogy ő ezt a vonalat szeretné működtetni és üzemeltetni.

Idén lejár az a szolgáltatási szerződés, aminek keretén belül eddig a MÁV-Start végezte ezt a szolgáltatást ezen a vonalon. Reméljük, hogy ha a MÁV-Start nem is tud elégséges szolgáltatást biztosítani az itt élőknek, akkor legalább kiadja olyanoknak, akik ezt meg tudják tenni.

A teherszállítás terén talán érdemes elmondani, hogy a világ összes vasútja úgy működik, hogy a teherszállítás hozza a pénzt, a személyszállítás pedig sajnos viszi, de a kettő egyvelegéből talán valamilyen szinten fenntartható vasutat lehet elérni és eredményezni. Nálunk ezt a baloldali kormányok értelemszerűen szabotálták, hiszen eladták a teherszállítást, így a vasúton lévő áldatlan állapotok sajnos egy régebbi gyökerű dologra vezethetők vissza. Elmondható, hogy az elmúlt 30 év hibás politikai vezetései züllesztették le odáig a Magyar Állavasutakat, ahol jelenleg is található.

Márpedig fontos azt is elmondani, hogy a fővároshoz közeli vármegyékben a minden reggel szokásos dugók igen nagy problémát okoznak az ott élőknek, éppen ezért a vasutat nem leépíteni, hanem fejleszteni lenne szükséges, már csak azért is, mert az agglomeráció határa lényegesen ki van tolódva, a nagyon drága ingatlanárak miatt a fővárosból és annak közvetlen szomszédságából vidék felé próbálnak nyitni a fiatalok is, hiszen ott tudják megvenni az ingatlanokat.

De hogyha a közösségi közlekedést, aminek a kormány feltétlen és elkötelezett híve, nem fejlesztjük emellett, és nem próbáljuk ezt a lehetőséget megadni számukra, akkor sajnos a mobilitásukat tesszük kockára, és egészen egyszerűen nem fognak tudni olyan kényelmesen munkát vállalni, ami kevés ingázással és kis idővel telne, ahelyett, hogy a vasúttal és közösségi közlekedéssel megpróbálnánk ezt a problémájukat orvosolni.

Éppen ezért a Mi Hazánk Mozgalom elfogadhatatlannak tartja, hogy a kormány fejlesztés helyett lakatot tesz a vasútvonalakra, és reméljük, hogy a jövőben ez a tendencia változni fog. Köszönöm szépen a szót. (Taps a Mi Hazánk soraiból.)




Felszólalások:   209-210   211-212   213      Ülésnap adatai