Készült: 2024.05.09.12:38:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

75. ülésnap (2023.07.03.),  230-233. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:40


Felszólalások:   226-229   230-233   234-237      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, Menczer Tamás államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Herczeg Tamás, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „Mikorra készül el az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és az M5 autópálya közötti befejező szakasza?” címmel. Herczeg Tamás képviselő urat illeti a szó.

(20.10)

HERCZEG TAMÁS (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Minden kilométerjelző táblának örülünk, ami mutatja, hogy gyarapodik az M44-es gyorsforgalmi út, de az igazi mérföldkő számunkra az lesz, amikor elkészül az utolsó két szakasz is Lakitelek és Kecskemét között.

Egy település, egy megye elérhetősége rendkívül fontos a láthatósága szempontjából; rendkívül fontos, akár ha a turisztikai szempontokat tekintjük, akár ha a tőkevonzó képességet tekintjük. Ugye, nekünk van teendőnk bőséggel, ha azt szeretnénk, hogy Békés megye felzárkózzék az országos átlaghoz akár az egy főre eső jövedelem szempontjából, akár a nemzeti jövedelem gyarapodása szempontjából, akár a befektetett tőke mennyisége szempontjából.

Jó hír, hogy a 120-as vasútvonal Békéscsaba és Lőkösháza, az országhatár között kétvágányúvá válik majd. Jó hír az is, hogy a kormányzat nem tett le a reptérfejlesztésről, de a mi legfontosabb, közvetlen célunk most az, hogy Békéscsaba és Budapest között a kétszer kétsávos gyorsforgalmi út végre elkészüljön; ezzel Békéscsaba, Békés megye is bekapcsolódik végre a teljes országos autópálya-hálózatba; ezzel a közlekedésbiztonság javulni fog. Akik azon az öt településen laknak, amelyek Békéscsaba és Kecskemét között naponta nagyon nagy forgalmat voltak kénytelenek elviselni amiatt, mert az M44-esnek az a szakasza nem készült el, érzik ennek a hasznát. Érezzük közlekedésbiztonság, környezetvédelem, gyorsaság szempontjából azt a nyolcvan-egynéhány kilométert, ami elkészült, de az igazán fontos kérdés az, hogy mikorra lesz készen a teljes autóútszakasz.

Ezért tisztelettel kérdezem államtitkár urat, hogy mikorra tehető az az időpont, amire a két utolsó szakasz is elkészül. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, Herczeg Tamás képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Csepreghy Nándor államtitkár úrnak.

CSEPREGHY NÁNDOR építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy Lázár János miniszter úr és a kormány nevében először is gratuláljak Békéscsabának és önnek a múlt héten átadott vásárcsarnokhoz! Békéscsaba nagyon sokat fejlődött az elmúlt években, ez részben önöknek is köszönhető.

Mint azt ön is, képviselő úr, illetve az egész Országgyűlés nyilvánossága tudhatja, ma vidékbarát kormánya van az országnak, hiszen 2022-re mintegy 20 megyei jogú várost lehet gyorsforgalmi, kétszer kétsávos úton elérni, megközelíteni. Ez egy álom volt a vidéki Magyarország számára. Ezt az álmot, azt gondolom, teljesítettük, és tovább is megyünk ebben a tekintetben, hiszen a vidék átjárhatósága, az emberek mobilitásának olcsó és hatékony biztosítása kiemelt célkitűzése a kormánynak és így az építési és közlekedési miniszternek is.

Annak köszönhetően, hogy új utak építésére és felújítására 4000 milliárd forintot költöttünk az elmúlt 12 évben, meg tudtunk valósítani 703 kilométer új gyorsforgalmi utat, és fel tudtunk újítani mintegy 6560 kilométer fő- és mellékútvonalat.

Ami pedig az M44-M5 összekötését illeti, a projekt két részre bomlik: egyrészt egy Lakitelek-Szentkirály, másrészt pedig egy Szentkirály-M5-ös autópálya közötti szakaszra. Tisztelt képviselő úrnak azzal a jó hírrel szolgálhatok, hogy mind a két beruházás kivitelezése zajlik. A Lakitelek-Szentkirály közötti szakasz 2024. év elejére, a Szentkirály-M5 közötti szakasz pedig ’25. második negyedévére elkészülhet; ez összesen 181 milliárd forintnyi beruházást jelent.

Ezenfelül pedig a 44-es számú főút felújítása is zajlik az M44-es fejlesztése mellett, amely beruházással Kecskemét megközelíthetősége is javulni fog akár Békéscsaba, akár pedig a főváros átutazó közönségének.

Azt tudom tehát képviselő úr kérdésére válaszolni, hogy 2025 nyarára a főváros és Békéscsaba között a menetidő a jelenlegi 2 óra 45 percről 2 óra-2 óra 15 percre csökkenhet. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   226-229   230-233   234-237      Ülésnap adatai