Készült: 2024.05.09.18:55:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

96. ülésnap (2023.11.30.),  2-4. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 8:57


Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSÁRDI ANTAL (LMP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! A Kúria a héten lehetővé tette, hogy népszavazást tartsunk vagy kezdeményezzünk a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló törvény visszavonásáról. Értelemszerűen arról szeretnék beszélni, hogy miért is fontos, hogy ezt a törvényt visszavonja a magyar Országgyűlés.

Ez a törvény a törvénytelenség törvénye. Azért nevezem így, mert ez az a törvény, amely gyakorlatilag jogszabályba foglalja, hogy adott beruházásoknak, amelyek a kormánynak kedvesek, hogyan és miért nem kell betartaniuk egyéb szabályokat. Egyértelműen el lehet mondani, hogy ez egy igazságtalan törvény, ez a társadalom ellenében ható törvény, és itt meg kell jegyezni, hogy a társadalom legalapvetőbb csoportjait sérti és sértheti.

Érdemes megnézni, hogy milyen területeken is állapíthat meg eltérő szabályokat rendelettel a kormány a törvény alapján: az eljárási díjak mértéke és módja; az érintett telek mérete és közterületek használata, annak időtartama; eljáró hatóságok kijelölése; területrendezési, településrendezési, építési, telekátalakítási szabályok; örökségvédelmi szabályok; tűzvédelmi követelmények. A környezetvédelmi és fás szárú növények védelmére vonatkozó követelményeket nem kell betartaniuk, illetve az ehhez kapcsolódó eljárási szabályokat; a kártalanítási szabályokat nem kell betartani ezeknek a kiemelt beruházásoknak; kapcsolódó közművek építésének a szabályait sem kell betartani; és a beruházásra vonatkozó tájékoztatási szabályokat sem.

Mit is jelent ez a gyakorlatban? Ez azt jelenti, hogy ha egy ilyen kiemelt beruházás elindul, akkor az érintett lakosság tájékoztatása nem kötelessége sem beruházónak, sem építtetőnek, hogy tájékoztassa a területen élőket.

Nem kell betartaniuk környezetvédelmi szabályokat. Ennek az a következménye, és erre millió példát láttunk, hogy súlyos környezetszennyezés történik párhuzamosan a beruházással vagy kifejezetten annak érdekében. Őrület, hogy bele merték írni ebbe a törvénybe, hogy a tűzvédelmi követelményeknek nem kell megfelelniük azoknak a beruházásoknak, amelyeket e törvény alapján indítanak.

Szeretném jelezni, hogy nem az a cél, és nem az az ok, hogy ne legyenek állami beruházások. Azt követeljük, és azt gondolom, hogy ez egy jogos követelmény, hogy az állami beruházások is, a nagyberuházások is igenis tartsák be a vonatkozó szabályokat.

De ennél sajnos egy kicsit rosszabb a helyzet, hiszen mára annyira fellazították ezt az egyébként eredetileg még az előző kormány alatt hozott szabályt, hogy mára gyakorlatilag olyan magánberuházásokat is kiemeltté tettek, ahol a közérdek nyomokban sem jelenik meg. Hotelépítések tucatjai történtek meg kiemelt beruházásként úgy, hogy egyébként semmilyen közérdek nem köthető magához a beruházáshoz. Egyértelműen el kell mondani, hogy nem lehet Magyarországnak egyik törvénye sem olyan, amely a magyar állampolgárok érdeke ellen van, és ez a törvény ilyen.

Azt gondolom, hogy nagyon érdekes következő heteknek és hónapoknak nézünk elébe, mert a népszavazási kampány során részletesen be fogjuk mutatni, hogy milyen veszteségek is érhetik, illetve érték Magyarországot csak ennek a törvénynek az eredményeképpen. Néhány példát szeretnék mondani: ilyen a Liget-projekt vagy ilyen a Fertő tavi beruházás, ami a legplasztikusabban mutatja be, hogy milyen károkat is képes okozni ez a törvény. Gyakorlatilag tönkretették a Fertő tó eredeti természeti értékeit, és egy őrületes betonkockát álmodtak a helyére. Azt gondolom, hogy ilyen példát tucatszámra tudnánk még mondani, és a népszavazási kampány során el is fogjuk mondani. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A képviselő úr elhangzott napirend előtti felszólalására a kormány részéről Ágh Péter államtitkár úr válaszol. Parancsoljon, államtitkár úr, öné a szó.

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Azt, hogy a magyar demokrácia működik, azt gondolom, bizonyítja az önök kezdeményezésének a sikere. Mi azt tudjuk javasolni mindenkinek, hogy bármilyen javaslata van népszavazás kezdeményezésére, forduljon az illetékes szervekhez, indítsa el ezt a kampányt, és amennyiben sikerrel jár, azzal kapcsolatban lehet népszavazást tartani. Hozzáteszem, hogy az elmúlt időszak hasonló jellegű kezdeményezései kapcsán azt láthattuk, hogy a népszavazásra vonatkozó aláírások összegyűjtése már nem ment olyan sikerrel. Mindenesetre bármennyire is szidni szokták önök a magyar demokráciát, annak a sikeréről és működőképességéről szól ez a döntés.

Ami az ön által felvetett témát érinti, én szeretném emlékeztetni a képviselő urat arra, hogy ez a bizonyos jogszabály 2006-ban lett elfogadva. 2006-ban nem ez a kormány kormányzott.

Az elmúlt időszakban pedig az Építési és Közlekedési Minisztérium egy nagyon komoly munkát kezdett el annak érdekében, hogy azok a beruházások, amelyek fontosak Magyarország számára, egy új szabályozási környezetben kerülhessenek megvalósításra. Ezért került a tisztelt Ház elé az állami beruházásokról szóló törvény, és ezért került a tisztelt Ház elé a magyar építészetről szóló törvény. Mind a kettő tulajdonképpen egy teljesen új környezetet kíván teremteni a beruházások számára, legyenek azok állami beruházások vagy magánberuházások.

Azt kívánjuk elérni, hogy minőségi módon lehessen építeni, olyan minőségi módon, amely tiszteletben tartja mindazokat a szempontokat, amelyek adott esetben akár az államnak, akár különböző közösségeknek fontosak lehetnek.

(12.10)

Szeretném felhívni a képviselő úr figyelmét arra, hogy önnek volt egy vitája a gazdasági bizottsági ülésen, ha jól emlékszem, miniszter úrral, és ott már nyilvánvalóvá tette miniszter úr az ön irányában is, hogy ezen a téren milyen változások várhatók. Én azt tudom elmondani önnek, hogy biztosak lehetünk abban, hogy szűkítésre kerül a kiemelt státuszra kerülő beruházások köre  természetesen vannak olyanok, amelyek erre alapot és indokot adhatnak a jövőben , mindenesetre a két új jogszabály, amelyet említettem, azt gondolom, hogy egyértelműen rendet fog tenni ebben az ügyben.

Arra pedig szeretném felhívni a figyelmét, hogy a Fertő tó ügyében mindaz, amit elmondott, nem igaz. Ha megnézi azt, hogy mi történt most, milyen lépéseket tett az Építési és Közlekedési Minisztérium azért, hogy a Fertő tó használható és szép turisztikai vonzereje legyen Magyarországnak, akkor, azt gondolom, talán az ön tetszését is el fogja nyerni. Kiírtuk ugyanis azt a közbeszerzést, amelynek az eredménye az lesz, hogy a tervezés és kivitelezés révén a soproniak, a Sopron környékiek visszakaphatják a Fertő tavat, és egy zöldfejlesztés fog tudni ott megvalósulni. Abban hiszünk, azt gondoljuk, hogy amit Ausztriában szabad és lehet a Fertő tó turisztikai vonzereje szempontjából az emelés tekintetében, azt talán a magyar oldalnak is szabad.

Én azt kívánom képviselő úrnak, hogy a Fertő tó tekintetében a magyarok oldalára álljon, ne pedig az osztrák gazdasági erők által szajkózott érveket hangoztassa itt, a magyar parlamentben. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai