Készült: 2024.05.11.10:34:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

83. ülésnap (2023.10.24.),  196-199. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:48


Felszólalások:   192-195   196-199   200-203      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Fónagy János államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Menczer Tamás, a Fidesz képviselője, államtitkár úr, kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „Hol tart az M1-es autópálya pátyi lehajtójának és a Pátyot nyugati irányból elkerülő útnak a kivitelezése?” címmel. Menczer Tamás képviselő urat, államtitkár urat illeti a szó.

MENCZER TAMÁS (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A helyzet az, hogy Buda környéke remek hely, ezért az elmúlt években, évtizedekben rengetegen költöztek a térségbe, és az őszinte igazság az, hogy a robbanásszerű lakosságszám-növekedéssel az infrastruktúra nem tudott lépést tartani, legyen szó útról, járdáról, óvodai, iskolai férőhelyről, ivóvízről, szennyvízről vagy éppen a közlekedésről.

Most, hogy ez hogyan alakult ki, erről szintén hosszan lehetne beszélni, ki visel ezért felelősséget. Egy biztos, soha nem a képviselő és a kormány dönt arról, hogy egy adott településen mennyien laknak. De most ezen már túl vagyunk, történt, ami történt az elmúlt évtizedekben, a megoldásokra koncentrálunk.

Az egyik neuralgikus pont a közlekedés. Nagyban javítaná a Buda környékiek helyzetét, ha elkészülne és befejeződne a pátyi autópálya-lehajtó és a pátyi elkerülő út. A kormánydöntés mindezekről úgy született, úgy tudtam átnyomni, hogy a Covid idején az én miniszterem, Szijjártó miniszter úr vezette a gazdaság újraindításáért felelős operatív törzset  és az ő támogatásával, miniszter úr támogatásával tudtam átnyomni ezt a kormányon , és döntés született a pátyi autópálya-lehajtóról a nyugati elkerülőről, illetve a Pátyot Telkivel összekötő út felújításáról is. Ez utóbbit a jelenlegi háborús szankciós helyzetben most nem tudjuk megcsinálni, de belátható időn belül ezt is szeretném.

Azonban tehát az autópálya-lehajtó és a pátyi elkerülőről döntés született, ezek készülnek, 5,8 milliárd forint ennek a két beruházásnak az értéke, és természetesen kapcsolatban vagyok államtitkár úr munkatársaival, természetesen figyelem a munkát, és a jelenlegi információ az, hogy az autópálya-lehajtó még az idén elkészül, a pátyi elkerülő pedig jövő tavasszal.

Arra szeretném tisztelettel kérni államtitkár urat, hogy itt az Országgyűlésben, a parlamentben is erősítse meg ezeket az információkat, amelyek rendkívül fontosak a Buda környéki emberek számára. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen Menczer Tamás képviselő úr, államtitkár úr. Válaszadásra megadom a szót Ágh Péter államtitkár úrnak.

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Elöljáróban szeretném megköszönni, hogy a kérdésével lehetőséget ad arra, hogy a tisztelt Ház előtt beszéljek egy ilyen fontos kérdésről. Biztosíthatom, hogy a kormány ebben a nehéz helyzetben nemcsak beszél a közlekedésről, az infrastruktúra fejlesztéséről és ennek a korszerűsítési szükségességéről, hanem tesz is érte, hogy ezzel kényelmesebbé és élhetőbbé tegyük az emberek mindennapjait.

Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy Magyarországon a legtöbb gyorsforgalmi út, a legtöbb autópálya és a legtöbb útfelújítás a jelenlegi kormány hivatali ideje alatt valósult meg. Csak egy számot engedjen meg, hogy ismertessek önnel: Pest megyében az elmúlt 12 évben 201 kilométer újút- vagy útfejlesztés valósult meg, összesen 553 milliárd forint értékben.

Tisztelt Képviselő Úr! Amint viszont ön is említette, a szóban forgó projektet valóban a háború és a szankciók miatt ránk nehezedő nehéz gazdasági helyzet kontextusában kell értékelnünk. Mindezek fényében örömmel tudom tájékoztatni a képviselő urat, hogy a kivitelezés első ütemén, azon a bekötő úton még idén befejeződnek az építési munkálatok, míg a második ütem, azaz a nyugati elkerülő út kivitelezésének a befejezése és forgalomba helyezése 2024 tavaszán várható. Ezáltal kijelenthető, hogy Páty bekötése az M1-es autópályához az első ütem tekintetében még az idei évben megtörténik azzal, hogy a projektben szintén kiépülő elkerülő szakasz  ez tehát a 2-es ütem  átadására a jövő évben kerül sor.

A kormány tehát ebben a nehéz helyzetben is kiemelt prioritásként kezeli Magyarország közúti közlekedésének fejlesztését. Fő célunk továbbra is a közúti közlekedés színvonalának folyamatos javítása. Köszönöm ebben a képviselő úrnak, államtitkár úrnak a munkáját, hiszen kijelenthető az, hogy Páty bekötése megtörténik, és abban, hogy ez a munka megvalósulhatott, nagyon komoly érdemei vannak önnek, és köszönjük, hogy ezzel segíti a mi tárcánk munkáját is. Köszönöm a szót. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   192-195   196-199   200-203      Ülésnap adatai