Készült: 2024.05.09.19:13:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

9. ülésnap (2022.06.08.),  124-125. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:18


Felszólalások:   122-123   124-125   126      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Varju László képviselő úr, a DK képviselője: „Mi történik Újpesten?” címmel. Megadom a szót. Parancsoljon!

VARJU LÁSZLÓ (DK): Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Folytatom azt a hagyományomat vagy talán inkább szokásomat  inkább így mondom , hogy időről időre beszámolok arról, mi történik a választókerületünkben, hogy azokról a jó gyakorlatokról essen szó, amit akár más is magáévá tehet. Most azonban egy picit eltérek ettől, mert itt egy konkrét fejlesztési ügyről fogok beszélni, amelynek fontos mérföldkövéhez érkeztünk.

A választókörzetemben állandó téma maga a közlekedés, ugyanis a főváros peremén lévő kerületbe nap mint nap több ezer ember érkezik az agglomerációból, utaznak, és valamilyen formában Újpesten és Angyalföldön keresztül jutnak a városba. Hosszú ideje lóg a levegőben az aquincumi híd ügye, ennek a lehetősége, hogy ez lehet a megoldás, egy közlekedési könnyítés, ami azt jelentené, hogy Óbudáról könnyebb átjutni Újpestre, nem pedig nagy kerülővel. De hogy ezt el lehessen dönteni, a tervezőkkel együttműködve egy olyan vita indult el, egy olyan közvélemény-kutatás, hogy tulajdonképpen a megépítésnek melyik formáját legyen érdemes választani.

A BKK-val együttműködve honlapon megosztásra kerültek ezek a változatok, amelyek lényegében arról szólnak, hogy ezekben a szabályozási tervekben egy új északi híd megépítése szerepel. Aquincumnál, a Pók utcától indulva a Váci útig épülne meg ez a híd, és ezen a vonalon, az újpesti vasúti hídon, amelyet a köznyelv északi összekötő vasúti hídként emleget, és amelyen egyébként jelenleg is van egy vasúti híd, gyalogos-kerékpáros kapcsolat létesülne a Duna két partja között.

(15.40)

Ugyanakkor autóval és a BKK járataival a jelen pillanatban is csak egy nagy kerülővel lehet, tehát ma is gyalogosan lehet átjutni, de egyébként autókkal csak nagy kerülővel lehet ezt megtenni. Ez a kerülő az oka annak, hogy egyébként nagyon sokan jönnek sokkal beljebb a városba, és éppen ezért indokolt lenne ennek a hídnak a végiggondolása. Egy új híd rövidebb, gyorsabb utazásokat tenne lehetővé Budapest északi területei között. Ez nemcsak az itt közlekedők életét könnyíti meg, hanem a felesleges kerülők megszüntetésével lehetőséget teremt arra, hogy további forgalomcsillapító intézkedéseket lehessen bevezetni és ennek megfelelően erről gondoskodni.

De tulajdonképpen mire is van szükség? Hiszen sokat változtak itt az elmúlt időszak alatt a közlekedési szokások, és a tágabb lakókörnyezetünkkel kapcsolatos elvárások is mást jelentenek ma már. Vannak olyan vélemények, amelyek szerint nincs szükség újabb hídra, és éppen ezért nagyon indokolt, hogy erről párbeszédet folytassunk az emberekkel. Ez azt jelenti, hogy egyébként az érintett III. kerületi, IV. kerületi, XIII. kerületi, sőt a XV. kerületi önkormányzatokkal együtt kell ezt a munkát elvégezni.

A Fővárosi Önkormányzat vezetése láthatóan elkötelezett a közlekedés fejlesztése mellett, és ezért fontosnak tartja, hogy a híd és a kapcsolódó úthálózat ne terhelje indokolatlan mértékben a közvetlenül érintett lakókörnyezetet. Ezt maga a lakosság is kifejtette. Mérsékelt autóforgalmat, közösségi közlekedési kapcsolatokkal bíró hidat tart kedvezőnek egyébként az előző közvélemény-kutatás, véleménynyilvánítás alapján. A megkérdezettek elsődlegesen az autópálya jellegű híd építésétől tartanak, tehát ők ilyet nem akarnak, és ezt a fejlesztést nem támogatják. A válaszolók azt szeretnék, hogy alacsonyan maradjon az autóforgalom, és ne növekedjen a zaj- és a légszennyezettség.

A Budapesti Közlekedési Központ a Fővárosi Önkormányzat megbízásából most részletes megvalósíthatósági tanulmányt készít, és ennek a határideje június 8-án, tehát a mai napon lejár, és ennek megfelelően az új ismeretek alapján lehet majd dönteni. Én mindenesetre már előzetesen szeretném felhívni a figyelmet, hogy bármely változat is kerül elő, bármilyen híd megépítésének előfeltétele, hogy az M0-s híd, illetve az M0-s körgyűrű bezárásra kerüljön, anélkül az egész nagyon keveset ér. Nekem ez a javaslatom. A nyomvonal jelentős részét, ha alagútban is kell elvezetni, meg kell tenni, mert akkor ér valamit a közlekedési fejlesztés. Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmet.




Felszólalások:   122-123   124-125   126      Ülésnap adatai