Készült: 2024.05.08.22:29:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

50. ülésnap (2023.03.06.),  147-158. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:59


Felszólalások:   145-146   147-158   159-160      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tájékoztatom, képviselő úr, hogy miniszter úrnak a harmadik soron következő azonnali kérdések órájában kell válaszolnia.

Tisztelt Országgyűlés! Lukács László György, a Jobbik képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „Mit gondol erről, Miniszter úr?” címmel. Miniszter úr távolléte miatt  már itt van államtitkár úr a teremben  válaszadásra Csepreghy Nándor államtitkár urat jogosította fel. Kérdezem képviselő urat, elfogadjae a válaszadó személyét, vagy személyesen miniszter úrtól kéri a választ.

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Elfogadom a helyettesítést. Köszönöm.

ELNÖK: Megértésüket kérem, hirtelen ránéztem államtitkár úrra, aztán kiderült, hogy Nagy Bálint államtitkár úr van itt. Megértésüket kérem, ilyen gyors bevonulásnál ez előfordul. Államtitkár úr, megértését kérem a névtévesztés miatt. Öné a szó. Visszaállítjuk az órát.

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Mától 10 százalékkal emelkedik a taxizás. Mondhatnánk, hogy nem kértünk ilyen ajándékot, de kinek mit intéztek. Sőt, szűk egy év alatt 45-57 százalékkal emelkedett a taxiknál a fuvardíj, és a taxizás ára ennyivel drágult meg a felhasználóknak.

De ennek nem kellene egyébként így lennie, ha valódi verseny lenne a személyszállításban, és ha kihasználnánk az információtechnológia adottságait akkor lehetne, és nyílna lehetőség arra  ami egyébként hazánkban egy erős szektor , hogy jobban járjanak maguk a felhasználók, azok, akik taxival szeretnének közlekedni.

Emlékszünk még arra, amikor a taxisok akaratát önök mindenben kiszolgálva, és mindennek eleget téve lényegében a közösségi gazdasághoz tartozó fuvarmegosztást Magyarországról száműzték, és maradt egyedül a nagyvárosi közlekedésben a taxizás mint egyetlen igénybe vehető lehetőség. Az Uber és ennek az egyéb társai gyakorlatilag Magyarországról elmenekültek, ezzel maguk mögött hagyva azokat az egyébként legkisebb vállalkozásokat, egyéni vállalkozókat vagy akik kiegészítésként akarták ezt a munkát végezni, akik számítottak erre a jövedelemre.

Nemcsak hogy segítség lenne a személyszállítási versenyben, ha a közösségi gazdaság ismét visszatérhetne Magyarországra, de olcsóbbá is tenné ezt a közlekedési módot. Sőt, nyugodtan mondhatjuk azt is, hogy gyorsabbá tenné a fuvarozást, hiszen hamarabb lehetne taxihoz, hamarabb lehetne gépjárműhöz jutni. Így ez jó lenne nemcsak a kisebb vállalkozásoknak is, de letörné a nagy taxiscégeknek a meglévő vállalkozását, amelyek most már, mondhatjuk úgy, hogy pofátlanul magasra emelik  egyetértésben sok döntéshozóval  az árakat.

Mindezekre tekintettel érdemes tehát tisztázni, államtitkár úr, vane lehetőség a szabályozás megváltoztatására; igénybe veszike a XXI. századi segítséget ebben; ki akarjuke használni a sharing economy előnyeit a vállalkozni akaró emberek javára; és akarjuke segíteni azokat a legkisebb vállalkozókat, akik ismételten részt szeretnének venni. Mi jobboldali konzervatívként úgy gondoljuk, hogy övék a lehetőség, és nekik teret kell biztosítani a vállalkozásra. Azt kérdezzük, hogy a kormány is így látjae ezt. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiból.  Rétvári Bence: Az Uber-dollárok gurulnak a Jobbik felé.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Nagy Bálint államtitkár úrnak. Parancsoljon!

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Képviselő úr, engedje meg, hogy hadd kezdjem azzal, hogy a kormány számára kiemelten fontos a közlekedés, azon belül is a közösségi közlekedés is és természetesen az egyéni közlekedés is. A különböző szervezetekkel, így a taxisszervezetekkel is felül fogjuk vizsgálni, és egyeztetést folytatunk a lehető legjobb megoldás érdekében.

Azonban engedje meg, ha már a közlekedéssel kapcsolatban szót kaptam, akkor hadd fejezzem ki azzal kapcsolatos észrevételemet, hogy azt gondoljuk, a tervek szerint május 1-jétől bevezetésre kerülő vármegyebérlet és országbérlet nagyon nagy segítséget fog nyújtani egyrészt gazdasági szempontból, másrészt helyben maradás szempontjából is, hiszen akár Budapesten, akár az agglomerációban, akár a térség szempontjából, akár a vidék, akár a vidéki falvak szempontjából is egy olyan lehetőséget ad, ahol nagyon kedvező körülmények között tudják igénybe venni a magyar emberek mind a vasúti, mind pedig az autóbuszos közlekedést.

Ezzel kapcsolatban szeretném azt is elmondani, hogy mind a megyei jogú városokra, akár a fővárosra is természetesen igaz az, hogy az ehhez való kapcsolódásban, a vármegyebérlethez való kapcsolódásban várjuk a polgármestereknek azt az együttműködését, amivel konkrétan az adott települések határain belül is még kedvezőbbé tudjuk tenni ezeket a közösségi közlekedéseket. Ebben szívesen várunk minden polgármestertől visszajelzést.

Azt gondolom, hogy ez lesz az egyik olyan legjelentősebb fejlesztés a következő időszakban, a közlekedés, azon belül is a közösségi közlekedés szempontjából, amivel valóban érdemi segítséget tud nyújtani a kormány a magyar embereknek. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Viszonválaszra megadom a szót képviselő úrnak.

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a válaszát, államtitkár úr. Az a fő célkitűzésünk, hogy olcsóbbá tegyük ezt a fajta közlekedési módot. Az olcsóbbá tételt pedig versennyel lehet elérni.

Világos, hogy az emberek érdekét nem szolgálja az, amit most a taxisok ebben az esetben tesznek. Ezért kell megfontolni, hogy a közösségi szolgáltatásokat, ezeket a megosztós szolgáltatásokat bevezessük. Fontos, hogy úgy, hogy mindezek mellett a szélsőségektől mentes, tisztességes szabályozást kialakítsuk, tehát hogy egyenlő feltételek mellett lehessen igénybe venni, mert mégiscsak az a szándékunk, hogy olcsóbb legyen ez a fajta személyszállítási mód.

És itt feltehetjük azt a kérdést is, hogy ugyan nem mindegye bárkinek  szerintem teljesen mindegy , hogy például a Bajcsy-Zsilinszky úton vagy a Nagykörúton milyen autóban ülünk a dugóban, de az biztos, hogy minél hamarabb jutunk valamilyen taxihoz, annál hamarabb a helyünkre érünk. És nem a központi, különösen nem a fővárosi közlekedést akartam kritizálni, hanem lényegében elmondani azt, hogy sokkal hamarabb lehet taxihoz jutni.

A dugók kérdésének megoldása természetesen egy másik dolog. Mi az autósok pártján állunk ebben, mi azt szeretnénk, hogy ez megoldódjon. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

De visszatérve az egészre és a témára, szerintem az a kérdés valid, és elnézést, hogy visszaélek a biztosított időkerettel…

ELNÖK: Erősen.

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): …hogy meddig hagyjuk még, hogy az egekbe emelkedjenek a taxizás költségei. Erre a kérdésre várjuk a válaszokat. Köszönöm. (Taps a Jobbik soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm. Viszonválasz illeti meg államtitkár urat. Öné a szó.

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Én azt gondolom, hogy ennél kedvezőbb, az előbb említett vármegyebérletnél, illetve országbérletnél kedvezőbb és környezet szempontjából is leginkább kíméletes tömegközlekedési módot nem tud senki sem javasolni, hiszen beszélünk 9450 forintos, illetve 18 900 forintos összegekről. A diákok esetében nem éri el az ezer forintot az, hogy egy vármegyebérletet korlátlanul tudjanak használni a fiatalok. Azt gondolom, hogy ma ez a legkedvezőbb tömegközlekedési forma.

A főpolgármester urat ért kritikáival kapcsolatban szintén azt tudom mondani, hogy ha a főpolgármester úr is érdeklődik a vármegyebérlet bevezetése tekintetében akár Budapest területén belül, akkor állunk rendelkezésre. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:   145-146   147-158   159-160      Ülésnap adatai