Készült: 2024.05.29.13:14:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

64. ülésnap (2023.05.04.), 10. felszólalás
Felszólaló Dudás Róbert (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:33


Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DUDÁS RÓBERT, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársak! Tisztelt Államtitkár Úr! A Jobbik-Konzervatívok közössége mindig üdvözli azon változásokat, amelyek a bürokráciacsökkentést, valamint a hatékonyabb és egyszerűbb ügyintézést célozzák. A közműszolgáltatásokkal kapcsolatban különösen nagy szükség van erre.

Egyetértek önökkel abban, az ügyfelek célja az, hogy a különböző közműszolgáltatásokat biztonságban tudják igénybe venni, az ügyeiket gyorsan és pontosan intézzék, és az őket érintő változásokról mindig időben és teljeskörűen értesüljenek. Sajnos azonban a valóságban ez egyáltalán nincs így. Gondoljunk csak a számlákra, amelyek olyan bonyolultak, hogy  mondhatom azt is – nagyjából akkor lehet rajtuk elmenni, ha valaki leteszi őket a földre. Pláne így van ez a rezsicsökkentés megszüntetése, részleges megszüntetése óta, mert azóta a számlákon adott esetben két ár is szerepelhet, nem beszélve arról, hogy valakinek diktált vagy becsült a fogyasztása. De telefonos és a személyes ügyintézés esetén sem jobb a helyzet. Áldatlan állapotok voltak a rezsicsökkentés változása idején az MVM ügyfélszolgálatánál. Esőben, ködben órákig az utcán voltak kénytelenek várakozni az ügyfelek, köztük mozgáskorlátozottak, valamint számos esetben idős, nyugdíjas emberek. Tisztában vagyok vele, hogy ez egy extrém példa, viszont azt gondolom, hogy jól írja le a helyzetet.

A konkrét javaslatra rátérve, először a védendő fogyasztókra vonatkozó szabályokat emelném ki. A javaslat szerint az eddigi gyakorlattal ellentétben megszűnik az a szabályozás, amely szerint a védendő fogyasztónak minden év március 31-éig magának kell igazolnia a jövőre nézve a védendő státuszának a fennállását. A védendő fogyasztó helyett ezután a közigazgatási szervek kommunikálnak a közműszolgáltatókkal, közvetlenül igazolva a védendő fogyasztó státuszának fennállását avagy változását. Csak reménykedni tudok abban, hogy ez a gyakorlatban is megfelelően fog működni.

Örülök annak a változásnak, hogy olyan közműszolgáltatók is bevonásra kerültek az elektronikus ügyintézés kötelezettségébe, amelyeknek az ügyfelei eddig nem élhettek a kapcsolattartás ezen formájával. Úgy gondolom, hogy ez egy modern és XXI. századi előrelépés. És nagyon bízom benne, hogy a javaslatban megfogalmazottak a jogalkalmazás során is valóban az ügyfelek érdekeit fogják szolgálni.

Úgy kezdtem, hogy támogatjuk ezt a törvényjavaslatot, és ezzel is szeretném zárni. Minden bürokráciacsökkentésre és a lakosság segítésére irányuló javaslatot támogatni fogunk, így ezt is. Ugyanakkor viszont engedjenek meg még néhány megjegyzést, amennyiben átalakításról, valamint a családok és a fogyasztók segítéséről van szó.

A felszólalásomban röviden említettem a számlák bonyolultságát. Bizonyára önök is tisztában vannak azzal, hogy egy-egy csekk mellé csatolt számlarészletező hogy néz ki. Azt mondtam, ezen akkor lehet elmenni, amikor letesszük a földre, másképp véletlenül se. Nem tudom, hogy az a szolgáltató, amely kiállítja, értie egyáltalán, hogy mi van arra a számlára írva, de egyetlenegy fogyasztó sem tud azonosulni vele, és nem tudja belőle kiolvasni, hogy mi történt, mennyit fogyasztott, miért kerül annyiba, és hol vannak a szorzók. Egy eszméletlenül bonyolult rendszer került kialakításra. Amennyiben  és ezt a legnagyobb jó szándékkal mondom, államtitkár úr  a bürokráciacsökkentés mellett a családok segítése a cél, akkor kérem, hogy ezzel is foglalkozzanak, vegyék fel a kapcsolatot a szolgáltatókkal annak érdekében, hogy a magyar emberek számára ténylegesen elfogadható legyen ez a rendszer.

És egy utolsó gondolat. A kormánypárti képviselők részéről egy hozsannát hallottunk arra vonatkozóan, hogy milyen jó a magyar embereknek, és hogy Európában a magyar kormány fordította a legtöbbet a rezsitámogatásra, a magyar embereknek kellett a legalacsonyabb rezsit fizetniük. Ha csak ezt a két dolgot nézzük, akkor én azt gondolom, hogy ez így önmagában akár még megsüvegelendő is lenne. De hát itt a legalacsonyabb a bér! Ez már más képviselőtársamtól is elhangzott. Azért ezt ne felejtsük el!

(9.30)

És hallottam, hogy a hanyatló Nyugaton, ugye, nem lesz mivel fűteni. Hát, azért köszönik szépen, a hanyatló Nyugaton azért jól elvoltak. Nyilvánvalóan megnőttek a rezsiszámlák ott is, lehet, hogy magasabb mértékben, nagyobb arányban nőttek meg, mint a magyar családokat tekintve, de ha a duplájára emelkedett is, mondjuk, egy rezsiszámla mondjuk Németországban, vagy bármely nyugati országot említhetném, de könyörgöm, négyszer-ötször és hatszor annyit keresnek! Tehát azért ne pusztán a számlákra írt összegekből induljunk ki, hanem abból induljunk ki  és talán ez a legfontosabb , hogy ez az összeg mekkora terhet ró a magyar családokra!

Államtitkár úr, köszönöm szépen az előterjesztést, a Jobbik-Konzervatívok frakciója támogatni fogja a törvényjavaslatot, és az általam megfogalmazott, a számlákra vonatkozó javaslatot, kérem, fontolják meg, és tegyenek lépéseket ebben a kérdésben. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai