Készült: 2024.05.10.06:13:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

85. ülésnap (2023.10.26.),  67-68. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:23


Felszólalások:   59-66   67-68   69-70      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tájékoztatom képviselőtársaimat, hogy a módosító javaslatok benyújtására pénteken 16 óráig van lehetőségük.

Tisztelt Országgyűlés! Mai napirendi pontjaink tárgyalásának végére értünk. Most a napirend utáni felszólalások következnek. Elsőként megadom a szót Z. Kárpát Dániel képviselő úrnak, a Jobbik frakciójából. Parancsoljon!

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Ne legyen a CSOK Pluszból CSOK Mínusz! A legfrissebb hírek szerint a családok otthonteremtése tekintetében, bár a kormány szavakban bővíteni kívánja a rendszert, a valóságban mégiscsak nehéz elhinni, hogy úgy bővítené valaki a családtámogatásokat, hogy például a babaváróból ki fognak zárni egy bizonyos életkor fölött mindenkit, a CSOK esetében pedig mérhető támogatás majd csak akkor lesz realizálható, ha a második gyermeket is sikeresen tudta vállalni az érintett család, a meglévő gyermekeket pedig felháborító módon egyáltalán nem veszik figyelembe. Márpedig sokszor éppen azok a családok igényelnék a legtöbb segítséget, ahol már van egy gyerek. Fizetik a büntetőadó jellegű 27 százalékos áfát a gyermeknevelési cikkek után, találkoznak a különböző rendszerek nehézségeivel, érzelmileg is egy nagyon nehéz és megterhelő időszak ez nagyon sok család számára, éppen ekkor kellene a legtöbb segítség, hogy mondjuk, a második vágyott gyermek is megszülethessen, vagy a meglévő két gyermek után egy harmadik. Ha viszont ez a rendszer nem veszi figyelembe azt, hogy valakinek már van gyereke, nagyon nehéz ezt a közös gondolkodást elkezdeni.

Arról sem szabad elfeledkezni, hogy sok albérletbe szorult vagy lakhatási gondokkal küzdő család esetében az első gyermek vállalása is egy olyan gondolat, hogy a teherbíró képesség határán táncol mindez, és ha nem kapják meg azt a támogatást ehhez, ami elvárható lenne egy magára valamit is adó országban, akkor egészen biztos, hogy a vágyott gyermekek közük még az első gyermekek is elmaradhatnak.

Éppen ezért mondhatjuk azt, hogy a családalapításra készülő, de lehet, hogy az életüket egyébként még egyedül menedzselő fiatalokra is gondolni kell. A családtámogatási és az otthonteremtési rendszert pedig nem leépíteni kell, hanem bővíteni kellene, határozottan bővíteni, és ami a legfontosabb, az egyes elemeit inflációkövetővé tenni.

Munkatársaim segítettek nekem abban, hogy elvégeztek egy számítást. Megnéztük, hogy a családi adókedvezmények összege hogyan alakult az utóbbi években, és mit csinált velük az infláció. Arra jutottunk, hogy bizonyos gyermekszám mellett a családi adókedvezmény értékének akár a 47 százalékát is felzabálta, szétrágta az infláció a bevezetés óta.

(14.20)

Én több jelenlévővel egyetemben nagyon üdvözöltem azt, amikor a családi adókedvezmény összege emelkedett a 2010-2014 közötti ciklusban. Úgy éreztem, hogy az alanyi jogon járó családi pótlékkal párhuzamosan ez egy munkához kötött, de nagyon jófajta segítség a gyermekneveléshez, hiszen akkor még tudta valamennyire ellensúlyozni a büntetőadó jellegű 27 százalékos áfát, de azóta nem emelkedett automatikusan minden évben a gyermek után igénybe vehető családi adókedvezmény összege. Néhány éve  visszaemlékezhetünk  volt egy időszak, amikor a kétgyermekesek esetében történt egy emelés, de az egy- és a háromgyermekesek esetén meg a kétgyermekeseknél sem következik be automatikusan és minden évben az inflációval való, legalább utólag történő súlyozás. Elmondhatjuk tehát, hogy ebből kifolyólag bizonyos esetekben a családi adókedvezmény értékének 47 százalékát eltüntette az infláció.

Éppen ezért én a Jobbik-Konzervatívok nevében egy olyan javaslatot fogalmazok meg és teszek le a parlament asztalára, amely utólag és egy összegben ezt az infláció által elvett összeget visszaadná az érintett gyermeket nevelő családoknak, utólag korrigálná az infláció mértékével a családi adókedvezmény összegét. Tehát egy egyszeri nagymértékű emeléssel mi visszaadnánk a családoknak azt, amit az elmúlt évek felelőtlen hibás gazdaságpolitikája elvett. Utána pedig természetesen el kell kezdenünk vitatkozni azon, hogy évente milyen módon tegyük inflációkövetővé ezt a rendszert.

Úgy gondolom, hogy ezzel a javaslattal egyet kell hogy értsen az, aki ezt az emelést 2010-14 között megvalósította, hiszen feltételezem, hogy az volt a jogalkotói szándék, hogy azzal a támogatásösszeggel minden évben támogassák a gyermeket nevelő családosokat, nemcsak abban az évben. Úgy gondolom, hogy ellenzéki oldalon is a legtöbben egyetértünk azzal, hogy akkor van értelme a családtámogatásoknak, ha azok kiszámíthatók, lehet rájuk építkezni, ha az infláció nem söpri el az értéküket évről évre.

Éppen ezért arra számítok, hogy ezt a javaslatot nagy többséggel támogatni fogja a magyar parlament éppen azért, mert egyébként a költségvetésben erre meglennének a szükséges források. Csak a váratlan áfabevételek körülbelül egyhatodából megvalósítható lenne nemcsak a teljes körű emelés, de az inflációkövetővé tétel is.

A Jobbik-Konzervatívok nevében és a szülőföldön való boldogulás eszméjében hívő emberként tehát elkötelezett vagyok amellett, hogy ezt a szükséges korrekciót tegyük meg, nem saját magunkért, hanem a magyar jövő érdekében. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:   59-66   67-68   69-70      Ülésnap adatai