Készült: 2024.05.09.06:14:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

20. ülésnap (2022.07.04.),  236-239. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:26


Felszólalások:   230-235   236-239   240-241      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen a miniszterhelyettes úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! A mai utolsó kérdés következik. Balassa Péter, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni a technológiai és ipari miniszternek: „Miért nem ingyenes az M86-os Szombathely és Vát közötti szakasza?” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

BALASSA PÉTER (Jobbik): Köszönöm a lehetőséget, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! (Sic!  Dr. Koncz Zsófia felemeli a kezét.) Köszönöm, hogy utolsó szóbeli kérdésként feltehetem ezt, egy nagyon fontos téma. Egy újabb, a megyénket, Szombathelyt és környezetét érintő kérdésben kívánok szóbeli kérdést feltenni.

Ugye, mindenki részére nyilvánvaló, hogy Magyarországon vannak olyan autópályák és olyan gyorsforgalmi utak, amelyek bizonyos szakaszai ingyenesek, ilyen például a Miskolcot észak-dél irányba elkerülő, ilyen a Kaposvárt észak-dél irányba elkerülő, az M9-es bizonyos szakasza Szekszárdnál, de az M0-s gyorsforgalmi autóúton is vannak olyan részek, amelyek ingyenesek. Igény lenne rá Szombathelyen és környékén is, és nagyon sajnálom, hogy országgyűlési képviselőnk, a térség képviselője nincs jelen ezen a szóbeli kérdésen. Miért mondom ezt? 2016 óta, amióta a gyorsforgalmi utat átadták Szombathely és Győr között, azt a bizonyos M86-os gyorsforgalmi utat, azóta a Zanaton élő emberek élete nem egyszerű. Hogy miről is beszélek? Ez a forgalom a zanati főúton halad keresztül, komoly terhelést jelent az ott élők számára, viszont az elmúlt években több ígéret is elhangzott. Sajnos, az ígéretekből nem lett semmi, ami azt jelenti, hogy a mai napig is eléggé megkeseríti a Zanaton élők életét.

Arról volt szó korábban, hogy az M86-os Szombathely és Vát közötti szakasza ingyenes lesz, és ingyenesen használhatják az ott élők. Aki ott él, az nagyon jól tudhatja, hogy milyen terhelést jelent ez az alsóbbrendű utakon, és milyen viszontagságokat jelent ez nap mint nap az ott élők számára. Azért is érdekes ez, ugyanis a 2019-es önkormányzati választás előtt a térség akkori fideszes képviselője, vagyis a körzet képviselője is ígéretet tett arra, és konszenzusos döntéssel a közgyűlésben egyöntetű döntés született arra vonatkozóan, hogy kezdeményezzük azt, hogy a Szombathely és Vát közötti szakasz legyen ingyenes. Egyetlenegy olyan javaslat van, amely ezt a 13 kilométeres szakaszt megoldaná, ez pedig nem más, mint az ingyenessé tétel. (Az elnök csenget.)

A fentiekre tekintettel kérdezem a miniszter úrtól és az államtitkár asszonytól is, hogy miért büntetik az itt élőket, amikor más települések környékén élők ingyenesen használhatják az ottani autóutakat (Az elnök csenget.) és gyorsforgalmi utakat. Miért maradnak ki ebből a lehetőségből a szombathelyiek, a zanatiak, a nemesbődiek, a vátiak és a sárváriak? Köszönöm megtisztelő válaszukat. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Két perc a kérdés, képviselő úr, legközelebb gyakoroljuk. Államtitkár asszony, öné a szó.

DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A kormány kiemelt feladatának tartja a közlekedési hálózat folyamatos fejlesztését, és az elmúlt időszakban soha nem látott méretű közúthálózati fejlesztés és útépítés zajlik az országban. Az útprogram elindításakor 14 megyei jogú város volt elérhető négysávos úton, a tavalyi év végére Szolnok, Eger és Sopron bekötésével már 20-ra nőtt ez a szám  én úgy gondolom, hogy ez hatalmas eredmény.

Fontos célunk, hogy megvalósuljon valamennyi megyei jogú város elérhetősége magas szolgáltatási szintű úthálózattal, az autópályák országhatárig történő elvezetése és bekapcsolása a nemzetközi gyorsforgalmi úthálózatba, a technológiai és ipari központok elérhetőségének javítása, a gyorsforgalmi úthálózat 30 percen belüli elérése az ország bármely településéről.

(19.10)

A színvonalas közúti elérhetőség a helyi életminőség javításában, egyes települések, térségek gazdaságának a fejlesztésében meghatározó tényező. Jól tudják ezt a Vas megyeiek is, akiknek egészen 2016-ig kellett várniuk a gyorsforgalmi kapcsolatra. Az M86 Szombathelyig tartó szakaszának túlnyomó hányadát 2010 után adtuk át a közlekedőknek. Hadd emlékeztessek arra is, hogy 2017 elejéig személyautókkal díjmentesen lehetett használni az autóútnak a befejező, Csorna-Hegyfalu szakasznál korábban megépített részét.

Mint képviselő úr is tudja, az úthálózat fenntartása komoly forrásokat igényel, az útdíjakból származó bevételek a közútkezelői, felújítási és karbantartási munkák legfőbb pénzügyi forrásának számítanak.

A nehéz-tehergépjárművek már korábban kitiltásra kerültek az említett szakaszon, tehát a városrészen csak abban az esetben jelenhetnek meg, ha úti céljuk ott, helyben van, és egyedi behajtási engedéllyel rendelkeznek. Az ön által kérdezett konkrét esetben a szakma álláspontja szerint a díjmentesség nem megfelelő eszköz a forgalmi problémák kezelésére. Szeretném jelezni, hogy természetesen mindent megteszünk a településeket érintő országos közúti fejlesztések érdekében, és ehhez kérjük a képviselő úrnak is a támogatását. Köszönöm szépen.




Felszólalások:   230-235   236-239   240-241      Ülésnap adatai