Készült: 2024.05.08.23:10:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

103. ülésnap (2024.03.04.),  201-202. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:45


Felszólalások:   199-200   201-202   203-204      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, Varga Zoltán képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Szintén napirend utáni felszólalásra jelentkezett Hegedüs Andrea képviselő asszony, a DK képviselője: „Kettészakadt autópályát kapott Miskolc a Fidesztől” címmel. Öné a szó, képviselő asszony.

HEGEDÜS ANDREA (DK): Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Kész az autópálya Kassáig  Orbán Viktor mondta ezt 2021 őszén a Miskolcot és Kassát összekötő autópálya átadásán. Hurrá, örülhetnek a miskolciak!

A Gyurcsány-kormány által 2004-ben Miskolcot elérő pályát az Orbán-kormány befejezte a határig. Befejezte? Ez azért megkérdőjelezhető. A két és fél éves születésnapját sem érte meg ez az útszakasz. Járhatatlan az autópálya Miskolctól Kassáig, életveszélyes állapota miatt zárva van. Az arra élők kerülgethetnek, fel a pályára, le a pályáról. Hová lett a pénz; hogy lehetett ilyen trehány munkát végezni; mi hiányzik a NER-lovagok kincsesládájából?  kérdezik újra és újra a Miskolcon, Halmajon, Szikszón, Encsen, Forrón, Garadnán, Novajidrányban, Vizsolyban élők. Sok esetben meg is válaszolják: a többhöz még több kell. Tudjuk, Fideszéknél így szokás.

A miniszterelnök mondta a következőt is: úgy látom, a most átadott útnak köszönhetően könnyebben jut majd el ide a tőke, az áru, és könnyebben jönnek a turisták is. Egy fülemülét! Hogy érkezne még ebbe a térségbe ezek után turista, tőke és áru?

A Fidesz-kormány által indított „Modern városok” miskolci programjának az egyik fontos eleme volt az M30-as autópálya továbbépítése Szlovákiáig. Bár a szlovákok tíz évvel ezelőtt elhozták a pályájukat a határig, a magyar kormány csak 2018-ban kezdte meg a beruházást, amit világraszóló ünnepléssel adtak át. Most az egész ország a csodájára jár annak a repedésnek, amely még a Holdról is látszik, és olyan balesetveszélyessé vált, hogy le kellett zárni 10 kilométeres szakaszát a forgalom elől. A melldöngető bejelentésnek része volt a magyar kormányfő, aki még próbaútra is elvitte a térség fideszes országgyűlési képviselőjét, Csöbör Katalint.

A használhatatlanná vált autópálya-szakasz miatt egyetlen potentát sem áll ki, hogy tájékoztassa az embereket. Úgy látszik, a bajnak nincs gazdája, bezzeg a hangos ünneplésnek, annak van.

De nézzük, hogy mibe is került az adófizetőknek az érintett pályaszakasz! A 2018 márciusában indult beruházás összköltsége 200 milliárd forint, amely az előző uniós ciklus egyik legnagyobb összegű projektje volt. A problémás 10,4 kilométeres, Miskolc-Szikszó közötti szakasz építését a Strabag konzorciuma nyerte el. A magyar állam már felszólította őket, hogy az ütemtervnek megfelelően végezzék el a garanciális helyreállítási munkálatokat. Kérdéses, hogy teljesítike a követelményeket, ugyanis egyelőre úgy tűnik, hogy sokkal inkább a felelősség alóli kibúvást keresik. A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint ők sem beruházóként, sem kivitelezőként nem vettek részt a projektben, ezért annyit tudtak tenni, hogy a beruházó magyar államnak jelezték a problémát.

A miskolciak nevében kérdezem, hogy ki fizeti a révészt azért a 39,4 milliárd forint értékű hibáért  ennyi körülbelül Miskolc éves költségvetése , mit kíván tenni a magyar kormány azért, hogy megkövesse a miskolciakat, az Abaújban élőket, a tranzitforgalmat használókat, hiszen fél évig nélkülözik ezt a szakaszt, amely az életüket hivatott úgymond megkönnyíteni. Állhatnak a dugóban reggel és este, miközben teljes értékű autópálya-matricát vásároltak. A vállalkozóé lett a vélhetően tisztes haszon, az államé a dicsőség, némi adóbevétel, a pályadíjból befolyt összeg már csak hab a tortán. De mit kapott a nép? Egy szép holdbéli tájat, amelyen talán a Dakar-rali autói tudnának közlekedni. Kár, hogy kevés gyári munkásnak van ilyen mifelénk.

Miskolc a Fidesz-kormány számára csak egy pont a térképen, nem érdekli önöket az ott élők sorsa. Nos, igen, ez nem a felcsúti kisvonat Bicskéig történő meghosszabbításáról szól, és nem is a hatvanpusztai birodalom bővítéséről. A Fidesz rabszolgamunkán alapuló beruházásokat hozott Miskolcra, a diósgyőri vár egy torzó. Szörnyű. Szörnyű, ami itt történik! Az Ellipsum élményfürdő egy rosszul tervezett pénznyelő-automata. Januárban fizetőssé tették az M30-as autópálya Miskolcot elkerülő szakaszát is, ami addig ingyenes volt, most pedig Miskolc-Kassa között minimum fél évig használhatatlan autópályával dühítik az itt élőket.

A miskolci embereknek is elegük van az önök politikájából. Olyan beruházásokat és fejlesztéseket követelnek, amelyek végre az ő jólétüket szolgálják. Köszönöm szépen. (Taps a DK soraiban.  Hajnal Miklós tapsol.)




Felszólalások:   199-200   201-202   203-204      Ülésnap adatai