Készült: 2024.05.08.23:14:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

76. ülésnap (2023.07.04.),  136-137. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:44


Felszólalások:   100-135   136-137   138-139      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Lánszki Regő Balázs államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőségük.

Tisztelt Országgyűlés! A mai napirendi pontjaink tárgyalásának végére értünk. Most a napirend utáni felszólalások következnek. Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Keresztes László Lóránt, az LMP képviselője: „A mi városunk, Pécs 102.” címmel.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A napirend utáni felszólalásaimban szűkebb hazám, Pécs és Baranya sorsáról, helyzetéről szoktam beszélni. A mai felszólalásomban, az ülésszak utolsó napirend utáni felszólalásában sajnos nem tudok jó hírekről beszámolni  már Pécs és Baranya vonatkozásában.

Tudható, hogy nem oly rég Lázár miniszter úr hozott egy döntést, miszerint nagyon sok elindított vagy tervezett beruházást egyszerűen töröl, leállít, és bizony ez a döntés Pécset és Baranyát is kedvezőtlenül érinti.

(18.10)

Több olyan döntés is született, ami Pécs számára, illetve a megye számára rendkívül fontos beruházásokat egyszerűen leállított. Ilyen sorsra jutott a pécsi belső tehermentesítő út, amely rendkívül fontos lenne annak érdekében, hogy a városi túlzsúfoltságot ilyen módon csökkenteni lehessen, és egyértelmű, hogy az önkormányzatnak nincsenek forrásai, hogy ezt a beruházást megvalósítsa. De szintén leállította  bizonytalan körülmények között és bizonytalan ideig  az M60-as Pécs és Szigetvár közötti szakaszának megépítését a kormány. Itt arról az autópályaszakaszról beszélünk, amelyik Pécset Barcsnál összekötné a horvát határral, és amit folyamatosan, ciklusról ciklusra személyesen mindig megígér a miniszterelnök úr.

Pontosan tudjuk mi, pécsiek, hogy már két ciklussal ezelőtt kellett volna megépülni ennek az autópályaszakasznak, és most azzal együtt, hogy az elmúlt fél évben olyan információkat kaptunk, hogy folyamatosan halasztották, lelassították ennek a beruházásnak az előkészítését, most egyszerűen felfüggesztették ezt a beruházást. Ez azért is rendkívül fájdalmas, hiszen egy rendkívül elmaradott, gyenge gazdasági adottságokkal rendelkező térség gyorsforgalmiút-kapcsolatát biztosította volna vagy biztosítaná az M60-as, egy olyan térségről beszélünk, Nyugat-Baranyát és Dél-Somogyot érintve, ahonnét sajnos most is rengetegen költöznek el a megélhetés nehézségei, az alacsony bérek miatt. Tehát itt az alapvető infrastruktúra-fejlesztés szempontjából fontos lenne, hogy ez a már megkezdett fejlesztés, tehát az M60-as autópálya végre elérje az országhatárt. Én azt gondolom, hogy ez a térség kormánypárti képviselőinek egyéni politikai kudarca is, hogy ezt a döntést meghozhatta a kormány.

Hasonlóképpen a kormány egy döntéssel a mo-hácsi Duna-híd projektjét is leállította, ami szintén rendkívül fontos lenne az egész régió szempontjából, és egyébként nem is csak a dél-dunántúli régió, hanem az ország déli részei közötti kapcsolattartás szempontjából is óriási jelentősége lenne a mohácsi Duna-hídnak. Ez megint csak egy olyan projekt, amit rendre megígérnek a választások előtt, a választási kampányokban, és utána mindig akad valamiféle olyan aktualitás, ami miatt törölni kell. Felháborítónak tartjuk ezeket a döntéseket, és elvárjuk a térség kormánypárti képviselőitől, hogy vessék latba a még talán meglévő, nyomokban meglévő politikai befolyásukat, és küzdjenek azért, hogy ezek a beruházások mégis megvalósuljanak.

Ami a rossz hír második része, az a költségvetés kapcsán a Pécs és Baranya érdekében benyújtott módosító javaslataimnak a sorsa. Pontosan tudjuk azt, hogy a kormány gyakorlatilag magára hagyta a vidéki városokat a helyi tömegközlekedés fenntartásában, és Budapesten kívül a vidéki városoknak egyáltalán nem ad támogatást e fontos feladatra. Illetve Budapestnek ad bizonyos mértékben, de a vidéki városok közül egyetlen város sem kap egy olyan feladat ellátására központi költségvetési forrást, ami egyébként még a gazdagabb városoktól sem várható el, hogy önmagukban meg tudják oldani a finanszírozást. Nyilván ennek a forrásnak a megvonását alapvetően az ezekben a városokban élők fogják megsínyleni, ők látják majd a kárát. Én egy javaslatot nyújtottam be annak érdekében, hogy Pécs kapjon támogatást arra, hogy a közösségi közlekedést könnyebben fenn tudja tartani; a kormányoldali képviselők elutasították ezt a javaslatot.

Pécs tömegközlekedését a különböző politikai ciklusokban is sajnos időről időre politikai botrányok és korrupciós botrányok övezték. Annak idején, a balliberális városvezetés időszakában egy buszeladási botrány terhelte a várost, a fideszes időszakban pedig egy ilyen korrupciógyanús buszbeszerzési botrány is, aminek az ügyében én feljelentést tettem még jó néhány évvel ezelőtt. Nehéz helyzetben van a város, jelentős forrásokra lenne szükség, hogy egy új buszflottát lehessen vásárolni. Erre is benyújtottam költségvetési módosító indítványt, ezt is elutasította a kormányoldal.

Tudjuk azt, hogy Baranya nehéz helyzetű térség, és rendkívül leromlottak Baranyában is, ahogy általában a vidéki térségekben a mellékutak. Teljesen egyértelmű, hogy érdemi gazdaságfejlesztésről akkor nem lehet beszélni, amikor a kistelepülések, az elszórtan elhelyezkedő aprófalvak megközelítése egyre több esetben már szinte lehetetlenné válik, és szinte már a tömegközlekedés is sok település esetében megoldhatatlan. Ezért nyújtottam be javaslatot, hogy Baranya megye alsóbbrendű útjait fel lehessen újítani, ezt is elkaszálta a kormányoldal.

Én azt gondolom, hogy ez egy felelőtlen magatartás a kormány részéről, és mindenképpen szégyen Baranya megye kormánypárti képviselőire nézve. Köszönöm szépen.




Felszólalások:   100-135   136-137   138-139      Ülésnap adatai