Készült: 2024.05.09.00:03:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

6. ülésnap (2022.05.23.),  125-126. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:40


Felszólalások:   123-124   125-126   127      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Ugyancsak a Mi Hazánk képviselőcsoportjából napirend utáni felszólalásra jelentkezett Apáti István képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

DR. APÁTI ISTVÁN (Mi Hazánk): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Országgyűlés! Nagyképűség nélkül, de kellő önbizalommal jelenthetem ki, hogy a Mi Hazánk az egyetlen olyan párt, amelynek valós, életszerű, a gyakorlatban is könnyen, akár egyik napról a másikra átültethető gazdasági javaslatai vannak a gazdasági válsággal szembeni küzdelemben. Ugyanis a gazdasági válság nem lesz, a gazdasági válság nem a közeljövőben fog bekövetkezni, már most gazdasági válság van.

Éppen ezért nagyon fontos összehangolni a nemzetgazdaság egyik húzóágazatának, az építőiparnak a különböző érdekeit, különös tekintettel a vidék, a vidéki munkavállalók, illetőleg a vállalkozók, a munkáltatók és a munkavállalók, valamint az állam érdekeit. Jelzem, hogy nem kell feltalálni a meleg vizet, nem feltétlenül szükségesek gyökeres vagy átfogó törvényhozási lépések, elegendő lenne a már most hatályban lévő szabályokat elővenni, leporolni, azokat újra átolvasni, újraértelmezni, és azokból a lehető legtöbbet kihozni. A Mi Hazánk frakcióvezető-helyetteseként, parlamenti képviselőjeként most egy ilyenre hívom fel az önök szíves figyelmét, és jelzem, hogy ez ügyben személyes egyeztetéseket kezdeményezek az érintett miniszterekkel.

A közbeszerzési törvény egy rendkívül fontos, kiemelkedő nemzetgazdasági súlyú jogszabály, és ebben elképesztő lehetőségek rejlenek, amelyek jó része kiaknázatlan mind a mai napig. Több ezer milliárd forintot költ el a magyar állam minden évben a közbeszerzési csatornákon keresztül, sajnos sokszor korrupció által terhelt, rendkívül pazarló, átgondolatlan módon.

Éppen ezért azt a javaslatot teszem le itt a tisztelt Ház és a nyilvánosság színe előtt  először elmondom szakmai nyelven, aztán lefordítom magyarra , hogy az ajánlatkérők az ajánlati felhívást, különösen az építési beruházásoknál  egyébként ez igaz lehet az árubeszerzésekre és a szolgáltatásmegrendelésekre is  úgy állítsák össze, főleg a kiemelkedő, sokmilliárdos vagy sok tíz milliárdos projekteknél, hogy abban a helyi, a járási vagy a regionális munkaerő foglalkoztatása olyan kiemelt súlyszámmal szerepeljen, hogy kimondva vagy kimondatlanul, de nyugodtan egyébként akár kimondva is, csak olyan kivitelező, beszállító vagy szolgáltató nyerhesse meg ezeket az eljárásokat, amelyik vállalja, hogy a beruházás, a beszállítás vagy a szolgáltatás teljes időtartama alatt adott településen, adott járásban vagy éppen régióban állandó lakóhellyel rendelkező betanított munkások, segédmunkások, szakmunkások vagy éppen munkanélküliek közül a lehető legtöbbet foglalkoztatja.

Aztán pedig a közbeszerzési eljárás eredményeként megkötendő szerződésben kell azt legalább a beruházás főösszegének 30 százalékos mértékében rögzített kötbérrel levédeni, hogy aztán aki megnyeri az eljárást, az mondjuk, a szerződés aláírásának másnapján ne kezdje el megszegni ezeket a kötelezettségeit, hanem azokat teljesítse, vagy ha mégis megszegi, akkor rendkívül súlyos következményekkel számolhat.

Magyarra lefordítva: különösen a több évig tartó magasépítési, mélyépítési, különösen, mondjuk, az útépítési beruházásoknál, a tervezett árapasztótározó-építéseknél, a tervezett dél-alföldi vagy az ország egyéb részeit érintő öntözési programoknál, amelyek többéves, akár évtizedes nagyságrendben biztosítanak folyamatos munkát, gondoskodjunk arról, hogy csak és kizárólag olyan kivitelezők nyerhessék ezt meg, amelyek vállalják, hogy a legnagyobb számban foglalkoztatnak helyi munkaerőt.

Ennek több jótékony hatása is lenne. Egyrészt azok a többségében képzetlen rétegek, akik közmunkán, közfoglalkoztatásban tengődnek, nemhogy többet, hanem a sokszorosát keresnék annak, mint amennyit most fizetésként hazavisznek. Ráadásul értékteremtő, hasznos munkát végeznek, ők maguk is értelmét látják a napi munkavégzésnek, a teljesen haszontalan vízgereblyézés helyett. A vállalkozók mennyiségi és minőségi szempontból is megfelelő munkaerőhöz tudnak jutni. Sikerül csökkenteni a korrupciót, hiszen azt a pénzt, amit eddig, valljuk be, egész egyszerűen elloptak, annak döntő többségét vagy akár egészét munkabérekre és azok közterheire kell fordítani, és az állam is jól jár, hiszen vélhetően jó minőségű munkavégzés történik mindezen erőfeszítések eredményként.

Különösen most lenne fontos ezt a javaslatot megfontolni, hiszen 1100 milliárd forintnyi építési beruházást már felfüggesztett az állam, további halasztások vagy felfüggesztések várhatóak. Az a nagy mennyiségű, nagyszámú munkaerő, ami most a fővárosban és a nagyvárosokban eddig munkát kapott, haza fog jönni az ország hátrányosabb helyzetű térségeibe, és amennyiben nem tud napi szinten jövedelmekhez jutni, úgy valószínűleg a közbiztonság fogja ennek kárát látni. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.)

Úgyhogy plusz extraként a Mi Hazánknak ez a javaslata még a közbiztonság javítását is szolgálja, úgyhogy javaslom önöknek a Mi Hazánk ezen javaslatának nemcsak megfontolását, hanem elfogadását. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Mi Hazánk padsoraiból.)

(17.50)




Felszólalások:   123-124   125-126   127      Ülésnap adatai