Készült: 2024.05.10.15:59:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

79. ülésnap (2023.09.25.),  26-31. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:03


Felszólalások:   2-25   26-31   32-35      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK : Kérem képviselőtársaimat, foglalják el a helyüket, ha a teremben kívánnak maradni; ez a kormánypárti képviselőkre is vonatkozik, Kósa képviselő úr.

Folytatjuk a munkánkat. Ungár Péter frakcióvezető úrnak, az LMP tagjának adom meg a szót először. Parancsoljon!

UNGÁR PÉTER (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A gyanús körülmények között meggyilkolt Bobby Kennedynek volt egy mondata, miszerint a GDP mindent mér, csak azt nem, ami számít. Ez azért fontos számunkra, mert bár csökken a GDP egy ideje, a magyar kormánynak  és most a miniszterelnök úrnak az expozéjában ezt láttuk  egyetlen célja van, hogy a GDP növekedését valamilyen módon visszahozza Magyarországon, mert azt gondolják, hogy ez önmagában elhozza a boldogulást. Nekünk az az álláspontunk, hogy a GDP fetisizálása nem jó. A mi álláspontunk szerint többet ér a magyar víz és a magyar termőföld, mint 0,5 százalék GDP-növekedés, és azt gondoljuk, látszik az, hogy önmagában attól, mert nő a GDP, a magyar embereknek nem lesz jobb.

Az a gazdasági modell, amelyről most miniszterelnök úr beszélt, nagyon egyszerű: mindent meg kell tenni azért, hogy a külföldi nagytőke idejöjjön; amikor ez a külföldi nagytőke itt van, mindent meg kell tenni, hogy itt maradjon; és amikor itt marad ez a külföldi tőke, akkor mindent meg kell tenni, hogy ne menjen el. Az ilyen logika szerint a multinacionális vállalatok nem tudnak olyat tenni, amivel szemben föllépünk, hiszen mindig fölöttünk van az a lehetőség, hogy egyszer majd lábat fog növeszteni az egyik gyár, és elmegy. Pontosan tudjuk, hogy valótlan az az állítása miniszterelnök úrnak, hogy ha megnőne az Audi társaságiadó-kulcsa, és mondjuk, 17 százalék adót fizetne, akkor ezért fognák és arrébb vinnék a gyárat. Tudjuk, hogy ez nem így van. Azt is tudjuk, hogy volt egyszer korábban egy olyan miniszterelnök Magyarországon, aki azzal érvelt, hogy elmenne különben a multinacionális tőke, és azt is tudjuk, hogy önök neki a politikai ellenfelei voltak.

Még egy mondat az akkumulátorgyártással kapcsolatban  ami elvileg, most már kimondott, hogy azért történik, hogy a német autóipar itt maradjon , hogy sok mindent el lehet mondani, és el lehet mondani arról, hogy a nyugatiak mit mondanak akkumulátorgyártás-ügyben. És biztosan érdekes az, hogy nekünk más a véleményünk, mint a német zöldeknek; nem tudom, hogy annál a Fidesznél ez miért egy meglepő dolog, amelynek vannak olyan politikatörténeti jellegű emlékei, hogy szoktak pártok pártcsaládon belül érdemben vitatkozni. Szerintem a fideszeseknek erről pár-pár emlék fel-felsejlik. Mi nem értünk egyet azzal, hogy az elektromobilitási átállást Európában úgy kell levezényelni, hogy a magországok leggazdagabb emberei lecseréljék az Audijukat elektromosra, és ennek a szennyezését Magyarországon kell elszenvedni úgy, hogy még állami pénzt is adunk. (Rétvári Bence: Tíz perccel ezelőtt figyeltél?) Mi ezzel nem értünk egyet. Ezt elmondtuk Brüsszelben, meg mindenhol, ahova meghívnak, meg ahol vannak nyugatiak. Ezzel nem értünk egyet.

És azzal meg pláne nem értünk egyet, hiába mond miniszterelnök úr olyanokat, hogy jaj, de jó lenne, ha minden környezetvédelmi előírást betartanánk, amikor pontosan tudjuk, hogy mindent megtettek azért, hogy a környezetvédelmi előírások ne legyenek betartva, a környezetvédelmi intézményrendszert leépítették. Most hoztak egy rendeletet arról, hogy nem is kell betartani ezeket a szabályokat, illetve a bírságokat nem lehet kiszabni; majd elmondták, hogy ez a rendelet nem is arra vonatkozik, amit valójában beleírtak, és újra ki fogják adni, és csak a kohászatra vonatkozik. De összességében mindent megtesznek azért, hogy sem a helyi lakosság, sem pedig a környezetvédelmi előírások érdeke ne tudjon érvényesülni az akkumulátorgyár-beruházásokkal szemben.

Volt egy miniszter, bizonyos Kóka János, aki azt mondta egy fejlesztésnél, hogy megkérdezni a helyi lakosságot egy ipari fejlesztésnél olyan, mintha a békákat kérdeznénk meg arról, hogy lecsapoljuke a mocsarat. Nem tudom, emlékezneke erre. (Közbeszólások a kormánypárti oldalról: Hogyne! Igen!) Ez pontosan az a logika, amit önök követnek. Most már nem csak itt személyesen, hanem gondolatilag is megérkeztek Kóka János mellé, és az, amit Debrecenben Halász képviselő úr, vagy mondjuk, Bátonyterenyén vagy Alsózsolcán csinálnak, az pontosan ez: nem akarják megkérdezni a helyi lakosságot.

Amúgy szoktam kormánypárti sajtót olvasni, a Mandinert nyitottam ki ma, ahol egy nagy cikk jelent meg arról, hogy szóljanak a magyar zöldeknek, milyen nagy dolog, hogy Németország déli részén egy gyárról szóló népszavazáson a lakosság 70 százaléka úgy döntött, hogy kell akkumulátorgyár. Nagyon ajánlom az önök figyelmébe is ezt a cikket, egy dolog miatt: bár az eredményével nem értünk egyet, de megkérdezték a helyi lakosságot.

(15.30)

ELNÖK: A kormány nevében Koncz Zsófia államtitkár asszonynak adom meg a szót. Parancsoljon!

DR. KONCZ ZSÓFIA energiaügyi minisztériumi államtitkár: (A mikrofonja nem működik.  Hordozható mikrofonba:) Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Az akkumulátorgyár kérdésében az elmúlt időszakban már sokszor volt lehetőségünk a véleményeket kicserélni, megvitatni ezt a helyzetet. Mi a kezdetektől azt mondjuk, hogy Magyarországon a legszigorúbb környezetvédelmi, építési, munkavédelmi szabályokat kell betartani minden beruházó esetében. Az akkumulátorgyártás előzetesvizsgálat-köteles tevékenység, és azt lehet látni  mert itt a képviselő úr Bátonyterenyét hozta szóba , hogy amennyiben olyan helyzet áll elő, akkor a működést felfüggesztjük. Tehát igazából a képviselő urat csak meg tudom abban erősíteni, hogy az elmúlt időszak is bebizonyította azt, hogy mi nagyon komolyan gondoljuk azt, hogy a környezetvédelmi, munkavédelmi szabályokat mindenki tartsa be.

Ebben az ügyben azért vagyok mindig nehéz helyzetben  ugye, itt szóba kerültek a német Zöldek és ez a bajor eredmény is, illetve itt azért miniszterelnök úr is ezzel kapcsolatban reagált , mert megszületett az a döntés, hogy 2035-től már csak nulla kibocsátású új gépjárművet lehet az uniós piacon forgalomba hozni. Azt látjuk, hogy nagy verseny folyik azért, hogy ebben a technológiai váltásban mindenki részt tudjon venni. A magyar autóipar sikerességét szerintem senki nem tudja kétségbe vonni, és azt sem, hogy több százezer magyar családról van szó, akik ott dolgoznak.

Ebben a témában az önök szövetségesei vagy akik ott zöldként tevékenykednek, nagyon hangos szószólói annak, hogy mindenféle szempontból tömeges európai akkumulátorgyártást tudjanak megvalósítani; ilyen Frans Timmermans is, erről is már beszéltünk. De verseny van ezzel kapcsolatban azért itt a mi közép-kelet-európai régiónkban is: Csehország és Románia is ösztönzi az akkumulátorgyártást, Európa legnagyobb akkugyára Lengyelországban van, és a volt szlovák pénzügyminiszter úgy fogalmazott, hogy a magyarok mennek, mint a rakéta, mi meg úgy nézünk ki mellettük, mint a szegény rokonok. Tehát vannak ilyen megfogalmazások, amelyek azt mutatják, hogy ebbe a versenybe Magyarország nagyon élesen beállt, és azon vagyunk, hogy ennek a 2035-ös elvárásnak mindenféle szempontból meg tudjunk felelni.

Az LMP-vel kapcsolatban az az egyik szívfájdalmam…  egyébként ebben minden ellenzéki párt részt vett, 2021-ben közös sajtótájékoztatót tartottak. Ezt azért szoktam elmondani, mert ezért olyan hihetetlenül furcsa az ember érzése, hogy mi változott meg az elmúlt fél évben Dunaújvárosban azzal kapcsolatban, hogy miért Iváncsára települ az aksigyár; ezt a kérdést azóta sem tudták igazából megválaszolni. Az elmúlt fél évben igazából nem azzal van a probléma, hogy bizonyos kérdéseket beszéljünk meg  nyilván ezek nagyberuházások, ezeket végig kell venni , hanem sokkal inkább azzal van a probléma, hogy nemcsak az önök pártja, de a többi ellenzéki párt is ezt abszolút politikai hangulatkeltésre próbálja használni, és ezzel már van probléma.

Klímapolitikai célokról beszélünk, átállásról, arról, hogy Magyarország, ahogy a miniszerelnök úr is elmondta, büszke arra, hogy klímabajnok, a kibocsátását úgy tudta csökkenteni, hogy közben a gazdaság növekedett, de nekünk fontos az, hogy a magyar családok munkahelyét meg tudjuk őrizni, hiszen azért mégiscsak egy kiemelkedően nagy dolog az, hogy egymillió új munkahelyet létre tudtunk hozni, és ahogy ma már elhangzott, bármilyen válság idején is ezeket meg tudtuk védeni.

Egyébként önök és ön is korábban nagyon hangzatos dolgokat mondtak azzal kapcsolatban is, hogy milyen fontos az elektromobilitás növelése, úgy fogalmazott, hogy a valódi rezsicsökkentés ugyanis az lenne, ha az állam több pénzt költene az elektromobilitás növelésére. Azt gondolom, az LMP fontos klímapolitikai témákat szokott idehozni a Ház elé, és ezekben az ügyekben sokszor véleményt cserélünk, illetve azt gondolom, hogy ezek tényleg hasznos viták, viszont az egész elektromobilitást, aksi kérdését, úgy látom (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.), az LMP abszolút mint egy ilyen politikai haszonszerzés lehetőségét találta meg, és úgy ült fel erre a vonatra.

Úgyhogy arra szeretném kérni a képviselő urat, hogy próbáljanak meg visszatérni ebben a témában is a klímapolitikai célok mellé. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Államtitkár Asszony! Amikor aksikat emlegetett, akkor akkumulátorokra gondolt valószínűleg.

DR. KONCZ ZSÓFIA energiaügyi minisztériumi államtitkár: Igen.




Felszólalások:   2-25   26-31   32-35      Ülésnap adatai