Készült: 2024.05.09.22:24:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.),  72-77. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:52


Felszólalások:   66-71   72-77   78-83      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tájékoztatom önöket, tisztelt Ház, hogy elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalokra mai ülésnapunkon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Szabó Szabolcs és Tóth Endre képviselő urak, a Momentum képviselői, interpellációt nyújtottak be az építési és közlekedési miniszterhez: „Miért növeli szándékosan és feleslegesen a budapesti utak forgalmát a kormány?” címmel. Tóth Endre képviselő úr teszi föl a kérdést, és Szabó Szabolcs képviselő úr fogja majd eldönteni, hogy elfogadjáke a miniszteri választ. Parancsoljon, képviselő úr! Lázár János miniszter úr személyesen válaszol majd.

TÓTH ENDRE (Momentum): Köszönöm szépen a szót. Miniszter Úr! Ha már személyesen itt van  amit nagyon köszönünk , árulja már el nekünk, hogy mi a baja tulajdonképpen a budapestiekkel? Miért büntet minket a megszorítások kormánya újra és újra különböző intézkedésekkel?

Fővárosunk már nem bír el több autót, most is túl sok van belőle a budapesti utakon. Önök most mégis fizetőssé akarják tenni a teljes M0-s körgyűrűt. Ezzel pedig több autót akarnak a város belterületére terelni ahelyett, hogy éppen kivezetnék őket a városból. A díj bevezetése ugyanis a főváros útjain többletforgalmat, ezáltal pedig nagyobb légszennyezettséget és balesetveszélyt fog generálni. Becslések szerint napi 6 ezer autóval több fogja választani a budapesti utakat az M0-s körgyűrű helyett.

Ez a döntésük szembemegy minden szakpolitikai állásfoglalással, de magával a józan ésszel is. Nem lehet egy főváros elkerülő útja fizetős, miközben a városon való áthajtás ingyenes, hiszen az elkerülő út pont azért épült, hogy vonzó alternatívát kínáljon a városon keresztül való közlekedéssel szemben. Ráadásul ez a megszorítás választókörzetemet, Dél-Budát kiemelkedően rosszul érinti. A Budaörsi út, az Egér út, a Nagytétényi út, a 6-os főút forgalma mind-mind jelentősen meg fog növekedni, miközben az M0-son kevesebb autó fog hajtani.

Sikeresen behozzák tehát a lakóterületekre a benzingőzt és az állandó dübörgést. Ha valaki például Nagytétényből akar Csepelre utazni, mondjuk, egy bevásárlás miatt, és nem szeretne útdíjat fizetni, annak a duplájára fog emelkedni mind a menetideje, mind pedig a megtett útjának a hossza; mind az önök döntése miatt. Hiszen ez az új megszorítás valójában egy hídvám is, hiszen az M0-s két hídján ezentúl csak díjfizetés ellenében lehet átkelni.

A Momentum, a Fővárosi Közgyűlés és a BKK már 2023 júniusában kiállt az M0-s teljes szakaszának ingyenessége mellett. A szabályozás azonban az önök kezében, a magyar kormány kezében van. Mondja meg őszintén, miniszter úr: miért akarják tulajdonképpen fizetőssé tenni az M0-s körgyűrűt? Tudom, hogy üres a kassza, és Varga Mihály miniszter úr már az állami párnacihát rázza az utolsó elveszett krajcárokért is. De tude bármilyen közlekedésszakmai indokot mondani arra, hogy miért van szükség az elkerülő út fizetőssé tételére? Miért lesz jobb az embereknek ezáltal?

Kérem, ne untasson senkit azzal, hogy másokat hibáztat saját döntésükért, mint ahogy tette 2014-ben Orbán Viktor, amikor az M0-s további szakaszainak fizetőssé tétele miatt az EU-t kezdte el hibáztatni, hogy az EU kötelezi erre a kormányt. Pedig ez akkor is és most is a saját szuverén döntésük.

Kérdezem tehát a miniszter urat: mi áll a háttérben? Miért lesz jobb a budapesti lakosok élete egy fizetős M0-s körgyűrűtől? Várom az egyenes válaszát. (Taps a Momentum padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Lázár János miniszter úré a szó. Parancsoljon!

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársam! Először is azt szeretném mondani, hogy én egy vidéken lakó polgártársa vagyok önnek, és szeretném, hogyha a kormány a magyar vidéket úgy büntetné, mint Budapestet büntette: 2100 milliárd forintot kapott az elmúlt tíz esztendőben Budapest Magyarország Kormányától.

Csak az M3-as metró 220 milliárdjába került az adófizetőknek, ha tehát ez volna a büntetés, akkor ezt nagyon sok vidéki településen sokan vállalnák a budapesti választópolgárok helyett, hogyha ez büntetést jelentene. A kormány elkötelezett a főváros, a nemzet fővárosa fejlesztésében. Ez így volt az elmúlt 13 évben, és így lesz a választások kimenetelétől függetlenül a következő évtizedben is.

Azt gondolom, hogy ez az interpelláció már része a választási kampánynak, amiben nem terveztem, hogy részt veszek hódmezővásárhelyiként, csak hogyha nagyon rákényszerítenek. Vannak erre próbálkozások, ugye, a tömegközlekedés oldalán egyes budapesti illetékességűek megpróbálnak engem ebbe belerángatni, de nincs ilyen tervem, nincs ilyen ambícióm.

Amit szeretnék elmondani önnek a válasz okán, az az, hogy 76 kilométer most az M0. Ebből 16 kilométer most is fizetős. 60 kilométer részben új szakaszról van szó, hogy ezt betesszük az Európai Unió kötelező irányelvei alapján a fizetős rendszerbe, avagy sem.

Kétségtelen tény, hogy a Magyarországon átmenő tranzit óriási mennyiségű bevételt jelent. Az újdíjhasználatból 2023-ban  ha fejből jól citálom  500 milliárd, jövőre már 650-700 milliárdos bevételi tétele van a magyar költségvetésnek. Ez mind visszaforgatásra kerül az ország működtetésére, és sok pénz jut belőle természetesen Budapestnek is, mint minden magyar választópolgárnak. Kár volna szerintem nem élni azzal a gazdasági lehetőséggel, hogy Magyarország tranzitút jellegét, átmenő jellegét, áteresztő jellegét akár a személyforgalom, akár a tranzit ipari áru vagy áruforgalom tekintetében nem kamatoztatjuk.

Tehát Magyarországnak az egy pozicionális előnye, hogy az autópályáinkon óriási a külföldi átmenő forgalom, és ez nekünk nagyon sok hasznot hoz. Ezért szerintem kell fejleszteni, biztosítani kell a megfelelő közlekedési viszonyokat, és be kell szedni az ezzel kapcsolatos bevételt.

Szeretném elmondani képviselőtársaimnak, hogy az M0-s forgalma napi százezer jármű, a százezer járműből 98 százalék rendelkezik e-matricával már most a fizetős szakaszra. Az ön kérdése tehát ilyen szempontból megválaszolásra került már az élet által, mert 2 százalék olyan van, aki úgy használja az M0-s autópályát, hogy egyébként nem e-matricával megy, de hogyha ön kijár az M0-s autópályára, láthatja, hogy döntően átmenő forgalmat és döntő mértékben külföldiek átmenő forgalmát bonyolítja.

Azt hiszem, én vagyok a parlamentben a leginkább autópályát használó ember, hiszen mindennap ingázom az M5-ösön oda és vissza  szinte mindennap , külföldiek használják az M5-ös autópályát, éjszaka legalábbis 99 százalékban, de napközben is nagyon nagy részben, és óriási pénzt hagynak ezért a magyar államkasszában, nem beszélve a párosult szolgáltatásokról.

Tehát azt tudom önnek mondani, hogy a költségvetés szempontjából, például az úthálózat finanszírozása okán a maradék állami úthálózat, ami nem gyorsforgalmi út, 32 ezer kilométer. Amit arra költünk, azt például az útdíjbevételből költjük erre. Tehát ennek a forrásnak a biztosítása okán igenis költségvetési szempont is az, hogy mit finanszírozunk, hogyan finanszírozzuk és miből.

Másrészről van egy európai uniós irányelv, hogy előbb-utóbb be kell vezetnünk; harmadrészről a pálya  az M0-s már egy része  fizetős, negyedrészről pedig, ami a legfontosabb, 98 százalék jelen pillanatban e-matricával vagy pedig megyebérlettel, tehát megyei autópálya-matricával vagy e-matricával használja jelen pillanatban is az M0-s autópályát. Szerintem ez megnyugtató.

Ha a kerületekbe, amelyeket ez érinthet, jó polgármestereket választanak jövőre a választók, biztos vagyok benne a saját gyakorlatomból, hogy egy jó polgármester meg tudja szervezni a kerület átmenő forgalmát, és ehhez mi mindenkinek segíteni fogunk. Jól kell tudni választani. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr. Most megkérdezem Szabó Szabolcs képviselő urat, hogy elfogadjáke a miniszteri választ. Parancsoljon!

SZABÓ SZABOLCS (Momentum): Köszönöm szépen. Ha tényleg úgy lenne, ahogy miniszter úr állítja, akkor magyarázza meg nekem, hogy miért van mindig sor a csepeli autópálya-felhajtóknál, és amikor lejönnek, a túloldalon. Mert mi is megyünk át Nagytéténybe, meg Nagytétényből is jönnek át Csepelre. Sajnos ez több ezer embert jelent napi szinten. És akkor, ugye, még nem beszéltünk arról, hogy akkor, ha mindent beterelünk Csepelre meg mindent Soroksárra, meg mindent beterelünk Nagytétényre, Budafokra, az több ezer jármű lesz. Ezt pontosan lehet tudni. 30-40 kilométernyi sorban álló autókról beszélünk. Nem fog működni. Nekünk csak az az egy fogadható el, hogyha ingyenes marad az M0.

Egyébként mi szerdán egy egész napos rendezvényt is szentelünk ennek a problémának. Ott lesz Dukán András Ferenc, Ritter Ottó önkormányzati képviselő és polgármesterjelölt, és beszélgetünk a csepeliekkel. Jöjjön el, miniszter úr, győzze meg a csepelieket, soroksáriakat, nagytétényieket, hogy nekünk ez jó lesz. Nem fog sikerülni, úgyhogy köszönöm, nem fogadom el a választ. (Taps a Momentum padsoraiban.)




Felszólalások:   66-71   72-77   78-83      Ülésnap adatai