Készült: 2024.05.10.18:57:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

70. ülésnap (2023.06.12.),  255-262. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 12:04


Felszólalások:   243-255   255-262   263-265      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Lázár miniszter úr. Megkérdezem, hogy a fennmaradt időkeretekben kíváne még valaki a felszólalási lehetőséggel élni. (Nincs ilyen jelzés.) Jelentkezőt nem látok. Akkor úgy tekintem, Lázár miniszter úr is a vitazáróját megtartotta.

Tisztelt Országgyűlés! A vitát lezárom. Határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/4028. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a Törvényalkotási Bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor, ezért megadom a szót Bóna Zoltán képviselő úrnak, a bizottság előadójának.

BÓNA ZOLTÁN, a Törvényalkotási Bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási Bizottság 2023. június 8-án tartott ülésén megtárgyalta az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló T/4028. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság a házszabály 43. §-a alapján 27 igen szavazattal, 6 nem szavazat ellenében, 2 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! A Ház asztalán fekvő törvényjavaslat tartalmazza mindazokat az uniós jogharmonizációs célú, valamint a szakma és a közlekedési iparág által szükségesnek vélt módosításokat, amelyek szükségesek annak érdekében, hogy hazánkban egy jól működő közlekedési és beruházási szektor szolgálhassa a gazdaságpolitikai célok megvalósítását, illetve a lakosság és a gazdasági szereplők mobilitási igényeivel összefüggő feladatok teljesítését.

A közúti közlekedésről szóló törvény módosítása pontosítja a közúti fuvarozásban részt vevő munkavállalókkal kapcsolatos egyes szabályokat, így meghatározásra kerül a munkakezdés, munkavégzés helyéül szolgáló, a járművezető általános tartózkodási helyeként szolgáló működési központ fogalma. Emellett a jogalkalmazás során szerzett tapasztalatok alapján pontosítja a járművezető kiküldetésére vonatkozó rendelkezéseket, valamint a gépjárművezető nélkül bérelt járművek közúti árufuvarozásra történő használatára vonatkozó új uniós szabályokat átülteti a magyar jogszabályba.

A vasúti közlekedésről szóló törvény módosítása megteremti a különböző közlekedési módok közötti átszállási kapcsolatot, az emelt szintű utaskényelmi szolgáltatásokat biztosító közlekedési létesítmények, azaz az intermodális csomópontok üzemeltetésének jogi kereteit. A jogszabály kiegészítése révén a pályahálózat-működtető társaságok pályahálózatra vonatkozó működtetési tevékenysége kiegészül az intermodális csomópontok részét képező vasúti pályaudvar és a hozzá szorosan kapcsolódó, a közösségi közlekedést elősegítő létesítmények és az azokat hordozó ingatlanok üzemeltetésével. A javaslat ezáltal hozzájárul a közösségi közlekedési szolgáltatások színvonalának fejlesztéséhez, megfelelő színvonalú alternatívát biztosítva az egyéni motorizált közlekedési módokkal szemben, ezzel hozzájárulhat a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, a klímavédelmi és környezetvédelmi célok teljesüléséhez.

A Törvényalkotási Bizottság eljárása során megfogalmazódott módosítási igénynek megfelelően a taxifuvar-szervező diszpécserszolgálatokra vonatkozó, az adatkezelési kötelezettséget módosító tervezet szabályozásából „a személytaxi-szolgáltatásért felszámolt viteldíj összegét” pont törlése szükséges. Ennek a tartalomnak az úgynevezett manuális és utólagos rögzítése, valamint kettőzött adatszolgáltatása komoly mértékben jelentene terhet a fuvarszervező szolgáltatóknak.

Az elhangzottak ismeretében úgy vélem, hogy az előttünk fekvő törvényjavaslat támogatandó. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Bóna Zoltán képviselő úr. Megkérdezem az előterjesztőt, Nagy Bálint államtitkár urat, kíváne most felszólalni. (Nagy Bálint jelzésére:) Jelzi, hogy igen. Emlékeztetem, hogy 15 perces időkerete van, és amit most nem használ föl, azt a végén tudja fölhasználni. Öné a szó, államtitkár úr.

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselők! A 2022. december 1-jével új tárcastruktúrában megalakult Építési és Közlekedési Minisztérium új szemléletben készítette el törvényjavaslatát, amelyben a 2022. második félévi, valamint a 2023. első félévi, közlekedési ágazattal kapcsolatos törvényalkotási feladatokat összegezte.

A törvényjavaslat 15, a közlekedési ágazathoz szorosan kapcsolódó törvény módosítására tett javaslatot. A törvényjavaslat tartalmazza mindazokat az uniós jogharmonizációs célú, valamint a szakma és a közlekedési iparág által szükségesnek vélt módosításokat, amelyek szükségesek annak érdekében, hogy hazánkban egy jól működő közlekedési és beruházási szektor szolgálhassa a gazdaságpolitikai célok megvalósítását, illetve a lakosság és a gazdasági szereplők mobilitási igényével összefüggő feladatok teljesítését.

Tisztelt Képviselőtársaim! Törvényjavaslatunk tartalmazza az új uniós szabályok átültetését a magyar jogszabályokba, valamint jogtechnikai módosításokat és pontosításokat is tartalmaz. A módosítások jelentős része a közlekedésbiztonság javítását szolgálja. Emellett az intermodális csomópontok üzemeltetésének jogi kereteit is pontosítja, megteremti azt. A javaslat hozzájárul a közösségi közlekedési szolgáltatások színvonalának fejlődéséhez, megfelelő színvonalú alternatívát biztosítva az egyéni motorizált közlekedési módokkal szemben, ezzel hozzájárul a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, a klímavédelmi és környezetvédelmi célok teljesüléséhez.

A javaslat, figyelemmel a méltán népszerű ország- és vármegyebérletre is, a fentiek mellett bevezeti a személyhez kötött utazási jogosultság fogalmát, továbbá a közlekedési elektronikus azonosító fogalmát is.

Javaslatunk továbbá megteremti annak jogi kereteit, hogy a helyi és országos közutakon, valamint az országos és térségi vasútvonalakon végzett építési munkálatok során keletkező és visszamaradó, beépítésre még alkalmas építési és bontási anyag visszaforgatható és felhasználható legyen más beruházásoknál, például kerékpárút-építéseknél. A javasolt módosítás ezzel csökkenti a hulladékképződést, továbbá hozzájárul a beruházások költséghatékony megvalósításához.

A Törvényalkotási Bizottsághoz benyújtott módosító javaslatok alapvetően technikai jellegű módosítások voltak, amelyeket a bizottság, illetve a kormányzat részéről az előterjesztő is támogatott.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársak! Köszönöm mindenkinek, hogy a T/4028. számú törvényjavaslatot megvitatták, és kérem, hogy a törvényjavaslatban megfogalmazott szabályozási szándékot támogassák. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Nagy Bálint államtitkár úr. 2 perc 44 másodpercet használt föl.

Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Gazdasági Bizottság nem állított előadót.

Most a képviselői felszólalások következnek, a napirend szerinti időkeretekben. Elsőként megadom a szót Keresztes László Lóránt képviselő úrnak, LMP.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Csak néhány kérdésem van. Ugye, a javaslatnak a része az országos közlekedésszervezők megszüntetése. Lehetett vitatni azt a tervet, amelyet még Vitézy államtitkár úr dédelgetett, ugyanakkor azt mindenképpen meg kell erősíteni, hogy alapvetően akkor tudnak érvényesülni majd ezek a szempontok, amit hallhattunk, hogy a közösségi közlekedésnek nagyobb teret tudjunk engedni az egyéni közlekedéssel szemben, ha ennek lesz egy olyan országos, megvalósítható koncepciója, amelyben bizony komoly szerepet kapnak a közlekedési szövetségek.

(19.30)

Ugye, mi alapvetően regionális közlekedési szövetségekben gondolkodunk, amiben szerepet adnánk a megválasztott önkormányzatoknak is. Nyilván teljesen más finanszírozási rendszerre is tettünk már sok-sok évvel ezelőtt javaslatot, de egyelőre még nem látjuk, hogy megjelenne egy ilyen átfogó, alapvetően reformterv a közösségi közlekedés rendszerét érintően. Ezzel kapcsolatban mit lehet tudni a kormány távlati szándékaival kapcsolatban?

Még egy konkrét kérdésem lenne. Több alkalommal, még Palkovics miniszter úr idejében beszéltünk arról, hogy korábban még Palkovics miniszter úr kapott egy olyan kormányzati feladatot, hogy dolgozza ki a helyi közösségi közlekedés állami támogatásának a rendjét. Majd ezt követően született egy olyan döntés, egy olyan kormánydöntés itt a Covid-lezárásokkal összefüggésben, ami ezzel ellentétes szándék volt, miszerint teljesen megvonta a helyi közösségi közlekedésnek Budapesten kívül az állami támogatását. Tehát most Budapesten kívül gyakorlatilag saját forrásból kell a városoknak megoldani a közösségi közlekedés rendszerét, és én azt gondolom, belátható, hogy még a legtőkeerősebb, legerőteljesebb, legnagyobb városok sem képesek egyébként maradéktalanul önállóan, hosszú távon finanszírozni ezt a feladatot. Vane olyan szándéka a kormánynak, hogy valamilyen állami támogatást mégiscsak kapjanak a vidéki városok a helyi közösségi közlekedés fenntartására?

Illetve utolsó kérdésem, ami az elmúlt évek visszatérő vitájának a tárgya is volt: vane olyan szándéka a kormánynak, hogy a még önkormányzati tulajdonban lévő, országosan talán hat-hét közlekedési céget valamilyen módon megpróbálja államosítani, vagy tiszteletben tartják azt, hogy azok a városok, ahol ilyen cégek működnek  gondolok itt egyébként Debrecenre vagy éppen egy másik példaként Pécsre , megtarthassák ezeket a cégeket ezek az önkormányzatok, de olyan módon változtatnák meg az állami támogatások rendjét, hogy ezt valóban meg is tudják valósítani, hogy ezeket a nagyon-nagyon fontos feladatokat el is tudják látni az önkormányzatok. Tehát a finanszírozásnak lesze egy ilyenfajta átalakítása? Köszönöm szépen, elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm, Keresztes képviselő úr. Megkérdezem, hogy a fennmaradt időkeretekben kíváne még valaki élni a felszólalás lehetőségével. (Nem érkezik jelzés.) Jelentkezőt nem látok. A vitát lezárom.

Amennyiben szólni kíván az előterjesztő, akkor megadom a szót. Bőven van 12 perce, még azon felül 16 másodperc. (Jelzésre:) Öné a szó, államtitkár úr.

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Megígérem, hogy nem fogom kihasználni a meglévő időkeretet két kérdéssel kapcsolatban.

Az országos közösségi közlekedési szervezővel kapcsolatban az a véleményünk, hogy ha a minisztériumi kereteken belül hatékonyan és jól el tudjuk látni a munkát, akkor azt nem kell kiszervezni minisztériumi kereteken kívülre. Én azt gondolom, hogy a főosztályon dolgozó kollégák lelkiismeretesen végzik ezt a feladatukat, és el tudják látni a munkájukat.

A településekkel elsődlegesen, képviselő úr, amit említett, a vidéki településekkel kapcsolatban pedig azt tudom mondani, hogy a most bevezetett ország- és vármegyebérlet, illetve az azokhoz való csatlakozás lehetősége a helyi közlekedésben is: ahogyan azt látjuk a városoknál, különösen a nagyobb, megyei jogú városok esetében nagy az érdeklődés és nagy az igény arra, hogy csatlakozhassanak ehhez a konstrukcióhoz. Ez, azt gondolom, egyrészt költségvetési szempontból, tehát az önkormányzatok költségvetési szempontjából, másrészt pedig a településen belüli színvonal, szolgáltatás javítása szempontjából is egy olyan lehetőség az önkormányzatoknak, ami iránt, azt gondolom, nem véletlen, hogy ilyen nagy az érdeklődés, mint amit az elmúlt hetekben is tapasztalhattunk, vagy most is folyamatosan tapasztalhatunk, hiszen az érdeklődő megkeresések folyamatosan jönnek a minisztériumunk felé.

Végezetül szeretném megköszönni, elnök úr, mindenkinek, aki hozzászólt az elmúlt időszakban ehhez a törvényjavaslathoz. Köszönöm szépen mindenkinek a véleményezését, és kérem, hogy támogassák ezt a javaslatot. Köszönöm a szót. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:   243-255   255-262   263-265      Ülésnap adatai