Készült: 2024.05.09.17:59:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (2023.09.26.),  17-20. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:44


Felszólalások:   13-16   17-20   21-24      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm miniszterhelyettes úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Napirend előtti felszólalásra jelentkezett Bencze János képviselő úr, Jobbik-képviselőcsoport: „Nem ezt ígérték az egészségügyben!” címmel. Öné a szó!

BENCZE JÁNOS (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Ahogy a mondandó indul: nem ezt ígérték az egészségügyben. A 2022-es kampányban azzal riogatták az országot, hogy ha nem a Fidesz nyer, akkor egészségügyi intézményeket fognak bezárni, csökken az orvosi ellátás színvonala.

Most nézzük meg, hogy mi történt! Én Simontornyán élek, a paksi választókörzetben. Nálunk most az történik, hogy bezáratnak egy olyan orvosi ügyeletet, ami 19 ezer embert látott el. Ez be fog zárni, és egy olyan térségben, aminek a központjában, Simontornyán nincs kórház, nincs komoly orvosi rendelő. A legközelebbi kórház 65 kilométerre van tőlünk; és ez fáj most mindenkinek. Én beszéltem kormánypártival, képviselővel is, szavazóval is, helyi szervezetekkel; ez most fáj mindenkinek, ez 19 ezer embernek fáj.

Önök nem ezt ígérték, önök fejlesztéseket ígértek! Ez nem fejlesztés! Ha bezárunk valamit, és rátestáljuk a mentőszolgálatokra, az nem fejlesztés. Itt most emberek életéről és 19 ezer ember orvosi-ügyeleti ellátásáról van szó. Hogy értsék, hogy miről van szó, az egésznek a története hogy alakult: önök végig azt hajtogatták, hogy a baloldali kormányok egészségügyi intézményeket zárattak be, még többet fognak bezárni. Volt nálunk egy kis kórház Pincehelyen; ez a kórház 2015-ben lényegében bezárt. Pofátlanul kiakasztottak rá egy olyan táblát  önök, az önök kormánya , hogy fejlesztés, és elfekvőt csináltak belőle, azaz ápolási osztályt. Megszűnt az aktív ellátás; megszűnt a sebészet; megszűnt minden, nem volt hova mennünk.

A térség lakói kiálltak a kórház mellett, mert az a kórház ’53-tól 2015-ig működött, túlélte a kommunizmust, az államszocializmust és a rendszerváltást is; a Fidesz-kormányt nem élte túl. Akkor önök azt ígérték, hogy helyreteszik; ugyanaz az Orbán Viktor-vezette Fidesz-kormány, hogy segíteni fognak rajtunk, lesz orvosi ügyeletünk, ami segít az ellátásban, sőt, ez az ügyelet még fejlődni is fog.

Én akkor, illetve előtte önkormányzati képviselő voltam; azokat az ígéreteket kaptuk, hogy ha megcsináljuk az ügyeletet, ha kiállnak az önkormányzatok mellette, lesz egynapos sebészet, minilabor. Ehelyett most mi van? 2023-ban bezárják az ügyeletet. Mi nem ezt kértük, és nem ezért szavazott az a sok ember önökre és a képviselőjükre, hogy egy bezárt ügyeletet kapjunk.

Mivel jár ez? Sokan úgy indokolták, hogy majd a mentőszolgálat ellátja. Önök is pontosan tudják, de ha megkérdeznek egy orvost, egy szakorvost, vannak olyan ellátási formák  nem aki receptért megy be , stroke, embólia, anafilaxiás sokk, infarktus... Családtagomnak is mentették meg az életét, és nagyon sok ismerősömnek. És az egészben a hab a tortán, hogy Tolna megyének ez a szelete és az ügyelete átlógott Fejér megyébe, és most felolvasom a településeket, amelyeket ellátott: simontornyai központtal értelemszerűen Simontornya, Tolnanémedi, Kisszékely, Nagyszékely, Belecska, Ozora, Fürged, Pálfa, Pincehely, Igar, Mezőszilas, Dég, Gyönk. Ez példaértékű volt. Példaértékű, mert térségeken, megyéken ívelt át, és működött, hol jobban, hol rosszabbul, de ez csak finanszírozási kérdés lenne és politikai akarat kérdése.

A környékről még azt kell tudni, hogy minket kihagytak az ipari beruházásokból a rendszerváltás óta, ez a térség nem fejlődött. Van egy olyan paksi atomerőműves ígéretünk, ami talán majd 24 év múlva kész lesz. Tehát az iparfejlesztésből is kimaradtunk; ez egy elöregedő körzetet eredményezett, amit elhagynak a fiatalok. Ha megszűnik az orvosi ügyelet, miért maradjanak a fiatalok? Hogy majd egyszer kijön értük az a mentő, ami amúgy is túl van terhelve? És mi lesz az ott élő idősekkel? Ezt önök is pontosan tudják. Abban a körzetben, amelyik elöregszik, ahol idős emberek vannak, a 70 fölöttieknél nagyon sok probléma van. Betegre dolgozták magukat a szocializmusban fiatalként; megviselte őket a rendszerváltás, és most nagyon komolyan betegek. És önök tőlük veszik el az orvosi ellátás lehetőségét, az életük megmentésének a lehetőségét.

Én arra kérem önöket, valakit önök közül, az egészségügyi államtitkárt, a miniszter urat, jöjjön el ebbe a körzetbe, beszéljen a polgármesterekkel, tartson egy fórumot, beszéljen az ott élőkkel, hogy tisztességgel, kulturáltan meg lehessen beszélni ennek az orvosi ügyeletnek a sorsát, hogy ezeknek az embereknek az életét ne egy olyan mentőszolgálatra bízzák, amely majd 15 perc múlva kiér, de inkább fél óra vagy egy óra múlva. Egy infarktusnál, ahogy elmondtam, egy stroke-nál, egy anafilaxiás sokknál ez az életét jelenti a betegnek. Az nem megoldás, amit önök kínálnak.

Arra kérik a körzetben élők önöket, hogy kezdeményezzünk párbeszédet, és találjunk rá megoldást, hogy ez továbbra is működjön és hogy ezek az emberek megfelelő orvosi ellátáshoz jussanak. Köszönöm. (Szórványos taps az ellenzéki pártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Rétvári Bence miniszterhelyettes úr válaszol. Öné a szó.

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Nem vonom kétségbe az ön jó szándékát, de azért engedje meg, hogy nagyon sok tényt és adatot elmondjak önnek, és ezzel meg is nyugtassam, hiszen ahogy ezeken a településeken a korábbiakban is biztosított volt az ügyeleti ellátás, úgy a későbbiekben is biztosított lesz az ügyeleti ellátás, csak sokkal jobb színvonalon, sokkal nagyobb biztonság mellett.

És ezt nemcsak azért mondhatom, mert ez így lesz majd Tolna megyében a jövőben, hanem azért, mert azokból a vármegyékből, amelyek csatlakoztak már az ügyeleti rendszerhez, semmifajta olyasfajta panaszt nem hallani  ön sem olvas az újságokban , mint amit ön előrevetített, hogy milyen problémák lesznek itt a későbbiekben Tolna megyében. Fél éve  van, ahol még régebb óta  az új ügyeleti rendszer működik, és hála istennek mindenkinek a megelégedésére működik, mert egy alaposan előkészített, jól kitalált, a korábbi Hajdú-Bihar vármegyei kísérleti projekt továbbfejlesztéséből létrejött új, korszerű, XXI. századi ügyeleti rendszer Magyarországon, és a már bevezetésre került vármegyékből  Hajdú-Bihar, Szabolcs, Győr-Moson-Sopron, Borsod-Abaúj-Zemplén, Békés, Komárom-Esztergom, Veszprém, Jász-Nagykun-Szolnok és Baranya vármegye  ön nem hall panaszokat, hála istennek, mert működik a rendszer.

(9.40)

Miből indultunk ki? Abból indultunk ki, hogy a korábbi széttagolt, ahogy ön is mondta, egyik önkormányzat által így, a másik önkormányzat által úgy szervezett ügyeleti rendszerhez képest egy olyan rendszer legyen, amelyik kisvárosban, nagyvárosban, Nyugat-Magyarországon, Kelet-Magyarországon, gazdagabb és szegényebb településen egyaránt mindig mindenkinek elérhető; egy tiszta, világos és átlátható rendszer.

Miért tiszta és miért egyszerű? Azért, mert ahol bevezetésre került, ott csak a 1830-as számot kell felhívni, mint a 112-t a mentők esetében; nagy baj 112, kis baj 1830, ezt felveszik egy központi számon. Eddig az volt a gond, hogy volt olyan szolgáltató, ahol hívták a számot, persze felvették, és ott rendben működött, de volt olyan, ahol hiába hívták a számot, mert kiderült, hogy ő már egy szomszéd településen van, ahol nem ezt a számot kell hívni, hanem egy másik számot. És ahogy ön is mondta, hogy amikor minden perc számít, azzal töltötte mindenki az idejét, hogy vagy a noteszéből vagy az internetről bogarászta, hogy most melyik telefonszám a jó, mert lehet, hogy az az előző szolgáltató volt, akinek már másfél éve lejárt a szerződése, és már egy új szolgáltató van, és amikor legutóbb hívta az ügyeletet, akkor még az a szám élt, de most már egy új számot kell megtalálnia. Ez az időveszteség nem engedhető meg, és ezt az időveszteséget kiküszöböli az, hogy mindenkinek csak a 1830-at kell felhívni.

Úgy alakítottuk ki az orvosoknak, a személyzetnek a számát, hogy mindenképpen megfelelő legyen az ellátáshoz. Ha ön megnézi az eddigi adatokat az eddigi vármegyékben, óránként egy orvosnak kevesebb mint egy beteget kell ellátnia. Kevesebb mint egy beteg óránként! Ez azt jelenti, hogy nincs torlódás, nincs hosszú várakozási idő. Egy teljesen korszerű, digitális rendszerben érkezik a hívás a telefonközpontba, azt rögtön megkapja helyben az orvos és a sofőr is. A sofőr kezeli táblagépen, hogy hova kell menni, az orvos csak beszáll a sofőr mellé az autóba. Talán látta nyáron a hírekben, hogy mekkora autóflottát vásárolt az állam sok-sok milliárd forintért olyan autókból, amelyek direkt mindenféle terepviszonyra alkalmasak, tehát hogy döcögősebb úton is ki tudjon menni, és a hátsó része úgy van kialakítva, hogy az orvosi felszerelést, a műszereket az orvos könnyen be tudja tenni, könnyen ki tudja venni, tehát hogy gyorsan tudjon reagálni, amikor kell. A sofőr kiviszi az orvost, az orvos helyben ellátja a beteget. Nagyon-nagyon kevés eset volt, hála istennek, amikor súlyosabb gond volt, és mentőt kellett volna hívni, és nagyon sok olyan eset volt, amikor kiderült, hogy igazából a betegnek nincs olyan hirtelen egészségügyiállapot-romlása, ami miatt neki rögtön be kéne menni az ügyeletre.

Nagyon sok ügyeleti pont van: sürgősségi ellátási helyek, ügyeleti helyek, a mentőszolgálat állomásai, tehát nagyon sokféle helyre be lehet menni. Ezeknek a száma a 300 fölött van, tisztelt képviselő úr  300 fölött van! , tehát emelkedett ezeknek az ügyeleti pontoknak a száma. Az esetek nagyon nagy részében kiderült, hogy igazából a telefonon kapott segítség elég volt, vagy megvárta a másnap reggelt, és csak akkor ment be, mert nem volt olyan fájdalma, nem volt olyan állapotromlása, ami miatt rögtön segítséget kellett volna kapnia. Amikor kellett, ahogy mondtam, kiment az orvos, amikor olyan volt, ő ment be az orvoshoz  hangsúlyozom, óránként egynél kevesebb , és amikor pedig mentőre volt szükség, akkor a mentőszolgálat kiment, és ellátta a beteget.

Tehát, képviselő úr, én értem, hogy minden változás  teljes mértékben megértem önt is és az ott lakókat is  bizonytalanságot eredményez sokakban, de ez a rendszer jobban működik a már bevezetett vármegyékben, mint ahogy az előző rendszer működik a még sorra nem került vármegyékben. Higgyék el, ettől az emberek…  és ne csak higgyék el, hát a számok igazolják! A mentőszolgálat hétről hétre, hónapról hónapra az újabb és újabb számokat közzéteszi. Egy teljesen követhető hangrögzítéses rendszer van, tehát nincs félrement hívás, nincs elfelejtett telefon, minden telefonhívás rögzítve van, minden hangfelvétel rögzítve van, hogy egyetlenegy beteg se maradjon ellátatlanul.

Nekünk is az az érdekünk, hogy ez egy jobban működő rendszer legyen, az állam ebben többlet anyagi erőforrást vállal pontosan azért, hogy ne az önkormányzatok pénzhiányától függjön adott esetben (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.), hogy nem működik jól az ügyeleti ellátás. Minden információt szívesen megadunk, az egyeztetés fél éve meg is volt, de szívesen önnek is bármikor elmondjuk, hogy hogyan fog az ön által jelzett Tolna megyei részen ez alakulni. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   13-16   17-20   21-24      Ülésnap adatai