Készült: 2024.05.08.13:53:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

10. ülésnap (2022.06.13.),  80-85. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:05


Felszólalások:   74-79   80-85   86-91      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el a miniszterhelyettesi választ. Tájékoztatom önöket, hogy az elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalra a holnapi ülésnapunkon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Bakos Bernadett, az LMP képviselője, interpellációt nyújtott be a technológiai és ipari miniszterhez: „Bevezetike az energiaválság kezelésére a klímabérletet?” címmel. Bakos Bernadett képviselő asszonyt illeti a szó.

BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Asszony! Múlt héten Csárdi Antal képviselőtársam napirend előtti kérdésére Fürjes Balázs államtitkár úr azt válaszolta, hogy a kormány kész komolyan megfontolni a klímabérletre vonatkozó javaslatunkat. Ennek örülnénk, és ami a legfontosabb, hogy az ország is örülne, mert jelentősen javítaná az energiabiztonságunkat, csökkentve a fosszilis energiától való függést, legyen az orosz, amerikai vagy szaúdi.

Energiafüggetlenségünk érdekében rendszerszintű változás szükséges a teljes energiagazdálkodásunkban, így a közlekedésben is. A közösségi közlekedéssel radikálisan lecsökkenthető az ágazat energiaigénye és a károsanyag-kibocsátása, ezért növelni kell a közösségi közlekedést rendszeresen használók arányát. A klímabérlet vonzóbbá teszi a közösségi közlekedést, és segítséget jelent mindazoknak, akiknek az elszabadult energiaárak miatt nehézséget jelent a közlekedés.

Javaslatunk szerint a klímabérlet havi 5000 forintba kerülne, és minden hazai tömegközlekedési eszközre érvényes lenne, kivéve természetesen a helyköteles járatokat. A klímabérletet három hónapra vezetnénk be. A három hónap lejárta után pedig valódi társadalmi egyeztetést kell lefolytatni arról, hogy maradjone tartósan vagy időszakosan a klímabérlet, és hogy milyen fejlesztések szükségesek a fenntartásához, valamint milyen forrásból lehet azt finanszírozni.

A klímabérlet tartós bevezetését ezen valós társadalmi egyeztetés, tehát nem egy szokásos nemzeti konzultáció után javasoljuk. A három hónapos klímabérlet bevezetésének elengedhetetlen feltétele, hogy annak költségeit az állam teljes egészében átvállalja. Az általunk nagyjából 100 milliárd forintra becsült költségekre a kivéreztetett önkormányzatoknak és a közösségi közlekedési cégeknek sincsen forrása. Az államnak ezzel szemben van, hiszen egy zöldintézkedés fedezetét könnyen elő tudja teremteni, például bevezeti a multi cégekre és a nagyvállalatokra érvényes társasági adó 25 százalékos felső kulcsát.

(15.40)

Csak a MOL tavaly ezermilliárdos nyereségének adójából lehetne finanszírozni ezt az intézkedést, és mi lenne tisztább és logikusabb, mint egy szennyező nagyvállalat extraprofitjából fedezni a klímabarát és az energiafüggetlenséget segítő intézkedést?

Tisztelt Államtitkár Asszony! Bevezetie a kormány a klímabérletet, támogatjae az LMP ez irányú javaslatait a parlamentben? Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! Az interpellációra Koncz Zsófia államtitkár asszony válaszol. Államtitkár asszony, öné a szó.

DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Asszony! Szeretném megköszönni, hogy az LMP a magyar kormányhoz hasonlóan nagyon fontosnak tartja a közösségi közlekedés népszerűsítését. A kormány vizsgál minden külföldi, európai és természetesen németországi példát is ezzel kapcsolatban, ugyanakkor szeretném felhívni a figyelmét, hogy az Ukrajna területén zajló háború a magyar családok életére is befolyással van, hiszen ennek húsbavágó következménye az energiaárak drasztikus emelkedése. Éppen ezért a kormány egyik elsődleges célja az, hogy a családok terheinek a mérséklése, az energiaellátás stabilitása megvalósuljon.

Az energiaellátás biztosítása érdekében Magyarország számos lépést tett az elmúlt időszakban. Ezek közül hadd soroljak fel néhányat: az energiadiverzifikáció terén például nagyon fontos kiemelni, hogy ma már hét országból hat országgal van összekötve Magyarország interkonnektoron keresztül, hosszú távú szerződéseket kötünk, létrehoztuk a Honvédelmi és a Rezsivédelmi Alapot.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal legfrissebb nemzetközi ár-összehasonlítású vizsgálata szerint a lakossági fogyasztókat terhelő földgázátlagár már vásárlóerő-paritáson mérve is hazánkban a legolcsóbb, tehát továbbra is a magyar fogyasztók fizetik a legkedvezőbb rezsidíjakat Európában. Az újonnan felálló kormánynak a legfontosabb feladata az volt, hogy olyan költségvetést készítsen elő, amely számol a háború és a brüsszeli szankciók hatásaival, az energiaválság okozta magas inflációval, az európai gazdaság csökkenő teljesítményével és a világgazdaság bizonytalanságaival.

Éppen ezért a kormány olyan költségvetést állított össze, amely megvédi az elért eredményeket és így a rezsicsökkentést is, gondoskodik Magyarország, a családok, a magyar emberek biztonságáról, és továbbra is biztonságos növekedési pályán tartja a magyar gazdaságot. Ennek a csomagnak a része a benzinárstop is. Ma Magyarországon 480 forintért tankolhatnak a magyar forgalmival rendelkező autósok, míg ez külföldön forintban meghatározva, hogy csak néhány példát említsek: Spanyolországban 783, Portugáliában 808, Izlandon 825, Németországban 847 forint, Hollandiában 853, Svédországban 877, Görögországban 873, Finnországban 914, Dániában 965, Norvégiában pedig már több mint 1000 forint.

Úgy gondolom, hogy ez hatalmas eredmény, és a kormány politikájának köszönhetően a mutatók nemcsak a gázolajra, hanem több más területre is igazak. Ezért szeretném arra kérni képviselő asszonyt, hogy az ellenzéki képviselők a magyar kormány rezsicsökkentéssel kapcsolatos elképzeléseit támogassák, és így támogassák majd ezeket a 2023. évi költségvetésben is. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen államtitkár asszony válaszát. Megkérdezem képviselő asszonyt, elfogadjae az államtitkári választ. Öné a szó.

BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a részletes válaszát, sajnos viszonylag keveset hallottunk a közlekedésről. Mi úgy gondoljuk, hogy egyébként a klímabérlet hatékonyabban szolgálná az önök által említett célokat is, akár az energiafüggetlenség, akár a családok terhének enyhítése céljából. Itt még egy nagyon fontos mai eseményre utalnék, az energetikai hatékonysági projekteket is leszavazták a mai napon a képviselőtársai, pedig ezek is a családok terheit enyhítették volna. Úgyhogy nem fogadom most el a válaszát. Köszönöm szépen. (Taps az LMP soraiban.)




Felszólalások:   74-79   80-85   86-91      Ülésnap adatai