Készült: 2024.05.09.21:44:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

104. ülésnap (2024.03.18.),  90-95. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:09


Felszólalások:   84-89   90-95   96-101      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Sztojka Attila, a Fidesz képviselője, interpellációt nyújtott be a belügyminiszter úrhoz: „A jövő évre vonatkozóan mi a Kormány további terve a tanárok bérfejlesztése terén?” címmel. A válaszadásra majd megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak. Sztojka Attila képviselő urat illeti a szó.

SZTOJKA ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány ígéretének megfelelően minden tanárt és tanári végzettséggel rendelkező, az oktató-nevelő munkát közvetlenül is segítő személyt idén átlagosan 32,2 százalékos bérfejlesztésben részesített, és ehhez jön még további 20 százalékos emelés a hátrányos helyzetű térségekben dolgozó munkatársak számára. Ez azt jelenti, hogy egy hátrányos helyzetű térségben dolgozó mesterpedagógus 756 ezer forint fizetéssel számolhat. A tanárszakon végzett fiataloknak is további motivációt jelenthet, ha hátrányos helyzetű térségben lévő iskolákban helyezkednek el, hiszen a pedagógus I. kategóriában is legalább 645 ezer forint fizetéssel tudnak tervezni. Ez a további 20 százalékos bérfejlesztés is segíti a szegénység elleni küzdelmet, hiszen a vidéki élet nem jelenthet hátrányt. Azt gondolom, ez az összességében több mint 50 százalékos fizetésemelés azt mutatja, hogy az egész Európát érintő gazdasági nehézségek ellenére kiemelt bérfejlesztést hajt végre a kormányzat.

Komoly munka van már mögöttünk, aminek része a tanárok és az óvónők béremelése is, amellyel az anyagi és az erkölcsi megbecsülésüket is ki tudjuk fejezni. Köszönjük a tanároknak és a nevelőmunkát segítő munkatársaknak az áldozatos munkájukat, akik a magyar diákokból igyekeznek a legtöbbet kihozni, akik kiváló embereket képeztek és képeznek. Büszkék vagyunk rá, hogy az európai kitekintésben Magyarország a roma gyermekek és a roma emberek iskolai végzettségét illetően is élen jár: Európában Magyarországon van a legtöbb, legalább nyolc általános iskolai végzettséggel rendelkező roma; az arányuk itthon mintegy 80 százalék. A gyermekeink jövőjének az alapját a tudásuk fogja jelenteni. A hátrányból induló gyerekeknél, a hátrányos helyzetű térségekben felnövekvőknél különösen fontos, hogy a tanulással emelkedjenek ki.

Ezek mellett azért ne felejtsük el azt, hogy a dollárbaloldal az elmúlt másfél-két évben mindent megtett annak érdekében, hogy megakadályozza a tanárok béremelését. Fontos visszaemlékeznünk arra is, hogy a baloldal megszüntette a 13. havi fizetést, így elvett minden magyar tanártól egyhavi bért, valamint 15 ezer tanárt tett utcára. Ők voltak az egyetlenek, akik Magyarország történetében példátlanul csökkentették a tanárok bérét.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mindezek fényében tisztelettel kérdezem önt, hogy a jövő évre vonatkozóan mi a kormány további terve a tanárok bérfejlesztése terén. Várom megtisztelő válaszát.

ELNÖK: Köszönöm szépen, Sztojka Attila képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak.

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Immár 77 napja hiába várjuk, hogy Brüsszelből egyetlenegy fillér is, egyetlenegy eurócent is érkezzen a magyar pedagógusok béremelésére. Bár január elején kaptunk egy garanciát vállaló levelet, hogy elszámolhatjuk ezeket a költségeket, de fontos elmondani, hogy azóta sem érkezett egyetlenegy fillér sem Brüsszelből a magyar pedagógusbér-emelésre. Ígéretünk van, pénz nincs.

Viszont azt látjuk, hogy a magyar baloldal nem nyugodott bele abba, hogy a magyar kormány a saját EU-s forrásait felhasználhatja pedagógusbér-emelésre. Éppen ezért elérték Brüsszelben azt, hogy az Európai Parlament beperelje az Európai Bizottságot, amiért a Bizottság ugyan pénzt még nem küldött, de ezt a garanciát vállaló levelet biztosította Magyarország számára. Tehát pert indítottak azért, hogy az elindult pedagógusbér-emelésnek, tehát az óvónők, tanárok, tanítók béremelésének a fedezetét vegyék el Magyarországtól. Példa nélküli, hogy egy ország baloldala azon munkálkodik évekig, hogy ne jussanak hozzá a pedagógusok a saját magasabb béremelésükhöz, és amikor ennek a lehetősége megnyílik, akkor pedig pert indíttatnak az Európai Bizottság ellen az Európai Parlamenttel, hogy visszaköveteljék a béremelés fedezetét a magyar tanároktól, óvónőktől. Példátlan!

(15.50)

Ilyet a magyar pedagógusokkal, a magyar tanárokkal, óvónőkkel szemben senki nem tett meg, mint amit a magyar baloldal, ezt az akadályozást, és utána pedig még a per indítását is. Persze, amikor kormányon voltak, akkor sem voltak kedvesebbek az óvónőkkel és a tanárokkal, hiszen mindenkitől elvettek egyhavi bért, 15 ezer embert küldtek utcára, ennyi embert bocsátottak el, és több mint 300 helyen tettek lakatot az iskolaépületek ajtajára. Akkor tehát tömeges bezárások, fizetéscsökkentés és tömeges elbocsátás volt az iskolákban és az óvodákban.

Ezzel szemben mi az elmúlt években arra törekedtünk, hogy szankciós válság, háború, koronavírus-járvány ellenére is nőjenek a fizetések. 2013-17 között az elsők a pedagógusok voltak, akkor érezhető béremelést indítottunk, egy 50 százalékosat, majd pedig 2020-ban, ’22-ben és ’23-ban is 10-10-10 százalékos pedagógusbér-emelés valósult meg. Idén átlagosan 32,2 százalékos a béremelés, jövőre pedig, ahogy képviselő úr is kérdezte, azt tudom mondani, hogy 21 százalékos átlagos béremeléssel számolunk. Ez azt jelenti, hogy így 2022-25 között négy év alatt 93,5 százalékos pedagógusbér-emelés valósul meg Magyarországon, ennyivel nő átlagosan az óvónők és a tanárok fizetése.

De nem egyenlő mértékben, ahogy ön is utalt rá, hanem vannak olyanok, akik még az átlagnál is magasabbat kapnak. Így, akik hátrányos helyzetű területen oktatnak, vagy az iskolában, az osztályban a hátrányos helyzetű gyerekek aránya jóval magasabb az átlagosnál, ők egy 20 százalékos többletet már tavaly az év vége felé, tavaly novembertől megkaptak, erről már költségvetési forrásból döntöttünk, és ezt már akkortól kapják, most pedig a megemelt bér 20 százalékkal megemelt többletét kapják. Illetőleg 2 és 4 százalékos többletet kapnak azok, akik MA végzettséggel rendelkeznek vagy hiányszakmát tanítanak. Tehát sok esetben az átlagos bére 20 százalékkal, ha arra még van diplomás végzettség és természettudományos vagy informatikatanárról beszélünk, akkor ez még igazából 26 százalékkal is magasabb az átlagos összegeknél.

A legalacsonyabb bér, amit most egy gyakornok az első munkanapján kaphat, 561 ezer forint, és 601 ezer forint az az átlagos bér, amit a tankerületi iskolákban kapnak a pedagógus I. fokozatban levők, 679 ezer forint, amit a pedagógus II. fokozatban levők. Ez azt jelenti, hogy a pedagógusok átlagosan a magyar iskolákban 652 530 forintot keresnek, az iskolaigazgatók pedig szintén átlagosan 1 018 403 forintot keresnek. Mi ezt egyrészről költségvetési forrásból, másrészről EU-s forrásból kívánjuk megtenni. 2030-ig minden évben úgy fog nőni ez a fizetés, hogy a diplomások bére emelkedik, nem a minimálbérhez viszonyítva, ahogy a baloldal követelte, hanem a diplomásbérhez viszonyítva, ezzel is megadva a pedagóguspályának a megbecsültséget. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypárti sorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Egyperces viszonválaszra van lehetősége Sztojka képviselő úrnak.

SZTOJKA ATTILA (Fidesz): Köszönöm a válaszát, államtitkár úr. Azt el is fogadnám, annál is inkább, mert ha ma megnézzük, hogy egy 14 év alatti hátrányos helyzetű gyermek elindul otthonról, akkor azt láthatjuk, hogy az iskolatáskájában ingyenes tankönyvek vannak, sőt azt tapasztaljuk, hogy a helyi járattal ingyen utazhatnak. 180 tanoda segíti a hátrányos helyzetű gyermekek tanulmányi eredményének sikerességét, és nem feledkezhetünk meg az „Útravaló” ösztöndíjrendszerről, amelyből közel 10 ezer diák részesülhet. Erre a kormányzat 2,5 milliárdos keretösszeget szán. De azt sem felejthetjük el, hogy a szünidei ingyenes étkeztetést is biztosítja a kormányzat. Ez is azt mutatja, hogy a gyermekeinkben a jövőt láthatjuk.

Ha ezeket összességében is forintosítjuk és összeadjuk, akkor egyértelműen azt mondhatjuk, hogy az egyenletnél legalább az jelentkezik, hogy a tanulással, a megbecsüléssel a szakmával rendelkező roma és nem roma fiatalokra számít a magyar kormány, a magyar állam, ez adja a nemzet alapját, és erre van szüksége a nemzetnek is. Köszönöm. (Szórványos taps a kormánypárti sorokban.)




Felszólalások:   84-89   90-95   96-101      Ülésnap adatai