Készült: 2024.05.09.02:21:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

44. ülésnap (2022.12.06.),  111-116. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 12:54


Felszólalások:   107-111   111-116   117-120      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Kulturális Bizottság nem állított előadót. A képviselői hozzászólások jönnének, de tekintettel arra, hogy nem látok képviselői hozzászólót, a vitát lezárom.

Kérdezem az előterjesztőt, hogy kíváne még egyszer hozzászólni. (Dr. Hankó Balázs Zoltán: Nem.) Nem kíván hozzászólni az előterjesztő.

Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a szerdai ülésnapon kerül sor.

(13.20)

Most pedig soron következik az egyes földügyi tárgyú törvények módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/1846. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető. Bejelentem, hogy az előterjesztést nemzetiségi napirendi pontként tárgyalja az Országgyűlés.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a Törvényalkotási Bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Megadom a szót Bóna Zoltánnak, a bizottság előadójának. Parancsoljon, képviselő úr!

BÓNA ZOLTÁN, a Törvényalkotási Bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási Bizottság 2022. november 24-én tartott ülésén megtárgyalta az egyes földügyi tárgyú törvények módosításáról szóló T/1846. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság a házszabály 46. §-a alapján 29 igen szavazattal, 4 nem szavazat ellenében és 1 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk fekvő javaslat egy mezőgazdasági, agrártémával foglalkozó salátatörvény. A Törvényalkotási Bizottság által benyújtott módosító javaslat elsősorban nyelvhelyességi és kodifikációs pontosításokat tartalmaz.

A termőföld védelméről szóló törvény módosításának célja, hogy a benyújtott stratégiai tervben foglaltakra tekintettel speciális szabály megállapítása szükséges a tájképi elemek kapcsán, hiszen azok 2023-tól támogatható területnek minősülnek, tekintettel arra, hogy azok a vízvisszatartás, a biodiverzitás és a mikroklíma javítását szolgálják.

Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvényjavaslat módosítása egyértelműsíti, hogy csak a gazdasági elsődleges rendeltetésű erdőterületek esetében merülhet fel a rendelkezések alkalmazása. E tekintetben az erdőterületek állami tulajdonból történő kikerülésére kizárólag azonos vagy magasabb természeti állapotú erdővel történő birtokösszevonási célú fölcsere vagy csere útján, a megfelelő állami birtokszerkezet kialakítása céljából kerülhet sor.

A Nemzeti Földalapról szóló törvényjavaslat a visszaéléseket akadályozza meg, ugyanis a módosítás keretén belül legalább három éve állattartással foglalkozó személy számára nyit lehetőséget, hogy maximum 25 évre legeltetés céljából rétet, védett természeti területet haszonbérbe kaphasson. Feltétele, hogy a kijelölést megelőző három évben nem követett el szerződésszegést.

A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló javaslat módosításának célja, hogy a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara az adásvételi szerződések véleményezése során nyert adatokból megfelelő adatbázissal rendelkezik a földárak alakulásáról, így indokolt ezen adatbázis alapján készített átlagárak alkalmazását előírni. A NAK az adásvételi szerződések véleményezése során nyert adatokból megfelelő adatbázissal rendelkezik a földárak alakulásáról.

A földeken fennálló, örökléssel létrejövő osztatlan közös tulajdon megakadályozása érdekében, ha a földet több örököstárs közösen örökli, az örököstársak annak érdekében, hogy az ingatlanon ne keletkezzen osztatlan közös tulajdon, osztályos egyezséget kötnek, megosztják az ingatlant az egyes örököstársaknak az ingatlan meghatározott részéhez történő hozzárendelésével, hogy az ingatlant egyben értékesítik, vagy az állam javára ingyenesen felajánlják. A módosítási javaslat azzal ösztönzi az örökösöket a jogügyletek végrehajtására, hogy örökösödési illetéket kell fizetniük egyenes ági rokonok között történő öröklés esetén is, amennyiben egy éven belül nem osztják meg a felsorolt formák szerint az osztatlan közös tulajdont.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elhangzottak ismeretében úgy gondolom, hogy a törvényjavaslat támogatandó, ezért javaslom annak elfogadását. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm. Kérdezem az előterjesztőt, kíváne felszólalni. (Jelzésre:) A végén kíván. Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Mezőgazdasági Bizottság nem állított előadót.

Megadom a szót Ritter Imre német nemzetiségi képviselőnek, a vitához kapcsolódó Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága előadójának, aki nemzetiségi nyelvén ismerteti felszólalásának első mondatait, majd magyarra fordítja azokat. Parancsoljon!

RITTER IMRE, a Magyarországi Nemzetiségek Bizottságának előadója: Sehr geehrter Herr Vorsitzender! Sehr geehrtes Parlament! Erlauben Sie mir bitte, dass ich die Meinung des Ausschusses in Ungarn lebenden Nationalitäten, bezüglich des Gesetzesvorschlags mit dem Titel „Über die Änderung bestimmter Gesetze in Bezug auf Gelände” mit Nr. T/1846 erörtere.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy ismét kifejtsem a Magyarországi Nemzetiségek Bizottságának véleményét az „Egyes földügyi tárgyú törvények módosításáról” című, T/1846. számú törvényjavaslattal kapcsolatban. Bizottságunk annak okán kérte nemzetiségi napirendnek a jelen törvényjavaslat-csomagot, mert az többek között foglalkozik az egykori Rozmaring Mezőgazdasági Termelőszövetkezet működési területén kárpótlásra váró személyek helyzetének rendezéséről szóló 2021. évi CXLV. törvény módosításával is.

Ezen törvényjavaslat megszületésének körülményeivel és eddigi előéletével az általános vita során már részletesen foglalkoztam. A végrehajtásával kapcsolatban most örömmel ismétlem meg, hogy a 2021. december 14-én elfogadott törvény alapján a kárpótlás első része  a pénzbeli kompenzáció  az érintettek véleménye alapján is mintaszerűen lezajlott; ezt köszönjük szépen. Ugyanakkor 2022 júliusában a még kárpótlásra várókat arról tájékoztatták, hogy a földbeni kárpótláshoz az igényelt földterületeknek  amik megfelelnek a törvényben meghatározott feltételeknek  csupán a harmada áll rendelkezésre.

Jelenlegi ismereteim szerint, az egykori Rozmaring Mezőgazdasági Termelőszövetkezet működési területén földbeni kárpótlásra váró személyek számára megoldást, termőföldet jelentene: ha egyrészt a Nemzeti Földügyi Központ az állami földekről szóló kimutatását ellenőrzi és szükség esetén kiegészíti azt; másodsorban törvénymódosítással további, távolabbi szomszéd települések alkalmas földterületeinek a földalapba történő bevonása is megtörténik; harmadrészt a „védett”, de nem „védett természeti” megjelölésű területek bevonása a földalapba megtörténik; végül, de nem utolsósorban, ha az idejétmúlt bányajogok törlése megtörténik.

Nos, a felsorolt négy pontból egyrészt az idejétmúlt bányajogok törlésének azonnali elrendelésére vonatkozóan Nagy István miniszter úr az általános vitát követő zárszavában már ígéretet tett, tehát ezen gond vélhetően megoldódik. Másodsorban szintén előrelépést jelent, hogy az „Egyes földügyi tárgyú törvények módosításáról” című, T/1846. számú törvényjavaslat 69. §-a szerint: „Az egykori Rozmaring Mezőgazdasági Termelőszövetkezet működési területén kárpótlásra váró személyek helyzetének rendezéséről szóló 2021. évi CXLV. törvény 7. § (4) bekezdés b) pontjában a ’védett’ szövegrész helyébe a ’vagyonkezelésbe adott védett’ szöveg lép.” Azaz a vagyonkezelésbe adott védett természeti területek nem használhatók fel a földjuttatással történő kompenzációra, másféleképpen fogalmazva, a vagyonkezelésbe nem adott védett területek viszont igen.

Ennek alapján is  ugyan általam nem ismert mértékben  vélelmezhetően nőni fog a kárpótlásra felhasználható földterületek mértéke, ahogy azt a NEB 2022. november 15-i ülésén dr. Kovács Zita helyettes államtitkár az Agrárminisztériumból is elmondta. Idézem: „Annyiban szeretném megerősíteni, hogy az Agrárminisztérium elkötelezett abban, hogy a Rozmaring-törvényként emlegetett törvény alapján a kártalanításra jogosultakat kielégítse, és a jelen törvénymódosítás is arra irányul, hogy ehhez a megfelelő földalap biztosítható́ legyen.” Harmadsorban, azt gondolom, annak sincs semmi akadálya, hogy a Nemzeti Földügyi Központ  kifejezetten ezen kárpótlási törvénnyel kapcsolatban  az állami földekről szóló kimutatását ellenőrizze és szükség esetén kiegészítse.

Összefoglalva: az elmondott három tényező együttes hatására biztosan nőni fog a károsultak kielégítésére szolgáló földalap, de hogy vajon elegendő mértékbene, azt a felsorolt intézkedések végrehajtása előtt, a részletes adatok hiányában egyelőre előre megállapítani nem tudom, nem lehet.

(13.30)

Ezért a károsultak nevében is tisztelettel kérem agrárminiszter urat, az előterjesztőt, hogy ha a kártérítéshez szükséges földalap az intézkedések ellenére sem lenne elegendő, akkor tavasszal kellő előkészítés után csináljunk még egy törvénymódosítást a szomszédos járások, például Budakeszi, Szentendre, Dorog alkalmas területeinek a földalapba történő bevonására és ezzel a kárpótlás megnyugtató, tisztességes és végleges lezárására. Köszönöm, hogy meghallgattak. Danke für Ihre Aufmerksamkeit! (Taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Most a képviselői felszólalások következnének, de képviselői hozzászólásra jelentkezést nem látok. A vitát ezennel lezárom. Megadom a szót az előterjesztőnek. Államtitkár úr, parancsoljon!

FARKAS SÁNDOR agrárminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Köszönöm a Törvényalkotási Bizottság által elmondottakat és azokat a javaslatokat, amelyek kiegészítik és megerősítik a T/1846. számú törvényjavaslatot, amire a Törvényalkotási Bizottság képviselője is tett utalást, amelyek jelentős részben nyelvhelyességi, illetve egyéb olyan kisebb kiegészítéseket tartalmazó módosító indítványok, amelyek tartalmilag nem befolyásolják a törvény lényegét.

Ugyanakkor szeretném külön Ritter Imrének megköszönni azt a munkát, azt az elkötelezettséget, amellyel követi a volt Rozmaring Szövetkezet tagjainak a kárpótlási igényét. Az ön által felvetett három kérdéskörre való válaszom akkor lesz igazán hatásos vagy eredményes, hogyha valóban megtudjuk azt, hogy mekkora igénye van ezeknek a régi tulajdonosoknak, és akkor megpróbálunk megtenni mindent annak érdekében  vagy az ön által előbb említett akár új törvényjavaslattal is , hogy a Rozmaring Szövetkezet tulajdonosi köre végre, több mint 30 év után, közel 30 év után valóban megnyugtató megoldást kapjon. Ebben további együttműködést és együtt gondolkodást kérek a minisztérium nevében öntől.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ugyanakkor szeretném megköszönni azt az együttműködést az általános vita során, amelyben a képviselőtársaim kifejtették álláspontjaikat, részletesen feltárták gondolataikat. Ettől függetlenül szeretném kérni önöket, vagy ezzel kapcsolatban szeretném kérni önöket, hogy a holnapi nap során támogassák a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:   107-111   111-116   117-120      Ülésnap adatai