Készült: 2024.06.01.06:26:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.), 87. felszólalás
Felszólaló Dr. Koncz Zsófia (Fidesz)
Beosztás Energiaügyi Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:09


Felszólalások:  Előző  87  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KONCZ ZSÓFIA energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Sokszor elmondtuk azt, hogy Magyarországon minden beruházónak be kell tartania a szabályokat, ebbe beleértendők azok a környezetvédelmi szabályok is, amelyek rendkívül szigorúak.

Ön említette Bátonyterenyét. Ezzel kapcsolatban azért szeretném kiemelni, hogy ön egy fontos tényt nagyvonalúan nem emelt ki, mégpedig azt, hogy a céget hat alkalommal közel 100 millió forint büntetésre, bírságra ítélték, viszont a végén úgy döntött a Nógrád Vármegyei Kormányhivatal 2023. augusztus 22-én, hogy az üzem tevékenységét felfüggeszti  ez, ugye, itt nem hangzott el , és mindaddig nem indulhat újra a munka, ameddig a cég nem teremti meg a jogszerű működés feltételeit. (Tordai Bence közbeszól.)

Tájékoztatom, hogy az említett szigetszentmiklósi üzemben pár nappal ezelőtt történt tűzeset kapcsán a cég az előírások szerint értesítette a Pest Vármegyei Kormányhivatalt, a tájékoztatási kötelezettségének ezzel eleget tett. A kormányhivatal és a katasztrófavédelem helyszíni ellenőrzést tartott. Természetesen, ha ezek alapján intézkedés válik szükségessé, a hatóságok ezt meg fogják tenni.

Szeretném a képviselő urat arra emlékeztetni, hogy azért akkumulátortémában az önök szövetségese és a zöldpártok bizony úgy gondolják, hogy ez a jövő kulcsa, a jövő záloga. Ezt azért fontos kiemelni, mert korábban egyébként önök is olyan nyilatkozatokat tettek, hogy a magyar kormány hogyan tudná még jobban támogatni az elektromos autó terjedését. Robert Habeck német alkancellár klímaügyi és gazdasági miniszter májusban egy új akkumulátorgyár-beruházás bejelentésekor azt mondta: Németország az európai energia- és közlekedési átalakulás egyik zászlóshajójává válik, ráadásul egy olyan beruházás segítségével, amely több ezer zöldtechnológiai munkahelyet teremt.

Türingia miniszterelnöke pedig úgy fogalmazott: a kínai cég betartott minden környezetvédelmi előírást; úgy építette fel az üzemet, hogy nem történt semmiféle vegyi szennyeződés; az üzem a lehető legkörnyezetbarátabb modern gyártelep, amelynek működése során semmiféle környezetpusztítás nem lesz. Ugye, ezeket emelik ki az önök nyugat-európai szövetségesei, és mindeközben arról nem beszélnek, hogy hazánkban maga az autóipar közvetve félmillió embernek ad munkát, biztosít megélhetést, és az a helyzet, hogy ha a technológiai változásokra mi magunk nem reagálunk, akkor ezeket a munkahelyeket bizony nagy veszélybe tudjuk sodorni.

Szóba került a környezetvédelmi hatósági szerződés is, a mai nap erről már volt szó. Én csak szeretném megerősíteni, hogy ennek a bevezetése egyedül a Dunaferr megmentése miatt történt, és a kormány azért küzd, hogy megmentse az egyébként a baloldal által 2004-ben privatizált céget és több ezer ember munkahelyét. Bizony itt is közvetlenül több mint 4 ezer, közvetve pedig 15 ezer ember munkájáról van szó. Azt gondolom, ez egy hihetetlenül fontos szempont.

És hogyha már zölddolgokról beszélünk, akkor a Dunaferr kapcsán is ki kell emelni azt, hogy a Dunaferr egyébként zöldátalakulás előtt áll: szén-dioxid-mentesítési terv készül, a szénalapú acélgyártásról az elektromos ívkemencés technológiára tér át, amely jóval nagyobb hozzáadott értéket jelent, valamint a hazai gazdaság ökológiai lábnyomát is jelentősen csökkenti, akár 80 százalékkal csökkentve a cég közvetlen szén-dioxid-kibocsátását. Ezzel a Dunaferr Európa egyik legmodernebb acélgyártójává válhat. Kérem képviselő urat, hogy ebben támogassa a kormány elképzeléseit. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  87  Következő    Ülésnap adatai