Készült: 2024.05.09.09:45:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

13. ülésnap (2022.06.21.),  85-91. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 13:59


Felszólalások:   79-85   85-91   92      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Ezzel a vezérszónoki felszólalások végére értünk. Most van lehetőség kettőperces felszólalásra, kérdezem képviselőtársaimat, hogy kíváne valaki élni ezzel a lehetőséggel. (Nincs jelzés.) Jelentkezőt nem látok. Kérdezem képviselőtársaimat, hogy kíváne valaki a vitában még felszólalni. (Nincs jelzés.) Jelentkezőt nem látok, az általános vitát lezárom.

Megkérdezem Koncz Zsófia miniszterhelyettes, államtitkár asszonyt, hogy kíváne válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Nem kíván. Tisztelt Képviselőtársaim! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Ház! Soron következik az egyrészről az Európai Unió és tagállamai, másrészről a Katari Állam közötti légi közlekedési megállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/287. számon a Ház informatikai hálózatán valamennyiünk számára elérhető. Bejelentem, hogy az előterjesztést uniós napirendi pontként tárgyalja az Országgyűlés.

Most megadom a szót Koncz Zsófia államtitkár asszonynak, miniszterhelyettesnek, a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének. Parancsoljon, államtitkár asszony, öné a szó.

DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A mai nap során nem is egy, hanem két törvényjavaslat expozéját is megtarthatom a parlamentben. A most tárgyalt javaslat célja az Európai Unió és tagállamai és a Katari Állam közötti légi közlekedési megállapodás Magyarország részéről történő megerősítésének biztosítása és kihirdetése, aláírására 2021. október 18-án került sor Luxembourgban.

Katar nagyjából két magyar megye területén, az Arab-öbölben elhelyezkedő állam, amely mára a világ legbiztonságosabb országainak egyike. Kicsiny mérete ellenére komoly gazdasági ereje van, a világ harmadik legnagyobb földgázkészletével rendelkezik, fő bevételi forrása a cseppfolyósított földgáz, LNG exportja. Nem tudom, tudjáke, hogy a Krk-szigeti terminálon keresztül katari földgáz is érkezik Magyarországra, vagyis az Öböl menti államra hazánk energiabiztonsága szempontjából is partnerként tekintünk. Katarban körülbelül 400 magyar él, akik nagy része jellemzően komoly szaktudást igénylő munkát végez. Az elmúlt években erősödtek a kétoldalú kapcsolatok, folyamatosan erősödik a gazdasági és a turisztikai együttműködés a két ország között. Az Öböl menti állam földrajzi helyzete kiváló adottság a légi közlekedés szempontjából, főként Ázsia, de Afrika irányába is.

A magyar állam által megvásárolt A330-as típusú áruszállító gépet egyébként éppen a katari légitársaságtól vásároltuk. A szélestörzsű repülőgép a világjárvány alatt komoly szolgálatot teljesített azzal, hogy 6,8 millió adag vakcinát szállított a világ minden tájáról Budapestre. A repülőgépet a gazdaságos működtetés érdekében az állami feladatok mellett kereskedelmi forgalomba is állítottuk, így az Budapestről rendszeresen repül Kína után Katarba is. Mindezt egy magyar állami tulajdonú teherszállító repülőgép végzi, melyet magyar légitársaság üzemeltet, magyar cég tart karban, és magyar cég végzi a budapesti földi kiszolgálását. Ez a szolgáltatás új színt jelent a légi áruszállítási palettán. A cargo gépre szükség is van a Budapest-Doha-Budapest útvonalon, mivel a kormány által meghirdetett keleti nyitásnak köszönhetően az elmúlt években Magyarország kereskedelmi kapcsolatai Ázsiában és a Közel-Keleten is erősödtek.

Ami az indítványt illeti, elfogadása esetén a jövőben a tagállamok és Katar között hatályban levő kétoldalú légi közlekedési megállapodások vonatkozó rendelkezései helyett az aláírt megállapodás intézkedései lesznek irányadóak. Az ilyen kétoldalú megállapodásokból eredő és annak hatálya alá nem tartozó hatályos forgalmi jogok azonban továbbra is gyakorolhatóak. Az egyezmény célja a nemzetközi légi közlekedési lehetőségek bővítése, ennek során a magas szintű normák érvényesítése. Mindez elősegíti az utasok, a teljes légi közlekedési értéklánc és a munkavállalók számára kínálkozó előnyök kiaknázását. Egy átmeneti időszakot követően a légi fuvarozók szabadon üzemeltethetnek személy- és teherszállítási szolgáltatásokat az Európai Unió bármely pontjáról Katarba.

A dokumentum támogatásokkal, versenyellenes gyakorlatokkal és átláthatósággal kapcsolatos rendelkezései hozzájárulnak az Európai Unió és Katar közötti, valamint az EU és más célpontok közötti, Katar érintésével működtetett légi járatok közötti egyenlő versenyfeltételek megteremtéséhez. A szociális kérdésekre vonatkozó rendelkezések kötelezik a feleket arra, hogy nemzetközi kötelezettségeiknek megfelelően továbbfejlesszék a szociális és munkaügyi intézkedéseket. A felek célja, hogy javítsák a légi járatok üzemeltetésének feltételeit s előmozdítsák a méltányos és egyenlő versenyfeltételeken alapuló nemzetközi légi közlekedési rendszer kialakítását.

Tekintettel arra, hogy a megállapodás kihirdetése az előző törvényjavaslatban szereplővel megegyezően hazánk számára kötelező, valamennyi frakciót a törvényjavaslat támogatására kérek. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterhelyettes, államtitkár asszony. Tisztelt Országgyűlés! Képviselőtársaim! Most a vezérszónoki felszólalások következnek. A Fidesz képviselőcsoportjának vezérszónoka Balla Mihály képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

BALLA MIHÁLY, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Asszony! Ez a törvényjavaslat is, mint az előző, kifejezetten a légi közlekedés még biztonságosabbá tételével és még jobban használhatóságával kapcsolatos, hiszen ezek a megállapodások egyértelműen segítik Katar és az európai uniós tagországok közötti légi közlekedés korszerűsítését, technikai bővítését, illetve alapvetően azokat a lehetőségeket tudja megnyitni, amelyek a kereskedelem és a gazdaság számára fontosak.

Egyértelmű, hogy ez a jelen törvényjavaslat elősegíti az országaink közötti politikai és gazdasági kapcsolatok szorosabbra fűzését is. Hatékony légi közlekedési megállapodás hiányában nem biztosított a kereskedelem, a beruházások, az idegenforgalom fejlesztése, valamint a társadalmi és gazdasági együttműködés előmozdítása. A megállapodás életbelépésével emellett biztosított lesz a légitársaságok számára a méltányos és egyenlő versenyfeltételeken alapuló nemzetközi rendszer kiépítése.

Manapság a légi közlekedés alapvető feltétele a legmagasabb fokú biztonság, gondolva itt a személyi és vagyonbiztonságra, az olyan események kiküszöbölésére, amelyek a légi járművek biztonsága ellen irányulnak. A Magyarország és Katar között fennálló politikai kapcsolatok kiegyensúlyzottak és barátinak is mondhatóak. Bizonyítja ezt, hogy a közelmúltban a magyar miniszterelnök, a korábbi köztársasági elnök, illetve házelnök úr is látogatást tett közel-keleti partnereinknél. Az elmúlt években számos kétoldalú egyezményt írtunk alá gazdasági, kulturális és energetikai területeken. Az Öböl-térségben tehát Katar kulcsfontosságú partnere Magyarországnak.

Mindezek fényében a Fidesz-frakció támogatja a törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! A KDNP képviselőcsoportjának vezérszónoka Vejkey Imre képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

DR. VEJKEY IMRE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat célja egyrészről az Európai Unió és tagállamai, másrészről pedig a Katari Állam közötti légi közlekedési megállapodás Magyarország részéről történő megerősítése és kihirdetése.

Tudniuk kell, hogy Katar történelme legnagyobb sporteseményére készül, a 2022. évi labdarúgó-világbajnokságra káprázatos, minden igényt kielégítő stadionnal.

(14.10)

Karnyújtásnyira, karnyújtásnyi távolságra van már a világbajnokság kezdete, mely idén télen, november 21-én kezdődik. Ezen karnyújtásnyi távolsághoz már a stadionok rendelkezésre állnak, de meg kell valósítani az emberek méltó módon való odaszállítását, és nyilván az áru- és a teherszállítást is. Ezért van különös jelentősége ennek a megállapodásnak, hogy ez a megállapodás is minél hamarabb perfektuálódjon.

A megállapodásnak az Európai Unió és a Katari Állam közötti aláírása már 2021. október 18-án megtörtént Luxembourgban. A megállapodás célja  ahogy az imént mondtam  a nemzetközi légi közlekedés lehetősége bővítésének elősegítése és ennek során a magas szintű normák érvényesítése, ezáltal pedig a fogyasztók, a teljes légi közlekedési értéklánc és a munkába állók számára kínálkozó előnyök kiaknázása. Egy átmeneti időszakot követően a légi fuvarozók szabadon üzemeltethetnek személy- és teherszállítási szolgáltatásokat az Európai Unió bármely pontjáról Katarba a megállapodás egységes szabályozási keretein belül.

A megállapodás támogatásokkal, a versenyellenes gyakorlattal és az átláthatósággal kapcsolatos átfogó rendelkezéseket, valamint azok érvényesítésére szolgáló mechanizmusokat is tartalmaz, és ezáltal hozzájárul az EU és Katar közötti, valamint az EU és más célpontok közötti, Katar érintésével működtetett légi járatok közötti egyenlő versenyfeltételek megteremtéséhez. A megállapodás továbbá valamennyi uniós légi fuvarozó számára biztosítja az olyan kereskedelmi lehetőségekhez való hozzáférést, mint a földi kiszolgálással, a járatmegosztással, az intermodalitással, az árak szabad meghatározásával kapcsolatos lehetőségek.

A Magyarország és a Katari Állam közötti légi közlekedési megállapodást a 2016. évi CLIV. törvény hirdette ki. Esetleges alkalmazási vita felmerülésekor eseti egyeztetés alapján határozható meg az, hogy a tagállami kétoldalú vagy az uniós átfogó légi közlekedési rendelkezések az irányadóak.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A KDNP parlamenti frakciója támogatja a T/287. számú törvényjavaslatot. Kérem, támogassák önök is. Köszönöm megtisztelő figyelmüket.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Most van lehetőség kétperces felszólalásokra. (Nincs jelentkező.) A monitorom üres, tehát senki nem kért szót. Akkor tisztelettel meg kell kérdezzem, hogy a vitában kíváne valaki még felszólalni. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok. Az általános vitát lezárom.

Megkérdezem miniszterhelyettes, államtitkár asszonyt, kíváne élni a zárszóval. (Jelzésre:) Nem kíván élni. Köszönöm szépen.

Tájékoztatom tisztelt képviselőtársaimat, hogy a módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Mai tárgyalási napirendi pontjaink végére értünk. Most a napirend utáni felszólalások következnek.

Napirend utáni felszólalásra jelentkezett a DK képviselőcsoportjából Varju László képviselő úr, frakcióvezető-helyettes. Parancsoljon, öné a szó.




Felszólalások:   79-85   85-91   92      Ülésnap adatai