Készült: 2024.05.09.12:49:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

13. ülésnap (2022.06.21.),  2-4. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:11


Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Palkovics László miniszter úr egy múlt heti előadásában az energiafüggetlenség erősítését, a megfizethető energiaárakat, a növekvő energiaszükséglet biztosítását és a fenntarthatósági, környezetvédelmi szempontok figyelembevételét nevezte a legfontosabb energiapolitikai feladatoknak.

Gyakorlatilag egy kivételével egyet tudok érteni Palkovics miniszter úrral; azért hozzá kell tenni, hogy az energiaszükséglet növekedése, a folyamatos újabb és újabb energiaforrások kiaknázása mindig az ember és a környezet kizsákmányolásával, illetve a károsanyag-kibocsátás növekedésével jár együtt, de egyébként ezt leszámítva pontos és támogatható célkitűzésekről van szó.

Van egy olyan mód, amivel egyébként pont hogy csökkenthető az energiaigényünk, amely fenntartható és zöldmegoldást jelent, ez a közösségi közlekedés támogatása, hiszen a kerékpáros közlekedés mellett a közösségi közlekedés az, aminek a fejlesztését, támogatását minden erővel meg kéne valósítani. Ez egy zöldmegoldás, ami mindannyiunk jóllétét tudja javítani.

Óriási löketet adhatna a közösségi közlekedés fejlesztésének az LMP által javasolt klímabérlet magyarországi bevezetése, német példa alapján javasoljuk ezt. Az elmúlt hetekben volt szerencsénk a kormány képviselőivel is ebben a témában egyfajta diskurzust lefolytatni. Például Fürjes Balázs államtitkár úr azt mondta nekünk nemrég, hogy Palkovics miniszter úr vezetésével Vitézy Dávid közlekedési államtitkár és csapata nagyon közelről tanulmányozza naprakészen, hogy június 1-jével vezették be Németországban ezt az intézkedést, komolyan elemzik és vizsgálják annak a lehetőségét, hogy Magyarországon vajon hasznos lépés lennee a klímabérlet bevezetése. Államtitkár úr azt is elmondta még nekünk, hogy folytassuk a konstruktív vitát e tekintetben.

Ha visszatérünk Palkovics miniszter úrhoz, ő múlt héten azt is mondta  vagy talán kicsit korábban, amikor német kollégájával, a német közlekedési miniszterrel találkozott , hogy bölcs döntést hozott a német kormány, és hatalmas siker a 9 eurós bérlet bevezetése Németországban. Szeretném feltenni a kérdést, hogy a magyar kormány mikor hozza meg ezt a bölcs döntést a klímabérlet bevezetésével kapcsolatban, illetve mikor lesz nálunk hatalmas siker a klímabérlet bevezetése.

Folytassuk ezt a diskurzust, nézzük meg a klímabérlet előnyeit! Az első és talán legfontosabb érvem, hogy segít minket megszabadítani a benzingőztől, a folyamatos dugóktól, a zajtól, és csökkenti az autós közlekedés károsanyag-kibocsátását. Azt is ki kell mondanunk, hogy ma az autóktól nem lehet haladni, éppen ezért kell egy XXI. századi élhető országban alapvető célkitűzésnek lennie, hogy minél többen rakják le az autójukat, és minél többen használják a közösségi közlekedés szolgáltatásait vagy éppen kerékpározzanak.

A második nagyon fontos érvem, hogy azonnali költségcsökkenést hozna a klímabérlet bevezetése a magyar családok százezreinek. Gondoljunk csak bele, hogy ha havi szinten néhány ezer forintba kerülne az, hogy a MÁV, a Volán és a BKV járatait én használhassam, az például egy négytagú családnak több tízezer forintos megtakarítással is járna. Gondoljunk bele, itt vagyunk az üdülési szezon kezdetén! Például, ha valaki Debrecenből vagy Békéscsabáról szeretne eljutni a Balatonra a családjával, akkor a klímabérlet segítségével jelentősen tudja csökkenteni a közlekedési költségeit.

A harmadik fontos érvem, hogy a klímabérlet bevezetése egyértelműen segíti az energiafüggetlenedésünket, hiszen tudjuk azt, hogy az autós közlekedés súlyosan kőolajfüggő, benzinfüggő. De hadd jegyezzem meg, hogy az elektromos autók sem jelentenek igazi megoldást, hiszen az elektromos autók pedig áramfüggőek, és az akkumulátorok előállítása, működtetése, pláne az életciklusuk végén óriási környezetpusztító, romboló hatást váltana ki. Ez sem igazi megoldás. Ami az igazi megoldás, az a közösségi közlekedés fejlesztése.

Éppen ezért kérdezem a tisztelt kormány képviselőjét, tanulmányoztáke a német példát, hol tart ez a folyamat, mikor lesz nálunk is hatalmas siker a klímabérlet bevezetése, mikor fogják a közösségi közlekedés zöld- és fenntartható átállását támogatni az LMP által javasolt klímabérlet bevezetésével. Köszönöm szépen. (Szórványos taps az ellenzéki pártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Kanász-Nagy Máté képviselő úr. A kormány nevében Dömötör Csaba államtitkár úr fog válaszolni.

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Először is pár fontos tény; először is az, hogy Magyarország elsők között rögzítette törvényi szinten azt a vállalást, hogy 2050-re karbonsemleges országgá váljon. Úgy fogjuk csökkenteni a kibocsátást, hogy közben a gazdaságunk erősödik. A kormányzás kezdetéhez képest egyébként 24 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsátunk ki egységnyi GDP előállításához hazánkban  ez is fontos. Az egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátás az uniós országok között a hatodik legjobb érték. Így állunk most.

Engedje meg, hogy azt is megjegyezzem, hogy sokféle hangzatos ígéretet, javaslatot hallottunk önöktől az elmúlt években. Emlékszünk például arra, hogy még az önkormányzati választás előtt jó pár hónappal pár baloldali politikus pőrén és pucéran tüntetett a 3-as metró klimatizációjáért, nem sokkal később a főpolgármester hőmérővel a kezében tett ígéretet arra, hogy majd klimatizálni fog, aztán megválasztották. Megválasztották, és nem sikerült teljesíteni ezt az ígéretet, és most úgy áll a dolog, hogy a tervezett fejlesztések közül ki is került ez a dolog. Tehát amikor a baloldal javaslatot tesz a klímavédelem vagy bármilyen beruházás ügyében, akkor én egy meglehetős óvatossággal és kétkedéssel járnék el.

Ami a klímabérlet kérdését illeti, azzal egyetértünk, hogy minden lehetséges eszközzel ösztönözni kell a klíma védelmét, ami magában foglalja az újfajta közlekedési megoldásokat és akár a tarifákat is. A kormány is folyamatosan vizsgálja, hogy milyen megoldásokkal lehet jelentős előrelépést elérni ezen a téren. Érdemes megnézni a németországi tapasztalatokat is. Azt azért ebben az esetben hozzátenném, hogy a német állampolgárok jóval magasabb energiaárakkal szembesülnek, mert ott nincsen olyan árstop, mint amilyen Magyarországon hatályba lépett.

Még egy alapvető körülmény szerintem, hogy a baloldal számos helyen kapott lehetőséget 2019-ben, így, ha újféle közlekedési megoldásokat, újféle tarifamegoldásokat szeretnének bevezetni, akkor minden lehetőségük megvan rá. A baloldali önkormányzatoknak megvannak a saját bevételei, a saját jogkörei, és azt javaslom önöknek, hogy éljenek bátran az ebből fakadó lehetőségekkel, miközben a kormány is teszi a dolgát. Ha végül mégsem vezetnék be ezeket a lépéseket, akkor egy dolgot szeretnénk kérni, hogy ezt ne kenjék a kormányra, mint ahogy más ügyben rendszeresen megteszik. Ne csináljanak rendszert abból, hogy szavakban nagyon nagyot álmodnak, majd a kormányon kérik számon a cselekvést!

(9.10)

És ha már itt vagyunk, nem tudok még egy dolgot szó nélkül hagyni: azt, hogy újabb sarcokon törik önök a fejüket. A városokban, így például Budapesten, dugódíjat akarnak bevezetni. (Kanász-Nagy Máté közbeszól.) Ebből is látszik, hogy nem árstopokban, hanem Budapest-stopokban gondolkoznak. Hónapok óta áll a város. A városvezetés cselekvésképtelensége miatt állandósult a közlekedési káosz, és sunyi politikával próbálják meg kiszorítani az autósokat, az ingázókat és a fővárosban élőket is. De ez nem elég, mert most még ennek tetejébe meg is akarják adóztatni az autósokat. (Tordai Bence közbeszól.) Most, ha jól értettem, akkor a másik javaslat ügyében végeztek bizonyos számításokat, akkor ebben az esetben is álljanak elő a pontos számokkal, és mondják meg, hogy egy budapesti autósnak vagy más városokban élő autósoknak mennyit kellene fizetni a dugódíj keretében.

Azt azért szeretném önöktől kérni, hogy ne akarják jobban tudni, hogy a magyaroknak hogyan kellene élniük az életüket. Ha pedig nem értenek egyet velük abban, hogy hogyan élik az életüket, akkor ne zsarolják őket, legyenek szívesek, újféle adókkal, mert ebben az esetben nyilvánvalóan erről van szó. Nem akkor lesz élhető egy város, hogyha osztályharcos tempóval egyik társadalmi csoportot a másik ellen hergelnek, hanem ha mindenkinek megvan a lehetősége arra, hogy jó minőségű szolgáltatást kapjon, és szabadon dönthessen arról, hogy hogyan szeretne közlekedni.

És azt is hozzátenném, hogy egy háborús helyzetben, amikor egész Európa sokrétű gazdasági problémákkal küzd, háborús inflációval szembesülünk, egy vaskos adóemelés vagy éppen egy dugódíj pont nem az a dolog, amire a magyar családoknak szüksége van.

Ebből a pár példából is világosan látszik, hogy az önök szövetsége, üljenek akár az LMP-ben vagy bármely más baloldali pártban, akár a Jobbikban, korábban is megszorításpárti és adómániás volt, adóemelés-mániás volt, és most is az, és azt is látom, hogy nincs annyi kétharmados vereség, ami képes lenne letéríteni önöket erről a pályáról. Egy dolgot tudniuk kell. Lelkük rajta, hogy milyen politikát folytatnak, de tudniuk kell, hogy a magyarok erre a vonatra nem szeretnének felszállni. Köszönöm, hogy meghallgatott. (Taps a kormánypárti sorokban.)




Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai