Készült: 2024.05.12.23:07:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

97. ülésnap (2023.12.11.),  270-277. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 7:12


Felszólalások:   262-269   270-277   278-283      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterhelyettes úr. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény, valamint a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/5446. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként a Törvényalkotási Bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Megadom a szót Ovádi Péter képviselő úrnak, a bizottság előadójának. Parancsoljon!

OVÁDI PÉTER, a Törvényalkotási Bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási Bizottság 2023. december 7-én tartott ülésén megtárgyalta a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény, valamint a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény módosításáról szóló T/5446. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és összegző jelentést a bizottság az egyes házszabályi rendelkezésekről szóló 10/2014. számú országgyűlési határozat 46. §-a alapján 27 igen szavazattal, 7 nem szavazat ellenében, 3 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! A tisztelt Ház asztalán fekvő törvényjavaslat célja, hogy a Magyar Nemzeti Bank tőkepótlására vonatkozó merev szabály helyett indokolt egy gazdaságpolitikai szempontból rugalmasabb szabály felállítása. Az új szabályozás flexibilis megközelítést tesz lehetővé, és egyúttal hatékonyabb is azáltal, hogy nem a tőkepótlás konkrét módját, hanem az Európai Központi Bank által meghatározott, kívánt állapot elérését tűzi ki célul.

A törvénymódosítások következtében egyúttal a Költségvetési Tanács szerepe is jelentősebbé válik a költségvetés kialakítása során. A Költségvetési Tanács a központi költségvetésről szóló törvénytervezet kapcsán véleményt nyilvánít, ennek keretében követné nyomon a Magyar Nemzeti Bank saját tőkéjének megfelelő szintjét, így pedig a feltőkésítési szabályozásnak való megfelelést.

Mindezek tekintetében a javaslatot támogatjuk. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem Tóth Tibor államtitkár urat, a vita e szakaszában vagy a későbbi szakaszában kíván szólni. (Tóth Tibor jelzésére:) Az államtitkár úr jelzi, hogy a későbbi szakaszban kíván szólni.

Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Gazdasági Bizottság nem állított előadót. Most a képviselői felszólalások következnek a napirend szerinti időkeretekben. A vita során kétperces hozzászólásra nincs lehetőség. Megkérdezem, kíváne valaki felszólalni a vitában. (Senki nem jelentkezik.) Jelentkezőt nem látok.

A vitát lezárom. Megkérdezem az államtitkár urat, kíváne szólni. (Tóth Tibor szólásra emelkedik.) Igen, öné a szó, államtitkár úr.

TÓTH TIBOR pénzügyminisztériumi államtitkár: (Hangosítás nélkül:) Köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselők! A Magyar Nemzeti Bank…

ELNÖK: Államtitkár úr, bocsásson meg, nem hallható a hangja… (Jelzésre:) Igen, legyen kedves, most már igen.

TÓTH TIBOR pénzügyminisztériumi államtitkár: (Hangosítás nélkül.) A Magyar Nemzeti Bank törvényének módosítási igényéről már sok szó esett, az elhangzott indokokról pedig bebizonyosodott…

ELNÖK: Egy pillanat, államtitkár úr!

TÓTH TIBOR pénzügyminisztériumi államtitkár: (Hangosítással folytatja.) Most jó? Tehát a Magyar Nemzeti Bank törvényének módosítási igényéről már sok szó esett, az elhangzott indokokról pedig bebizonyosodott, hogy meggyőzőek és sürgetőek. Az MNB tevékenysége a magyar fizetőeszköz inflációval és külső támadásokkal szembeni védelme, valamint az adott gazdasági helyzetben optimális kamatpolitika biztosítása terén rendkívül fontos országunk gazdasága és teljesítménye számára.

Az utóbbi évek sokkhatásainak kezelése rendkívül nagy feladatot, terhet rótt a jegybank vállára is, ahogyan az ettől függetlenül működő kormányzati költségvetési politikára is. A szomszédban kitört orosz-ukrán háborúra válaszul brüsszeli szankciók születtek, majd következett az energiaár-robbanás és a szankciós infláció. Ezek rengeteget ártottak Európának, az európai uniós tagállamoknak, a szankciók ugyanis váratlan és erőteljes hatást gyakorolnak, a hosszú idő alatt kialakult piaci folyamatok terén rendszerszintű zavarok alakulnak ki, ahogyan az említett energiaár-robbanás után felpörgött infláció is.

Tisztelt Országgyűlés! A kormány és a jegybank emiatt dolgozta ki az MNB-törvény módosítását. Ennek lényege, hogy a jegybank veszteségét  nemzetközi példák alapján  nem az adóbevételekből kell pótolni, hanem a jegybank középtávon várható nyereségéből. Ily módon az adófizető polgárokat mentesítjük a jövőre felmerülő 400 milliárd forintos tehertől. Összehasonlítás végett: nagyjából ennyit fordítunk egy hónapban a nyugellátásokra.

Amikor Horvátország 2020-ban átállt a korábbi, magyarhoz hasonló, rögzített térítési szabályról egy rugalmasabb megközelítésre, akkor a horvát módosítással kapcsolatban az Európai Központi Bank nem fogalmazott meg kifogásokat. Ezért a horvát példa aktualitása és a hasonlóság révén is jó kiindulási alapot adott a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvény 2023. évi módosításához.

Az EKB az előzetes véleményezésre megküldött jogszabálytervezettel összhangban kifejtette, hogy ha a jegybank nettó saját tőkéje a jegyzett tőke szintje alá vagy akár negatív tartományba kerül, akkor indokolt, hogy a tagállam észszerű időtartamon belül, és legalább a jegyzett tőke mértékéig megfelelő mértékű tőkét biztosítson a jegybank részére. Az új javaslat tehát az EKB véleménye alapján is összhangban áll a vonatkozó uniós szabályokkal, miközben az állami hatóságok számára széles mérlegelési lehetőséget biztosít a tőkepótlás módját és időzítését illetően is. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   262-269   270-277   278-283      Ülésnap adatai